pokaz koszyk
Szukaj:
autor tytuł  24h
»
»
»
Codzienny czas w szkole. Fenomenograficzne studium doświadczeń nauczycieli
»
»
książka:

Codzienny czas w szkole. Fenomenograficzne studium doświadczeń nauczycieli

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2018
Oprawa: miękka
Ilość stron: 290 s.
Wymiar: 160x235 mm
EAN: 9788380955233
ISBN: 9788380955233
Data: 2018-09-18
Cena: 36.43  Cena wydawcy: 49.80 zł Oszczędzasz: 13.37 do koszyka pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 3-5 dni

Codzienny czas w szkole. Fenomenograficzne studium doświadczeń nauczycieli - opis wydawcy:

Książka jest o tym, jak nauczyciele doświadczają codziennego czasu w szkole. Przedstawia wielowymiarowość codziennego czasu szkolnego nauczycieli - to, jak postrzegają tempo, planowanie i kontrolę czasu w szkole oraz jego urozmaicenie i wypełnienie. Pokazuje aktywności, którymi wypełniają poszczególne dni, oraz emocje i refleksje rodzące się w związku z ich wykonywaniem. Ponadto opisuje nauczycielskie postrzeganie siebie w szkolnym świecie życia codziennego. Kwestie te zostały zaprezentowane w kontekście problematyki czasu społecznego i jego współczesnych przemian. Ukazując ten szeroki kontekst, kierowałam się stwierdzeniem socjolog czasu Elżbiety Tarkowskiej (1999, s. 351), że większość zjawisk zachodzących w społeczeństwie ma wymiar temporalny, a pojawienie się nowych fenomenów pociąga za sobą zmiany w podejściu do czasu, przekształcając czasową organizację życia codziennego.

Niniejsza książka powstała na bazie wypełnianych przez tydzień Formularzy Opisu Przebiegu Dnia, będących rodzajem pamiętnika czasu (time diary) (Robinson, Godbey 1997, s. 5), oraz semistrukturyzowanych wywiadów o pogłębionym charakterze przeprowadzonych z 20 nauczycielami. Zastosowałam takie podejście, gdyż umożliwia rozpoznanie znaczeń przypisywanych przez ludzi zdarzeniom, procesom i strukturom swego życia (Miles, Huberman 2000, s. 10). Ponadto pozwala dostrzec złożoność i wielowymiarowość tego, co się w szkole dzieje, a co jest udziałem nauczycieli.

Książka składa się z siedmiu rozdziałów. W rozdziale 1 omawiam wybrane zjawiska charakterystyczne dla czasu społecznego w ujęciu globalnym i lokalnym. Posłuży to ukazaniu szerokiego kontekstu społeczno-polityczno-kulturowego oddziałującego na środowisko temporalne szkoły i wyznaczające zewnętrzny horyzont doświadczeń nauczycieli. Czas społeczny jest zjawiskiem zróżnicowanym i postrzeganym na wiele sposobów. Analizie poddam także kulturę teraźniejszości z charakterystyczną dla niej kompresją czasu oraz zjawisko przyśpieszenia. Procesy te oddziałują na wiele obszarów naszego życia, w tym szczególnie przekształcają pracę i czas wolny.

W rozdziale 2 analizuję problematykę czasu w szkole, który traktuję jako "rodzaj konstrukcji społecznej" (Koczanowicz 2009, s. 113). Ukazuję temporalne środowisko szkoły jako wypadkową porządków: politycznego, ekonomicznego, społecznego, kulturowego i jednostkowego. Rodzi to wiele wyzwań doświadczanych przez podmioty edukacyjne, których często nie łączy się z problematyką czasu.

Rozdział 3 poświęcony jest analizie codzienności jako perspektywie oglądu życia szkoły. Najpierw omawiam rzeczywistość świata życia codziennego zaproponowaną przez Alfreda Schütza. Jej odczytanie wyznaczyło kształt opracowanego narzędzia badawczego służącego do opisu aktywności podejmowanych codziennie przez nauczycieli. Koncepcja czasu codziennego stworzona przez Katarzynę Popiołek pozwoliła określić dyspozycje do wywiadu. Te dwie koncepcję posłużyły do zdefiniowania kluczowego zagadnienia, jakim jest doświadczanie przez nauczyciela codziennego czasu.

Oceń, napisz recenzję/opinię [+]
Ocena: 5 (z 1 ocen)
kolorkolorkolorkolorkolor

Opinie/recenzje:

Autor: Anna ; Ocena: 5 pkt.; Data: 2018-11-14
Książka autorstwa Pani Alicji Korzenieckiej -Bondar pt. Codzienny czas w szkole. Fenomenograficzne studium doświadczeń nauczycieli to przedstawiony w niewielkiej kapsule zarys czasu pracy nauczycieli spędzonego w szkole.

Czas dla wielu nauczycieli jest bardzo ważny, gdyż to od niego zależy czy zostanie on wykorzystany trafnie i umiejętnie.

Autorka podkreśla znaczenie słowa cza...
-------rozwiń-------
skomentuj opinię/recenzję [+]
Alicja Korzeniecka-Bondar - autor m.in.:
Twórcze wiązanie teorii i praktyki - okładka książki
Twórcze wiązanie teorii i praktyki pedagogicznej.... Katarzyna Bocheńska-Włostowska, Marta Kowalczuk-Walędziak, Alicja Korzeniecka-Bondar;
Kupujący tę pozycję zamówili również:
Taktyczno-techniczne aspekty przeciwdziałania - okładka książki
Taktyczno-techniczne aspekty przeciwdziałania... Wiesław Pływaczewski, Bartłomiej Gadecki (red.)
Szkoła wobec wyzwań współczesnej - okładka książki
Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji. Role... Irena Koszyk, Bronisław Ogonowski, Sławomir Śliwa (red.)
Zagrożone człowieczeństwo. Tom - okładka książki
Zagrożone człowieczeństwo. Tom 5. ...między bezradnością... Ewa Kantowicz, Iwona Staszkiewicz-Grabarczyk, Magdalena Zmysłowska
Debiutant czy ekspert? Identyfikacja - okładka książki
Debiutant czy ekspert? Identyfikacja i samoocena... Janina Uszyńska-Jarmoc, Beata Kunat
Produkty podobne:
Rada szkoły - okładka książki
Rada szkoły Marek Mencel
Współczesny nauczyciel. Studium - okładka książki
Współczesny nauczyciel. Studium wypalenia zawodowego Janusz Kirenko, Teresa Zubrzycka-Maciąg
Poniedziałek, 22 Kwietnia 2019 roku.