pokaz koszyk
tylko: autor tytuł  24h
»
»
»
Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu
książka:

Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2009
Oprawa: twarda
Ilość stron: 246 s.
Wymiar: 160x240 mm
EAN: 9788375871678
ISBN: 9788375871678
Data: 2009-05-28
Cena: 9.25 do koszyka pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 1-3 dni

Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu - Tomasz Szkudlarek - opis książki:

O czym jest ta książka?
O wiedzy, o władzy i o wolności; o podmiotowości i o tożsamości; o pedagogice i o kulturze amerykańskiego postmodernizmu; o polityce wreszcie. Rozpoczynam tę podroż od próby określenia kategoriipostmodernizmu. Jest to przedsięwzięcie niełatwe, zważywszy, iż jedną z cech postmodernistycznej teorii jest stała dyskusja nad tym, co to jest postmodernizm. Dalej podejmuję kwestię polityki - i nie jest to bynajmniej odstępstwo od pedagogicznego charakteru niniejszej pracy. W perspektywie postmodernizmu wszystko jest bowiem polityką. Co więcej: polityka jako całość jest pedagogią, jest procesem konstruowania ludzkich podmiotowości, tworzeniem naszych pożądań, tworzeniem wiedzy przenoszącej w rozproszonych relacjach społecznych mechanizmy kontroli. Następnie podejmowana jest kwestia reakcji na kulturę i politykę postmodernizmu - reakcje te są bowiem ważnym elementem współczesnych dyskusji oświatowych.
Można to ująć tak, że świat jest post-nowoczesny: coś się w nim zmieniło, coś uległo zasadniczym przeobrażeniom; pole dyskusji edukacyjnych zaś może być w znacznym stopniu określone przez to, jak poszczególne pedagogie ustosunkowują się do tych zmian kulturowych i cywilizacyjnych.
Jedne widzą w nich fundamentalne zagrożenie, inne - szansę wyzwolenia. Na tle zróżnicowania wokół oceny współczesnego przesilenia kulturowego możliwe staje się dopiero określenie specyfiki pedagogiki postmodernizmu jako tej, która w procesie dokonujących się zmian widzi więcej szans niż zagrożeń. W tym nurcie myślenia edukacyjnego szczególna rola przypada pedagogice krytycznej, która wprawdzie w stosunku do postmodernizmu zachowuje pewien - właśnie krytyczny - dystans, zarazem jednak stanowi pomost, dzięki któremu myśl społeczna postmodernizmu najmocniej osadziła się w problematyce pedagogicznej. W kolejnym rozdziale podejmowana jest kwestia wiedzy - czyli problematyka treści nauczania. Pedagogie postmodernizmu mają w tej sprawie wiele do powiedzenia i ich stanowisko zdaje się mieć pewną zauważalną swoistość. Wiedza w kulturze postmodernizmu jest bowiem czymś zupełnie innym niż wiedza kultury moderny: jest to wiedza lokalna, cząstkowa, uwikłana w konkretne procesy społecznej kontroli, w relacje władzy sprawowanej przez rozproszone mechanizmy nadzoru. Szczególną rolę odgrywa tu wiedza potoczna i wiedza konstruowana w tekstach kultury popularnej - ta właśnie wiedza zyskuje miano "permanentnej pedagogii", ta właśnie kultura najpełniej kształtuje nasze podmiotowości i pilnie wymaga krytycznego dystansu.
Zasadnicza oś rozważań prezentowanych w niniejszej książce osadza się w kategoriach wiedzy i wolności. Są to podstawowe pojęcia, które powinny być poddane analizie przy próbie krytycznej interpretacji krytycznej pedagogiki emancypacyjnej i formułowanych w jej obszarze projektów treści kształcenia. Fakt skoncentrowania uwagi na zagadnieniu treści kształcenia zaś zdaje się wpisywać całe podejmowane tu zadania w tradycję badań dydaktycznych. Można więc powiedzieć, z zastrzeżeniami co do sensowności tych szczegółowych rozgraniczeń, o których wspominałem, że jest to książka z zakresu pedagogiki, a konkretniej: dydaktyki ogólnej, co nie oznacza, iż nie wchodzi ona w zakres innych dyscyplin wiedzy".


Tomasz Szkudlarek

Książka Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu - oprawa twarda - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.

Książka posiada 246 stron i została wydana w 2009 r.

Oceń, napisz recenzję/opinię [+]
  Bądź pierwszy - napisz opinię, recenzję o książce "Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu"
Tomasz Szkudlarek - autor m.in.:
Kultura, tożsamość i edukacja (+ - okładka książki
Kultura, tożsamość i edukacja (+ CD) Zbyszko Melosik, Tomasz Szkudlarek;
Wyzwania pedagogiki krytycznej - okładka książki
Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki Tomasz Szkudlarek, Bogusław Śliwerski;
Kupujący tę pozycję zamówili również:
Produkty podobne:
(Kontro)wersje wielowymiarowości - okładka książki
(Kontro)wersje wielowymiarowości współczesnej... Wanda Jakubaszek, Danuta Topa (red.)