pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
podręcznik:

Nauczyciele języków obcych w dobie przemian

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2004
Oprawa: miękka
Ilość stron: 344 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373083219
ISBN: 83-7308-321-9
Data:2001-02-03
25.65 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 3-5 dni

Opis książki:

Monografia ta jest pierwszym kompleksowym ujęciem nowych ról i kwalifikacji zawodowych nauczycieli języków obcych, wynikających ze zmian polityczno-społecznych i reformy edukacji. Jest wynikiem wieloletnich doświadczeń autorki w dziedzinie kształcenia i dokształcania tychże nauczycieli. W książce omówione są uwarunkowania pracy nauczyciela oraz jego wiedza i kompetencje niezbędne do realizacji nowych bądź obecnie inaczej interpretowanych ról zawodowych - eksperta, wychowawcy, pośrednika kulturowego, moderatora i doradcy, ewaluatora oraz innowatora, badacza i refleksyjnego praktyka. Książka przeznaczona jest nie tylko dla nauczycieli języków obcych, ale także dla studentów instytutów germanistyki, anglistyki, romanistyki, rusycystyki, studentów i nauczycieli Nauczycielskich Kolegiów Języków Obcych, Studentów Wyższych Szkół Zawodowych prowadzących studia neofilologiczne.

Książka "Nauczyciele języków obcych w dobie przemian" - Elżbieta Zawadzka - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 344 stron i została wydana w 2004 r. Cena 25.65 zł. Zapraszamy na zakupy!

Spis treści:

Rozdział 1
Kontekst edukacyjny nauczania języków obcych
1. Stan edukacji w Polsce przed 1990 r. – problemy szkolnictwa
1.1. Nauczanie języków obcych i kwalifikacje nauczycieli
2. Przemiany edukacyjne po 1990 r. – reforma edukacji i nauczanie języków obcych
2.1. Trudności w realizacji reformy
3. Kształcenie w kontekście edukacji europejskiej
Rozdział 2
Nauczyciele w krajach Unii Europejskiej i w Polsce
1. Modele kształcenia nauczycieli
2. Kształcenie nauczycieli w krajach Unii Europejskiej
2.1. Systemy kształcenia, programy, uprawnienia
3. Kształcenie nauczycieli w Polsce
3.1. Kształcenie nauczycieli języków obcych w Polsce
4. Praca zawodowa nauczycieli w krajach Unii Europejskiej
5. Praca zawodowa nauczycieli w Polsce
6. Doskonalenie i dokształcanie nauczycieli w krajach Unii Europejskiej
7. Doskonalenie i dokształcanie nauczycieli w Polsce
Rozdział 3
Nauczyciel i wybrane uwarunkowania jego pracy
1. Komunikacja pedagogiczna i jej specyfika
1.1. Zakłócenia komunikacji i ich przyczyny
1.2. Komunikacja interpersonalna i jej znaczenie
1.3. Komunikacja niewerbalna w klasie – jej funkcje i rola
1.4. Specyfika komunikacji na lekcji języka obcego
2. Kontrowersje wokół teorii oraz praktyki i ich relacji
3. Teorie osobiste jako psychologiczne mechanizmy pracy nauczyciela
Rozdział 4
Nauczyciel języków obcych jako ekspert
1. Wiedza i kompetencje nauczyciela języka obcego
2. Wiedza przedmiotowa i kompetencje językowe
2.1. Native speaker ekspertem w nauczaniu?
3. Wiedza i kompetencje psychologiczno-pedagogiczne
3.1. Psychologia rozwojowa dzieci, młodzieży i dorosłych
4. Wiedza i kompetencje metodyczne
4.1. Nauczanie dzieci, młodzieży i dorosłych
4.2. Nauczanie zintegrowane i nauczanie integracyjne
4.3. Nauczanie drugiego języka obcego
4.4. Nauczanie języka obcego dla potrzeb zawodowych
4.5. Nauczanie medialne
Rozdział 5
Nauczyciel języków obcych jako wychowawca
1. Problem wychowania we współczesnej pedagogice
1.1. Teorie autorytarne vs antyautorytarne i nieautorytarne
1.2. Postmodernistyczne/ponowoczesne teorie wychowania
1.2.1. Antypedagogika vs pedagogika
2. Teorie osobiste/potoczne nauczycieli na temat wychowania
3. Wychowanie w świetle reformy edukacji
3.1. Podmiotowość i dialog w wychowaniu
3.2. Współczesna młodzież, jej preferencje i wartości
4. Trudności wychowawcze i ich przyczyny
4.1. Wybrane przejawy, zapobieganie i reakcja na trudności wychowawcze
5. Wychowawczy wpływ nauczyciela
5.1. Model nauczyciela-wychowawcy
Rozdział 6
Nauczyciel języków obcych jako pośrednik kulturowy
1. Rola znajomości i zrozumienia obcej kultury w pracy nauczyciela – język a kultura
1.1. Międzykulturowe aspekty komunikacji
1.2. Kulturowe uwarunkowania zachowań – wybrane zachowania językowe
1.3. Kulturowe uwarunkowania zachowań – wybrane zachowania ekstrajęzykowe i pozajęzykowe
1.4. Konsekwencje odstępstw od norm kulturowych dla stosunków międzyludzkich
2. Problem wielokulturowości i międzykulturowości w Polsce – zasada międzykulturowości w nauczaniu
2.1. Funkcjonowanie stereotypów i uprzedzeń
2.1.1. Stosunek do „innych” kulturowo
2.1.2. Tolerancja i akceptacja
3. Kompetencja międzykulturowa nauczyciela i ucznia
3.1. Wielo- i międzykulturowe nauczanie – problemy i wybrane możliwości realizacji
Rozdział 7
Nauczyciel języków obcych jako organizator, moderator i doradca
1. Teoretyczne podstawy zmiany tradycyjnej roli nauczyciela – problem autonomii
1.1. Zasada autonomii w reformie edukacji i programach nauczania
1.2. Strategie/techniki uczenia się i ich znaczenie
2. Uwarunkowania autonomicznego uczenia się w szkole
2.1. Trudności w realizacji zasady autonomii w szkole
2.2. Menedżerskie kompetencje nauczyciela
3. Wybrane możliwości autonomizacji uczenia się i nauczania języków obcych
3.1. Otwarte formy pracy
3.2. Samoocena (autoewaluacja)
Rozdział 8
Nauczyciel języków obcych jako ewaluator
1. Ewaluacja integralną częścią procesu nauczania
2. Psycholingwistyczne problemy ewaluacji
2.1. Błąd w języku obcym i jego przyczyny
3. Dydaktyczne problemy ewaluacji – kontrola i ocenianie
3.1. Identyfikacja błędów, reakcja na błąd/korektura
3.2. Ocenianie osiągnięć
3.3. Samokontrola – autokorekta – samoocena
4. Europejskie standardy ewaluacji języka – Europejskie Portfolio Językowe
Rozdział 9
Nauczyciel języków obcych jako innowator, badacz i refleksyjny praktyk
1. Innowacje pedagogiczne – ich rodzaje i uwarunkowania
1.1. Postawy nauczycieli w stosunku do innowacji
1.2. Ukryty program szkoły i wpływ czynników społecznych
1.3. Przygotowanie nauczycieli do innowacji – wytwarzanie kompetencji innowacyjnych
2. Własne badania pedagogiczne nauczyciela jako strategia innowacyjna
2.1. Badania w działaniu, ich przebieg, zalety i ograniczenia
3. Koncepcja refleksyjnej praktyki
3.1. Zalety i trudności refleksyjnej praktyki Zakończenie
Bibliografia