pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Zabawy ze sztuką. Podręcznik metodyczny dla nauczycieli. Praca z dzieckiem uzdolnionym, wrażliwym lub nieśmiałym w małych grupach. Grupy wiekowe: 5-7 lat, 7-9 lat, 9-13 lat. Ponad 100 tematów plastycznych

Autor książki:

Anna Kalbarczyk

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2006
Oprawa: miękka
Ilość stron: 100 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373087002
ISBN: 978-83-7308-700-2
Data: 2007-07-03
Cena wydawcy: 14.80 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Tego typu książki nie było dotąd w Polsce na rynku wydawniczym. Autorka skupiła się przede wszystkim na pracy plastycznej z dziećmi zdolnymi, wrażliwymi oraz nieśmiałymi w wieku 5-13 lat. Sztuka dla jednych dzieci może być terapią, dla innych realizowaniem siebie i rozwijaniem talentów, ale dla wszystkich dzieci powinna być znakomitą zabawą.

Podręcznik adresowany jest do nauczycieli prowadzących zajęcia plastyczne, psychologów, którzy na temat twórczości plastycznej wiedzą niewiele, a także rodziców dzieci uczęszczających na zajęcia plastyczne. W książce znajdziemy ponad 100 tematów plastycznych, podzielonych na trzy grupy wiekowe: 5-7, 7-9 oraz 9-13 lat.

Książka "Zabawy ze sztuką. Podręcznik metodyczny dla nauczycieli. Praca z dzieckiem uzdolnionym, wrażliwym lub nieśmiałym w małych grupach. Grupy wiekowe: 5-7 lat, 7-9 lat, 9-13 lat. Ponad 100 tematów plastycznych" - Anna Kalbarczyk - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 100 stron i została wydana w 2006 r.

Spis treści:

Wstęp

Tematy i zagadnienia dla dzieci w wieku 5–7 lat

Tematy, techniki, wystawy
Wystawy
Tematy i krótkie wprowadzenia metodyczne
Ja i moja mama
Ja i moje ulubione zwierzę. Moje ulubione zwierzę
Jestem z mamą na zakupach
Oto ja, mój portret
Myję zęby
Proste formy w glinie
Wisiorki
Ja i moja rodzina
Mój prezent imieninowy
Ja i moja ulubiona zabawka
Miałem sen (dobry lub zły). Mój sen (dobry lub zły)
Kwestia palety
Pociągi i ludzie (Jadę pociągiem). Samochody i ludzie (Jadę samochodem)
Wykonujemy fantastyczne zwierzęta w glinie
Czy należy wprowadzać takie tematy, przy których dzieci ilustrują wierszyk lub bajkę?
Ptaki, które znam
Smoki i dziwadła
Mój spacer w deszczu
Dziecko, rodzic, nauczyciel. Charakterystyka zajęć plastycznych
Pomagam w domu
Jestem w wesołym miasteczku
Jestem w górach (w lesie lub nad morzem)
Uczęszczam na basen. Uczęszczam na gimnastykę
Byłem u dentysty
Czy tematy oparte całkowicie na wyobraźni dziecka są konieczne– szczególnie w grupie przedszkolnej?
A co z dzieckiem, które nie chce nic namalować? Sztuka jako terapia
Duże wystawy i aukcje prac plastycznych
Znaczenie koloru w pracach plastycznych dzieci w wieku przedszkolnym
Pojęcie piękna
Przestrzeń w pracach plastycznych dzieci
Wyolbrzymianie elementów ważnych dla dziecka

Tematy i zagadnienia dla dzieci w wieku 7–9 lat

Umiejętność korzystania z palety
Techniki plastyczne i materiały
Tematyka
Przykłady tematów
Portret mojej mamy
Drzewa (drzewo-dłoń, drzewo-krzesło, drzewo-parasol, drzewo-but)
Mój ulubiony bohater książkowy
Tłum ludzi
Kłótnia przedmiotów (np. w kuchni, w bibliotece, w sali widowiskowej – krzesła)
Fragment martwej natury (z ograniczoną ilością przedmiotów)
Zwierzęta-dziwolągi. Zwierzęta, które nie istnieją w rzeczywistości
Światła i noc. Noc w moim mieście
Autoportret
Muchy to też owady
Pająki. Wszystko z życia pająków
Motyle. Ćmy, kapustniki, jedwabniki i...
Pszczoły. Szerszenie
Owady na łące. Koniki polne i ważki
Mrówki. Z życia mrówek
Ćwiczenia w cyrku na trapezie. Ćwiczenia gimnastyczne.
Olimpiada – różne dyscypliny
Widok z okna
Maska wesoła lub maska smutna. Maska dziwaczna
Broszki, biżuteria, pierścionki i koraliki
Drzewo i nastrój
Ciekawe tematy związane z przyrodą
Psy i koty
Kwiat paproci
Żywioły (burza śnieżna, trąba powietrzna, powódź, pożar)
Mój totem (znak obrazkowy – znak plastyczny)
Architektura z wyobraźni. Zamek dobrego króla. Zamek złego króla
Jeszcze kilka tematów związanych z przyrodą
Wiosna żółcią podszyta
Moja ulubiona litera, która chce tańczyć
Ulice, mosty i miasta
Działania artystyczne, happeningi, performances, działania typu scenki artystyczne, działania z modą

Tematy i zagadnienia dla dzieci w wieku 9–13 lat

Techniki plastyczne i materiały
Tematyka i metodyka
Moja najciekawsza podróż (pociągiem, autobusem, samochodem). Wrażenia z podróży
Jestem w teatrze. Jestem w kinie
Nastrój i litera
Realny rysunek z natury w nadrealnej rzeczywistości
Szkice linearne kilku przedmiotów w perspektywie
Wykonanie kompozycji złożonych z płaskich figur geometrycznych (np. koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt) w różnych układach tworzących pewien wzór (np. wzór dynamiczny lub wzór statyczny)
Prawdziwe – nieprawdziwe (wykorzystanie „właściwości”dwóch światów: realnego i nierealnego)
Jesień w dwóch kontrastach (kompozycje jesienne w martwej naturze)
Witraż (projekty na papierze)
Rysunek kolegi lub koleżanki (szkice pozującej postaci)
Czy mówić o światłocieniu dzieciom w wieku 9, 10, 11 czy 12 lat?
Czy mówić o walorze?
Mozaika (projekty na kartonie)
Studium głowy z natury
Książka artystyczna (realizacje plastyczne na kilku płaszczyznach)
Walor – pierwsze ćwiczenia rysunkowe
Tworzenie abstrakcyjnych form przestrzennych z papieru
Moje opakowanie (projekt w kolorze)
Powiększenie
Kompozycje dwubarwne płaskich figur geometrycznych, pasków pionowych, poziomych lub poprzecznych
Kwiaty w wazonie, czyli pierwsze próby z akwarelą
Kalendarz – dwanaście miesięcy w dwunastu pracach plastycznych
Malarstwo na tkaninie – wstęp do projektowania (pierwsze próby projektowania strojów użytkowych)
Portret charakterystyczny, czyli szukamy cech szczególnych. Pierwsze próby karykatury
Moja artystyczna gazeta
Projekt ubioru – szkice plastyczne i proste realizacje
Malowanie na szkle użytkowym
Plakat

Quiz o sztuce – dla dzieci w wieku 9–13 lat

Zakończenie
Najmłodsza grupa wiekowa dzieci: 5–7 lat
Średnia grupa wiekowa dzieci: 7–9 lat
Najstarsza grupa wiekowa dzieci: 9–13 lat