pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Transformacja gospodarcza a problemy zarządzania

Autor książki:

Genowefa Sobczyk

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej
Oprawa: miękka
Ilość stron: 104 s.
Wymiar: 176x250 mm
EAN: 9788322714058
ISBN: 83-227-1244-8
Data: 2004-01-01
Cena wydawcy: 9.50 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Niniejsza publikacja stanowi kolejny numer serii wydawniczej "Prace Naukowe Instytutu Zarządzania i Marketingu UMCS". Co roku staramy się prezentować najnowsze wyniki badań nad uwarunkowaniami i przebiegiem procesu transformacji systemowej, ze szczególnym uwzględnieniem pozarolniczych sektorów gospodarki. Obejmują one dorobek studialny, metodyczny oraz przeglądowy i empiryczny z różnych dziedzin zarządzania, zarówno w ujęciu makro, jak i mikroekonomicznym. I tak w niniejszym tomie pięć artykułów ma charakter teoretyczny, w pozostałych czterech studia literaturowe były ważną inspiracją do szerszych badań i analiz empirycznych. Mogą one być skromnym przyczynkiem do dyskusji nad koniecznymi zmianami w funkcjonowaniu sektorów i podmiotów gospodarczych w warunkach konkurencyjnej gospodarki rynkowej, w bliskiej perspektywie zjednoczenia Polski z krajami Unii Europejskiej. W układzie treści publikacji wyodrębnić można trzy grupy zagadnień: małej przedsiębiorczości, finansów przedsiębiorstwa i bankowości oraz zarządzania marketingowego. Wpływ sektora małych i średnich przedsiębiorstw na aktywizację zatrudnienia w Polsce przedstawiono w artykule Genowefy Sobczyk. Zwrócono uwagę na to, iż sektor ten zatrudnia w naszym kraju prawie 58% ogółu pracujących i odgrywa istotną rolę w samozatrudnieniu ich właścicieli, a także najemnych pracowników, w tym bezrobotnych. W opracowaniu zaprezentowano niezbędne formy pomocy sektorowi małych i średnich przedsiębiorstw niezbędnych dla wzmocnienia ich pozytywnej roli w osiąganiu równowagi na rynku pracy. Artykuł Czesława Skowronka stanowi próbę oceny kondycji finansowej sektora polskich przedsiębiorstw w latach 1994-1998. Wysoka dynamika procesów realnych, jaka występuje od kilku lat w polskich przedsiębiorstwach, nie znajduje pozytywnego przełożenia na ich wyniki finansowe i poziom rentowności. Szczególnie niski poziom rentowności, a także ponoszone straty w kilku gałęziach wytwórczości i usług (np. górnictwo i transport) w sposób niekorzystny oddziałują na sytuację finansową sektora przedsiębiorstw. Na najważniejszych zasadach wyboru optymalnej strategii finansowania przedsiębiorstwa koncentruje swoją uwagę Janusz Narkiewicz. Za szczególnie ważne w tym względzie należy uznać określenie właściwych relacji między składnikami kapitałów i majątku oraz między finansowaniem działalności przedsiębiorstwa za pomocą środków własnych i obcych. Rozważane zagadnienia teoretyczne zobrazowano przy pomocy przykładów liczbowych i pokazania praktycznych kryteriów optymalizacji struktury finansowej podmiotu gospodarczego. Grupę artykułów poświęconych różnym aspektom działalności marketingowej rozpoczyna opracowanie Radosława Mącika. Podstawowa funkcja, jaką są badania marketingowe zostały przedstawione w części poświęconej ujęciu poszerzonego produktu. Pozwala ona spojrzeć na czynności związane z projektowaniem i realizacją badania marketingowego, jak na proces świadczenia usług. Zwraca się także uwagę na zróżnicowanie fazy rozwoju różnych przedmiotów badań marketingowych. Przedmiotem zainteresowania Barbary Brylskiej jest koncepcja marketingu personalnego, którego główną ideą jest traktowanie pracowników w sposób szczególny, jako wewnętrznych klientów firmy, których interesy powinny znajdować się w centrum uwagi kierownictwa przedsiębiorstwa. Na możliwości i potrzebę zastosowania reguł marketingu w firmach usługowych zwraca uwagę w swoim artykule Barbara Janczewska. Autorka koncentruje głównie swoją uwagę na typologii usług, ich charakterystyce marketingowej i różnych podejściach do stosowanych narzędzi marketingowych w działalności marketingowej. Robert Furtak przedstawia podstawowe założenia nowej, jak na warunki polskie, koncepcji marketingu partnerskiego, której wdrażanie jest szczególnie uzasadnione w firmach usługowych. Opiera się ona na budowaniu długookresowychi pogłębionych więzi z klientami. Osiągnięcie ewidentnych korzyści z zastosowania tej koncepcji zarządzania marketingowego firmą wymaga jednak spełnienia określonych warunków. Dwa ostatnie artykuły o monotematycznym charakterze prezentują wyniki badań nad jakością usług bankowych przeprowadzonych w trzech dużych bankach na reprezentatywnej próbie klientów indywidualnych. Metodę badania jakości usług bankowych polegającą na modelu pięciu potencjalnych rozbieżności między oczekiwanym przez klientów a faktycznie uzyskanym poziomem jakości usług prezentują Genowefa Sobczyk, Robert Furtak, Marcin Lipowski i Radosław Mącik. Zwrócono uwagę na praktyczną użyteczność zastosowanej metody, której wyniki mogą posłużyć doskonaleniu zarządzania marketingowego firmą usługową. Marcin Lipowski dokonuje próby określenia wpływu czasu oczekiwania na usługę bankową na postrzeganie przez klientów jakości świadczonych usług. Badane placówki usługowe poświęcają temu problemowi zbyt mało uwagi, co może świadczyć o słabym zaawansowaniu prac nad systemem usprawnienia obsługi klientów w polskich bankach. Na zakończenie pragnę w imieniu autorów podziękować recenzentowi wydawniczemu Panu Prof. drowi hab. Mirosławowi Wypychowi za bardzo wnikliwą recenzję, za zgłoszone uwagi i sugestie, które staraliśmy się uwzględnić. Wstęp genowefy Sobczyk

Książka "Transformacja gospodarcza a problemy zarządzania" - Genowefa Sobczyk - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej.