pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Telewizja na pograniczach

Autor książki:

Magdalena Zdrodowska

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Rok wyd.: 2013
Oprawa: miękka
Ilość stron: 224 s.
Wymiar: 145x205 mm
EAN: 9788323336686
ISBN: 978-83-233-3668-6
Data: 2013-12-11
Cena wydawcy: 39.90 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Celem autorki było uchwycenie mechanizmów pluralizacji medialnej przestrzeni publicznej w skali globalnej regionalnej oraz lokalnej. Proponowana Czytelnikowi książka śledzi i analizuje strategie przenikania do głównego nurtu medialnych reprezentacji które nie tylko ukazują Innego ale także stanowią jego samodzielny i niezależnie kształtowany głos. W cyklu analiz prowadzonych w paradygmacie medioznawczym i antropologicznym skupiając się na telewizyjnych tekstach ale także ich kontekście dopuszczając do głosu ich twórców oraz widzów autorka próbuje uchwycić medialny pejzaż w konkretnym momencie historycznym.

Książka "Telewizja na pograniczach" - Magdalena Zdrodowska - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Książka posiada 224 stron i została wydana w 2013 r.

Spis treści:

Podziękowania 7
Wstęp 9

Rozdział 1. Jak badać i analizować telewizję na pograniczach? 13
1.1. Odpowiedź socjologii: zbiorowe sprawstwo 14
1.2. Odpowiedź medioznawstwa: analiza tekstu 17
1.2.1. Analiza zawartości 17
1.2.2. Analiza multimodalna tekstu audiowizualnego 19
1.3. Odpowiedź antropologii: etnograficzne badania terenowe 21
1.3.1. Etnografia publiczności a badania odbioru 21
1.3.2. Metodologiczne tradycje badań publiczności 23
1.3.3. Wywiad pogłębiony - badanie odbioru przez rozmowę 27
1.3.4. Trzeci element: etnografia nadawcy 30

Rozdział 2. Branding narodowy - między marketingiem a medialnym autoportretem 33
2.1. Kraj jako marka 34
2.2. Marketing jako międzynarodowa komunikacja 43
2.3. Spoty country promotion w globalnych mediach 44
2.4. Medialne autoportrety 52
2.4.1. Republika Czeska - come to slow down 63
2.4.2. Rumunia - simply surprising 65
2.4.3. Turcja - welcome home 67
2.4.4. Marka „Polska” 70
2.5. Podsumowanie 73

Rozdział 3. Telewizja transgraniczna 75
3.1. Pogranicze jako kategoria analizy programu telewizyjnego 76
3.2. Programy pograniczne w polskiej telewizji 81
3.2.1. Kowalski i Schmidt - spotkanie w codzienności 87
3.2.2. Kwartet - Wyszehradzka Czwórka, karpacka wspólnota 98
3.2.3. Między Odrą a Renem - oswoić sąsiada 105
3.2.4. Zaolzie, Łączy nas Polska - swój Inny 114
3.3. Podsumowanie 119

Rozdział 4. O sobie własnym głosem - programy mniejszości narodowych i etnicznych 123
4.1. Ponadgraniczność w obrębie państwa 123
4.1.1. Wielokulturowość statyczna a wielokulturowość dynamiczna 124
4.1.2. Poczucie wielokulturowości 127
4.2. Mniejszości narodowe i etniczne w polskiej przestrzeni medialnej przed rokiem 1989 133
4.3. Mniejszości narodowe i etniczne w polskich mediach po roku 1989 137
4.4. Mniejszości w Telewizji Białystok 139
4.4.1. Demokratyzacja dostępu do lokalnej anteny 140
4.4.2. Strategia niszy 144
4.5. Programy dla mniejszości - analiza zawartości 146
4.5.1. Profi l tematyczny programów mniejszościowych 147
4.5.2. Odwołania do stereotypu i wkładu w rozwój Polski i Podlasia 154
4.5.3. Inny w programach mniejszościowych 159
4.5.3.1. Reprezentanci innych mniejszości 159
4.5.3.2. Reprezentanci grupy dominującej 162
4.6. Oczekiwania i opinie widzów 172
4.6.1. Oglądalność 174
4.6.2. Tydzień białoruski - recepcja programu 178
4.6.3. Ambiwalencja Innego 185
4.6.4. Komunikacja międzykulturowa 190
4.7. Dziennikarstwo mniejszościowe 196
4.7.1. Droga do telewizji 196
4.7.2. Dziennikarstwo etniczne / dziennikarstwo mniejszościowe 201
4.7.3. Spotkanie z Innym - z punktu widzenia nadawcy 211
4.8. Podsumowanie 216

Bibliografia 217