pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania

Autor książki:

Bogusław Śliwerski

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2009
Oprawa: miękka
Ilość stron: 344 s.
Wymiar: 165x240 mm
EAN: 9788375872125
ISBN: 978-83-7587-212-5
Data: 2009-11-02
Cena wydawcy: 42.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Publikacja powstała jako dopełnienie wcześniejszych studiów Autora nad współczesnymi teoriami i nurtami wychowania. Książka nie ma charakteru badań historycznych, gdyż zakres analizowanego rozwoju myśli pedagogicznej ma niedługą historię, a pod pewnymi względami wykracza nawet poza rozwój nauk pedagogicznych, choć te czerpią z nich swoje inspiracje.
Książka jest owocem prowadzonych przez wiele lat badań i dyskusji w środowiskach akademickich w naszym kraju. Kolejne jej fragmenty są wynikiem spotkań i wygłaszanych w czasie konferencji referatów, które miały miejsce na wielu uczelniach wyższych w Polsce. Niektóre były częściowo publikowane w rozproszonych materiałach konferencyjnych czy tomach jubileuszowych. Książka nawiązuje także do zapoczątkowanego w 1989 r. cyklu seminariów i studiów kulturowych, jakie prowadzili profesorowie UMK w Toruniu – Zbigniew Kwieciński i Lech Witkowski pod nazwą "Nieobecne dyskursy”. Dzięki nim odtwarzane były nieistniejące i zniszczone w okresie PRL dyskursy pedagogiczne, w tym szeroko rozumiana pedagogika humanistyczna.
Publikacja składa się z pięciu rozdziałów. W pierwszym skoncentrowano się na terminologii wykorzystywanych w badaniach współczesnej myśli pedagogicznej. Drugi rozdział rozwija temat myśli pedagogicznej w ponowoczesnym świecie (metafora pedagogiki jako hipermarketu i labiryntu myśli). W trzecim rozdziale przedstawiono klasyfikacje, typologie i mapy myśli pedagogicznej. Kolejny rozdział zawiera studia porównawcze myśli pedagogicznej. W ostatnim rozdziale rozwinięto problematykę egzemplifikacji badań nad recepcją i krytyką prądów pedagogicznych.
Jest to podręcznik, który powinien być wykorzystywany w kształceniu studentów pedagogiki i pedagogiki specjalnej, a także w doskonaleniu kadr nauczycielskich oraz akademickich. Książka powinna stać się dobrą zachętą dla innych badaczy do dalszych analiz porównawczych współczesnej myśli pedagogicznej.

Książka "Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania" - Bogusław Śliwerski - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 344 stron i została wydana w 2009 r.

Spis treści:

Rozdział I

Terminologia w badaniach współczesnej myśli pedagogicznej
Paradygmat
Szkoła naukowa – pedagogiczna
Podejście retoryczne i socjologiczne w pedagogice

Kierunek naukowy – pedagogiczny
Ruch, prąd naukowy – pedagogiczny
Doktryna naukowa – pedagogiczna
Podejście teoretyczne – pedagogiczne
Dyskurs pedagogiczny
Ideologie polityczne – pedagogiczne
Moda umysłowa – pedagogiczna
Myśl pedagogiczna


Rozdział II
Myśl pedagogiczna w ponowoczesnym świecie – między fundamentalizmem a pluralizmem

Metafora pedagogiki jako hipermarketu i labiryntu myśli

Rozdział III
Klasyfikacje, typologie, mapy myśli pedagogicznej

Klasyfikacje polskich pedagogów
Klasyfikacje kierunków myśli pedagogicznej w innych krajach


Rozdział IV
Studia porównawcze myśli pedagogicznej

Badania historyczne myśli pedagogicznej
Badania ahistoryczne, problemowe

Kryteria porównywalności kierunków myśli pedagogicznej
Analiza dyskursów
Badania hermeneutyczne
Kartografia kierunków pedagogicznych
Fenomenografia
Badania biograficzne – biografistyka pedagogiczna
Podejście antagonistyczne
Recepcja potoczna
Warunki prowadzenia badań porównawczych myśli pedagogicznej

Rozdział V
Egzemplifikacje badań nad recepcją i krytyką prądów pedagogicznych
Komparatystyka z wnętrza filozofii i kultury
Wspólnota badań porównawczych w naukach
o wychowaniu Polski i Niemiec po II wojnie światowej
Założenia kierunków współczesnej psychologii
w badaniach pedeutologicznych
Analiza dyskursu pedagogicznego i jej znaczenie w badaniach pedagogicznych
Filozoficzna rekonstrukcja myśli klasyków pedagogiki
Rekonstrukcja metodą historyczną ewolucji edukacji estetycznej
Analiza słabo obecnego w polskiej praktyce edukacyjnej prądu pedagogicznego
Dekonstruowanie mitów pedagogicznych
Przykład badań nad recepcją antypedagogiki w Polsce
Zamiast zakończenia