pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Budowa powiązań nauki z biznesem w gospodarce opartej na wiedzy

Autor książki:

Krzysztof B. Matusiak

Dane szczegółowe:
Wydawca: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Rok wyd.: 2010
Oprawa: miękka
Ilość stron: 328 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373785144
ISBN: 978-83-7378-514-4
Data: 2010-06-09
Cena wydawcy: 35.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Wstęp
Celem pracy jest próba określenia roli i miejsca uniwersytetu w procesach innowacyjnych w warunkach gospodarki opartej na wiedzy. Bogate tradycje akademickie ulegają przewartościowaniu w kierunku poszukiwania efektywnych mechanizmów współpracy z biznesem oraz szerszego włączenia się w procesy gospodarowania i budowy przewago konkurencyjnej. Dynamiczna gospodarka stawia przed instytucjami naukowo-badawczymi wyzwania w zakresie rozwoju: (1) zdolności do przekształcania wiedzy w nowe produkty i usługi, (2) kadro adaptacyjnych umiejętnościach przystosowania się do zmieniających się warunków rynkowych, (3) ustawicznego uczenia się i doskonalenia przez całe życie oraz (4) integracji z otoczeniem ekonomiczno-społecznym. W ramach tradycyjnego modelu uniwersytetu (tzw. humboldtowskiego) mechanizmy adaptacji do zmieniającego się otoczenia, a przede wszystkim komercjalizacji wyników badań naukowych i współpracy środowisk akademickich z gospodarką, realizowane są w sposób niedostatecznie efektywny. Pojawia się potrzeba nowego modelu szkoły wyższej, szeroko współpracującej i budującej przewagę konkurencyjną. najbliższego otoczenia. Mówimy o potrzebie transformacji uniwersytetu i świata nauki w siłę napędową rozwoju gospodarczego. W ramach uczelni XXI w. potrzebny jest kompromis mechanizmów innowacyjnych z wielowiekowymi tradycjami akademickimi oraz specyfiką sektora nauki (wolność badań, rynki przyszłe i funkcje kulturotwórcze). Tym samym budowa nowoczesnej uczelni nie powinna polegać na upodobnieniu uniwersytetu do przedsiębiorstwa zorientowanego na zysk.


Recenzja
Autor podejmuje problematykę nowej roli uniwersytetu (rozumianego jako synonim wyższej uczelni) i jego powiązań z otoczeniem w gospodarce opartej na wiedzy. Prezentuje własną, interesującą i nowatorską wizję modelu przedsiębiorczego uniwersytetu, otwartego na kontakty ze światem zewnętrznym, w tym ze światem biznesu. Autor nie uległ tendencji, jak występuje w światowej i polskiej literaturze, gdzie idea przedsiębiorczego uniwersytetu kojarzona jest przede wszystkim z tworzeniem uczelnianych firm odpryskowych (spin-off). W zaproponowanym holistycznym modelu firmy odpryskowe stanowią tylko jeden z pięciu przejawów innowacyjności i przedsiębiorczości szkoły wyższej. Oprócz nich istnieje potrzeba aktywizacji transferu technologii, uelastycznienia oferty edukacyjnej oraz nowoczesnego systemu zarządzania uniwersytetem.

W polskich realiach książka dobrze wpisuje się w aktualną dyskusję nad modelem szkolnictwa wyższego.

dr hab. Jerzy Cieślak, prof. Akademii Leona Koźmińskiego

Zakres tematyczny opracowania dotyczy dwu sfer: uwarunkowań współczesnych procesów innowacyjnych oraz przedsiębiorczości akademickiej i roli powiązań na linii nauka-biznes. Na wyróżnienie zasługuje:
•podejście do wiedzy jako podstawy innowacyjności, przedsiębiorczości i kreatywności stanowiących rdzeń gospodarki opartej na wiedzy
•nowatorskie ujęcie procesu innowacyjnego, powiązań nauki i biznesu oraz roli środowiska akademickiego w nowoczesnej gospodarce
•precyzyjna charakterystyka polskiego systemu innowacji oraz wieloaspektowa analiza czynników instytucjonalnych, które składają się na system wsparcia innowacyjnej przedsiębiorczości, w tym roli uczelnianych ośrodków innowacji.

dr hab. Bogusław Kaczmarek, prof. Uniwersytetu Łódzkiego

Książka "Budowa powiązań nauki z biznesem w gospodarce opartej na wiedzy" - Krzysztof B. Matusiak - oprawa miękka - Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Książka posiada 328 stron i została wydana w 2010 r.

Spis treści:

Wstęp
Rozdział I. Uwarunkowania współczesnych procesów innowacyjnych
1. Wyzwania ekonomiczno-społeczne początku XXI w.
2. Innowacja i pojęcia pokrewne
3. Procesy innowacyjne
4. Innowacyjna przedsiębiorczość
4.1. Innowacyjny przedsiębiorca
4.2. Determinanty innowacyjności w biznesie
4.3. Mała firma technologiczna
5. Koncepcja kreatywnej gospodarki
6. Regionalny kontekst innowacji
Rozdział II. Polityka innowacyjna i systemy wsparcia innowacyjnej przedsiębiorczości
1. Ekonomiczne przesłanki wspierania przedsiębiorczości i procesów innowacyjnych
2. Rola polityki innowacyjnej
3. Narodowy system innowacji i systemy regionalne
4. Organizacja systemów wsparcia
5. Typy ośrodków innowacji i przedsiębiorczości
6. Rozwój sieci współpracy nauka-biznes
7. Etapy rozwoju infrastruktury wsparcia w Polsce
Rozdział III. Adaptacja instytucji uniwersytetu do wyzwań gospodarki wiedzy
1. Ewolucja tradycji akademickich
1.1. Narodziny idei uniwersytetu
1.2. Uniwersytet humboldtowski
1.3. Rozwój uczelni amerykańskich
2. Poszukiwanie nowego modelu uniwersytetu
3. Przedsiębiorczy uniwersytet i akademickie firmy odpryskowe
4. Kadry dla gospodarki opartej na wiedzy
5. Transfer technologii i formy współpracy nauki z biznesem
6. Zintegrowany model wsparcia rozwoju przedsiębiorczości akademickiej
Rozdział IV. Przedsiębiorczość akademicka i rozwój ośrodków innowacji w Polsce
1. Źródła i bariery rozwoju przedsiębiorczości akademickiej
2. Zaangażowanie instytucji akademickich w tworzenie i działalność ośrodków akademickich
3. Rozwój uczelnianych centrów transferu technologii
4. Akademickie inkubatory przedsiębiorczości
5. Inkubatory technologiczne
6. Parki technologiczne
7. Instrumenty wsparcia finansowego
8. Kierunki aktywizacji przedsiębiorczości akademickiej
Zakończenie
Bibliografia
Wykaz skrótów
Załączniki