pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Edukacja ogólnotechniczna na przełomie XX i XXI wieku

Autor książki:

Maria Jakowicka, Kazimierz Uździcki

(red.)
Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Oprawa: miękka
Ilość stron: 544 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373082908
ISBN: 83-7308-290-5
Data:2001-02-03
Cena wydawcy: 34.80 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Prezentowany podręcznik jest obszernym dziełem napisanym z okazji 70-lecia urodzin i 48-lecia pracy zawodowej prof. zw. dr hab. inż. Kazimierza Uździckiego.

Praca składa się z pięciu części, z których pierwsza stanowi część okolicznościową poświęconą prof. Uździckiemu - niestrudzonemu badaczowi i organizatorowi edukacji ogólnotechnicznej; w drugiej części zatytułowanej "Cywilizacja - Człowiek - Edukacja" omówiono m.in. zagadnienia rozwoju cywilizacji a humanizmu kształcenia ogólnotechnicznego, przymusu i wolności w edukacji człowieka, edukację techniczną w kontekście cywilizacji informatycznej. Trzecią część pt. "Problematyka pracy i kształcenia zawodowego" tworzą teksty na temat problemów pedagogicznych pracy człowieka. Na czwartą część składają się teksty podejmujące refleksje nad podstawowymi przemianami edukacji ogólnotechnicznej oraz szczegółowe problemy dydaktyki techniki. Ostatnia część "Nauczyciel - realizator edukacji ogólnotechnicznej" - dotyczy m.in. czynników warunkujących efektywność doskonalenia zawodowego nauczycieli, kształcenia nauczycieli edukacji naukowo-technicznej oraz techniki i informatyki, związków między założeniami edukacji ogólnotechnicznej i koncepcjami kształcenia nauczycieli techniki.

Adresatami prezentowanego podręcznika są studenci kierunku edukacja techniczno-informatyczna, pracownicy naukowi oraz nauczyciele techniki i informatyki.

Książka "Edukacja ogólnotechniczna na przełomie XX i XXI wieku" - Maria Jakowicka, Kazimierz Uździcki (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.

Spis treści:

Część okolicznościowa poświęcona Jubileuszowi prof. zw. dr. hab. inż. Kazimierza Uździckiego

Cywilizacja – człowiek – edukacja
· Cywilizacja i edukacja
· Rozwój cywilizacji a humanizm kształcenia ogólnotechnicznego
· przymusie i wolności w całożyciowej edukacji człowieka
· Edukacja techniczna a cywilizacja informacyjna
· Metodologiczne problemy badania skuteczności reformy edukacji


Problematyka pracy i kształcenia zawodowego
· U źródeł poglądów na pracę fizyczną
· Geneza i prekursorzy kształcenia przedzawodowego
· Rola pracy w orientacjach życiowych współczesnych ludzi
· Uwzględnianie stałych indywidualnych cech osobowości przy wyborze zawodu
· Wiedza i umiejętności ogólnotechniczne w strukturze standardu kwalifikacji zawodowych
· Wybrane aspekty przygotowania młodzieży do pracy
· Kształcenia zawodowe a funkcjonalne i jakościowe przygotowanie do pracy

Edukacja ogólnotechniczna
Edukacja ogólnotechniczna a pedagogika pracy
Zur Weltbildfunktion allgemeiner technischer Bildung
Edukacja ogólnotechniczna jako problem badawczy pedagogiki pracy
Podstawowe założenia nowego modelu polskiej edukacji ogólnotechnicznej w kontekście przemian cywilizacyjnych
Technische Bildung In den allgemeinbildenen Schulen nach dem gesellschaftlischen umbrach im Osten Deutschlands, Beispiel Sachsen-Anhalt
Wychowanie techniczne w dobie poprzemysłowej
Rzeczywistość szkolna w ocenie nauczycieli techniki informatyki
Wpływ kształcenia na przygotowanie człowieka do życia we współczesnym świecie
Integracja kształcenia ogólnotechnicznego z edukacją regionalną w szkole podstawowej (na przykładzie Muzeum Techniki w Wałbrzychu)
Przemiany w koncepcjach kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej
Potrzeba modyfikacji kształcenia dzieci i młodzieży do komunikacji drogowej
Motywy uczenia się a wyniki pracy szkolnej uczniów w przedmiocie technika

Nauczyciel – realizator edukacji ogólnotechnicznej
Czynniki warunkujące efektywność doskonalenia zawodowego nauczycieli
Kształcenie nauczycieli edukacji informatyczno-technicznej (na przykładzie technologii)
Integracja treści w kształceniu nauczycieli techniki i informatyki
Związki między założeniami edukacji ogólnotechnicznej i koncepcjami kształcenia nauczycieli techniki