pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Sztuka w treściach nauczania. Na tropie korelacji i integracji w liceum

Autor książki:

Alina Górniok-Naglik

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Oprawa: miękka
Ilość stron: 332 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373080973
ISBN: 83-7308-097-X
Data: 2007-07-03
Cena wydawcy: 15.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Książka pomyślana jest jako przewodnik dla nauczycieli liceów (głównie polonistów, choć nie tylko), umożliwiający zapoznanie się z bogactwem i wielowymiarowością związków pomiędzy sztukami oraz projektowanie zajęć w duchu poznawania rzeczywistości przez pryzmat sztuki.

Książka "Sztuka w treściach nauczania. Na tropie korelacji i integracji w liceum" - Alina Górniok-Naglik - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.

Spis treści:

Zagadnienia wstępne

I. Ogólny rys związków muzyczno-literackich od starożytność do romantyzmu

1. Wprowadzenie

2. Deklamacyjność muzyki starogreckiej i co z niej wynika?

3. Słów kilka o średniowiecznej ascezie i surowości

4. Renesansowy humanizm – prostota w muzyce i literaturze

5. Przepych, bogactwo stylistyczne, bel canto, teoria afektów i inne osobliwości doby baroku

6. Przeobrażenia treściowo-formalne w dobie klasycyzmu – o operze, pieśniach i filozofii

7. Treściowa i formalna synteza sztuk w dobie romantyzmu

II. Synteza sztuk w okresie Młodej Polski

1. Symbolizm w sztuce młodopolskiej

2. Impresjonizm w plastyce, muzyce i literaturze

3. Powiązania literacko-symboliczne w muzyce

4. Muzyczność słowa w poezji młodopolskiej

5. Zależności muzyczne i plastyczne w dramacie młodopolskim oraz terminologiczno-strukturalne powiązania muzyki z secesyjną plastyką

III. Estetyka i antyestetyka w sztuce XX wieku – rozdarcie

1. Założenia estetyczne – kryzys estetyki (antyestetyka, antysztuka)

2. Korelacja sztuk w XX wieku

3. Neoklasycyzm w sztuce

4. Awangarda w sztuce

5. W poszukiwaniu nowych rozwiązań warsztatowo-kompozycyjnych

IV. Podstawy programowe i rozwiązania metodyczne

1. Program autorski w zakresie realizacji ścieżki edukacyjnej Uczestnictwo w kulturze

2. Propozycje schematów odzwierciedlających struktury kompleksów zajęć zintegrowanych

Zamiast zakończenia

Aneks

1. Wybrane wiersze poesji młodopolskiej i współczesnej

2. Tablice

Bibliografia

Indeks nazwisk

Ilustracje

Zausammenfassung

Summary