pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Telewizja w systemie politycznym i medialnym PRL. Między polityką a widzem

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Rok wyd.: 2003
Oprawa: miękka
Ilość stron: 388 s.
Wymiar: 176x250 mm
EAN: 9788323317661
ISBN: 83-233-1766-6
Data:2001-01-13
Cena wydawcy: 29.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

W czasach PRL telewizja stała się podstawową i ulubioną rozrywką Polaków, ich "oknem na świat", źródłem wiedzy o kraju i świecie. TVP była też istotnym elementem ówczesnego systemu politycznego oraz narzędziem w rękach kierownictwa partyjnego, za pomocą którego zamierzano sterować świadomością społeczną. Oczekiwania odbiorców i decydenta politycznego w zasadzie się wykluczały, a TVP chcąc usatysfakcjonować widzów i władze, narażała się na krytykę z obu stron. Telewizja Polska miała być narzędziem wspierającym system, a w rzeczywistości stała się czynnikiem kryzysogennym. Miała budować zaufanie do władzy, w istocie zaś nierzadko ją kompromitowała. Miała pomagać w kontrolowaniu informacji docierających do społeczeństwa, a niejako mimochodem sama ten informacyjny monopol łamała. Odegrała więc istotną rolę w systemie PRL, choć zupełnie odmienną niż ta, jaką jej narzucono i którą w gruncie rzeczy sama chciała pełnić.

Książka "Telewizja w systemie politycznym i medialnym PRL. Między polityką a widzem" - Katarzyna Pokorna-Ignatowicz - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Książka posiada 388 stron i została wydana w 2003 r.

Spis treści:

Wstęp
1. Ustrojowe, prawne i ideologiczne uwarunkowania telewizji w czasach PRL

1.1. System polityczny
1.1.1. Zasady ustrojowe
1.1.2. Wolność słowa i pozycja środków masowej komunikacji
1.1.3. Prawo prasowe
1.2. System medialny
1.2.1. Założenia ideologiczne
1.2.2. Rola i funkcje mediów
1.3. Doktryna prasowa
1.4. Formalne i faktyczne usytuowanie Telewizji Polskiej w systemie PRL

2. Medium w fazie eksperymentu. Lata 1952-1960

2.1. Początki Telewizji Polskiej
2.2. Miejsce i rola TVP w Polsce lat pięćdziesiątych
2.3. Odbiorcy i ich rola w pierwszych badaniach nad telewizją
3. Telewizja Polska w latach sześćdziesiątych. Od kultury ku polityce
3.1. Rozwój instytucji i oferty programowej TVP
3.2. Kierowanie telewizją
3.2.1. Radiokomitet
3.2.2. Telewizja w polityce informacyjnej PZPR. Wciągnięcie TVP do "frontu ideologicznego"
3.3. Badania nad telewizją, jej odbiorcami i recepcją programu

4. Telewizyjne imperium - lata siedemdziesiąte

4.1. Dekada intensywnego rozwoju
4.1.1. Zmiany w Radiokomitecie
4.1.2. Rozwój techniczny telewizji
4.1.3. Kadry
4.2. Struktura programowa, nowe propozycje i tendencje
4.3. Kierowanie telewizją
4.3.1. Zadania dla telewizji w programie partii
4.3.2. Nowy styl kierowania telewizją - "panowanie" Macieja Szczepańskiego
4.4. Badania nad telewizją w latach siedemdziesiątych
4.4.1. Rozwój badań nad komunikowaniem masowym i
w Polsce
4.4.2. Odbiorcy w świetle badań
4.4.3. Świat według "Dziennika"
4.4.4. Telewizja w świetle badań innych dyscyplin naukowych
4.5. Dziedzictwo "Imperium Szczepańskiego"
4.6. Proces "Krwawego Maćka"

5. Telewizja w czasach "socjalistycznej odnowy". Sierpień 1980 - grudzień 1981

6. Stan wojenny w Telewizji Polskiej

6.1. Program
6.2. Militaryzacja telewizji i weryfikacja pracowników
6.3. "Normalizacja" stanu wojennego w TVP

7. Lata 1983-1986. Nowa strategia i odzyskiwanie sympatii widzów

7.1. Założenia polityki informacyjnej
7.2. Nowy paradygmat myślenia o telewizji, czyli sojusz masowej rozrywki z propagandą
7.3. Kierowanie telewizją przez pułkownika Mirosława Wojciechowskiego. Partyjny nadzór w wojskowym stylu
7.4. "Walka" o zadowolenie widza i nowe kampanie propagandowe
7.4.1. Reforma Radiokomitetu

8. Narastanie kolejnego kryzysu - lata 1987-1988

8.1. Strategia decydenta politycznego
8.2. Telewizja za Janusza Roszkowskiego
8.2.1. Baza techniczna i finanse TVP
8.2.2. Oferta programowa TVP i jej odbiór
8.3. Sejmowa Komisja Kultury w sprawie Telewizji Polskiej
8.4. Próby przezwyciężenia kryzysu. Telewizja Polska w 1988 roku
8.4.1. Nowe ujęcie zadań TVP
8.4.2. Samoświadomość nadawcy i plany na przyszłość
9. Badania nad telewizją w ostatniej dekadzie PRL

9.1. Odbiorcy, ocena programu i zaufanie widzów do TVP
9.2. Telewizja w polskich badaniach prasoznawczych

10. Telewizja Polska w wydarzeniach 1989 roku

10.1. Telewizja w obradach "Okrągłego Stołu"
10.2. Konsekwencje ustaleń "Okrągłego Stołu" dla Telewizji Polskiej
10.3. TVP wobec wyborów czerwcowych
10.4. Telewizja Polska w zmieniającym się systemie mediów

Kilka uwag na zakończenie

Bibliografia

1. Archiwalia
2. Dokumenty opublikowane
3. Monografie
4. Opracowania publikowane w edycjach zbiorowych
5. Artykuły naukowe i raporty z badań
6. Literatura popularna
7. Publikacje prasowe
8. Akty prawne

Aneks

1. Kalendarium Telewizji Polskiej w czasach PRL
2. Prezesi Komitetu ds. Radia i Telewizji
3. TVP w statystyce
4. Przykładowe "ramówki"