pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Schizofrenia w rodzinie

Autor książki:

Bogdan de Barbaro

(red.)
Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Rok wyd.: 1999
Oprawa: miękka
Ilość stron: 200 s.
Wymiar: 176x250 mm
EAN: 9788323312208
ISBN: 83-233-1220-6
Data: 2007-04-13
Cena wydawcy: 26.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Schizofrenia w rodzinie to książka o współpracy terapeutów z rodziną pacjenta chorego na schizofrenię. Dwie pierwsze części to prezentacja teoretycznych podstaw dwóch głównych kierunków: podejścia systemowego i psychoedukacji. W części trzeciej autorzy proponują model integrujący te podejścia: opisują zasady postępowania oraz konkretne przykłady współpracy z rodziną. Rodzaj pomocy terapeutycznej, jaką otrzymuje rodzina, zależy od niej samej, używanego przez nią języka oraz jej gotowości do zmiany. Punktem wyjścia jest respekt wobec rodziny pacjenta, rozwijanie jej możliwości, ale także dostrzeganie jej brzemienia. Autorami są psychiatrzy i psychologowie, pracownicy Zakładu Terapii Rodzin oraz Kliniki Psychiatrii Dorosłych Katedry Psychiatrii Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Książka "Schizofrenia w rodzinie" - Bogdan de Barbaro (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Książka posiada 200 stron i została wydana w 1999 r.

Spis treści:

Wprowadzenie (Bogdan de Barbaro)
CZĘŚĆ I: PODEJŚCIE SYSTEMOWE
1. Podstawy teoretyczne systemowej terapii rodzin w schizofrenii: rys historyczny (Bogdan de Barbaro)
1.1. Uwagi wstępne
1.2. Koncepcje linearne
Nathan Ackerman: ojciec psychiatrii rodziny
Frieda Fromm-Reichmann: koncepcja schizofrenogennej matki
Theodore Lidz: koncepcja małżeńskiego rozłamu i małżeńskiej skośności
Ronald Laing: koncepcja mistyfikacji i antypsychiatria
Murray Bowen: koncepcja emocjonalnego rozwodu i trzypokoleniowej genezy schizofrenii
Koncepcje linearne: implikacje praktyczne
Podsumowanie
1.3. Przezwyciężanie linearności
Gregory Bateson i jego koncepcja podwójnego wiązania
Ivan Boszormenyi-Nagy: koncepcja komplementarności potrzeb
Lyman C. Wynne: koncepcja pseudowzajemności i pseudowrogości
„Wczesny” Helm Stierlin: koncepcja delegacji
Mara Selvini Palazzoli: model psychotycznych procesów w rodzinie
Bibliografia
2. Podejście systemowe - trendy aktualne (Lucyna Drożdżowicz, Bogdan de Barbaro, Przemysław Budzyna-Dawidowski)
2.1. Uwagi wstępne
2.2. Gianfranco Cecchin: w stronę społecznego konstrukcjonizmu
2.3. Yrjo ALanen: orientacja na potrzeby pacjenta
2.4. Helm Stierlin: przeciw dekontekstualizacji i „ekskomunice”
2.5. Michael White: podejście narracyjne
2.6. Koncepcje cyrkularne: implikacje praktyczne
Bibliografia

CZĘŚĆ II: PSYCHOEDUKACJA
1. Koncepcja Wskaźnika Ujawnianych Uczuć (Maria Rostworowska)
1.1. Uwagi wstępne
1.2. Rozwój koncepcji badania atmosfery rodziny za pomocą CFI
Badania pionierskie i replikacyjne
Mechanizm działania postaw mierzonych przez Wskaźnik UU
1.3. Zasady przeprowadzania i oceny wywiadu CFI
1.4. Wskaźnik UU jako predyktor nawrotów w chorobach psychicznych.
Uwagi wstępne
1.5. Wady i słabe strony EE Theory i CFI
Wady narzędzia badawczego
Niejednoznaczność koncepcji
Ograniczenia we wnioskowaniu
EE Theory jako zarzut pod adresem rodziców
Wskaźnik UU a „radzenie sobie”
Bibliografia
2. Zasady psychoedukacji (Maria Rostworowska, Jolanta Robak, Bogdan de Barbaro, Przemysław Budzyna-Dawidowski, Krystyna Ostoja-Zawadzka)
2.1. Podstawowe przesłanki psychoedukacji
2.2. Psychoedukacja uwzględniąjąca rodzinę jako system
2.3. Fazy leczenia pacjenta a psychoedukacja
2.4. Podsumowanie
Bibliografia
3. Efektywność psychoedukacji w schizofrenii (Jolanta Robak)
3.1. Uwagi wstępne
3.2. Psychoedukacyjne oddziaływanie w schizofrenii - badania pierwszej generacji
3.3. Wyniki badań pierwszej generacji
Model kryzysu Goldsteina
Program interwencji społecznej Leffa
Behawioralny program psychoedukacyjny dla rodzin Falloona
Badania Randolpha
Model psychoedukacji rodziny Hogarty`ego i Anderson
Modele behawioralne i symboliczne Tarriera
3.4. Badania drugiej generacji
Badania amsterdamskie Linszena
Badania strategii leczenia Narodowego Instytutu Zdrowia Psychicznego
Program Mc Farlane`a
3.5. Wnioski praktyczne
3.6. Podsumowanie
Bibliografia

CZĘŚĆ III: WSPÓŁPRACA Z RODZINĄ JAKO DIALOG - DOŚWIADCZENIA WŁASNE
1. Przesłanki teoretyczne (Bogdan de Barbaro, Lucyna Drożdżowicz, Krystyna Ostoja-Zawadzka, Przemysław Budzyna-Dawidowski)
1.1. Przesłanka I: Ogólna teoria systemów
1.2. Przesłanka II: Wielowersyjność rzeczywistości, czyli idea wieloobrazu
1.3. Przesłanka III: Optymalna różnica
1.4. Przesłanka IV: Kontekst czasu i miejsca
Kontekst I: Pacjent leczony na oddziale stacjonarnym
Kontekst II: Pacjent leczony na oddziale dziennym
Kontekst III: Pacjent leczony ambulatoryjnie
Bibliografia
2. Sposoby współpracy z rodziną (Bogdan de Barbaro, Krystyna Ostoja-Zawadzka, Lucyna Drożdżowicz)
2.1. Konsultacja systemu rodzinnego
Cel konsultacji
Konsultacja jako punkt wyjścia
Przebieg spotkania
Proces decyzyjny konsultanta i wnioski z konsultacji
Trudności w prowadzeniu konsultacji
Końcowy efekt
2.2. Psychoedukacja członków rodziny
Uwagi wstępne
Kryteria kwalifikacyjne
Cele psychoedukacji
Przebieg i charakterystyka spotkań
Problematyka pierwszych spotkań
Druga faza spotkań
Psychoedukacja w grupach łączonych
Grupy samopomocy
Trudności w prowadzeniu psychoedukacji
Słabe strony psychoedukacji
Czy psychoedukacja jest psychoterapią?
Uwagi końcowe
2.3. Interwencja systemowa
Cel interwencji systemowej
Styl pracy terapeutycznej
Techniczne zasady interwencji systemowej Przeciw pseudochroniczności
Trudności w prowadzeniu interwencji systemowej
2.4. Zasady praktyczne
Kiedy rodzinie proponować psychoedukację, a kiedy terapię systemową?
Zasada twórczej pokory wobec systemu
Zasada dialogu i komentarza
Systemowość psychoedukacji i edukacyjność podejścia systemowego
Bibliografia 3. Analiza wybranych przypadków (Przemysław Budzyna-Dawidowski, Krystyna Ostoja-Zawadzka, Bogdan de Barbaro)
3.1. Sesja psychoedukacyjna
3.2. Sesja systemowa - pierwsze spotkanie z rodziną
3.3. Komentarz końcowy
Bibliografia
4. Schizofrenia w rodzinie: perspektywa konstrukcjonizmu społecznego (Bogdan de Barbaro)
4.1. Wstęp
4.2. Piętra systemowe
4.3. Epistemologia konstrukcjonistyczna
4.4. Dialog map
4.5. Schizofrenia istnieje oraz schizofrenia nie istnieje
4.6. Implikacje praktyczne
4.7. Zakończenie
Bibliografia