pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Przedsiębiorstwo a otoczenie. Oddziaływanie, skutki

Autor książki:

Teresa Pakulska

(red.)
Dane szczegółowe:
Wydawca: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Rok wyd.: 2012
Oprawa: miękka
Ilość stron: 169 s.
Wymiar: 176x250 mm
EAN: 9788373787261
ISBN: 978-83-7378-726-1
Data: 2012-08-01
Cena wydawcy: 38.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Ze Wstępu

Na konkurencyjność przedsiębiorstw i ich miejsce w gospodarce rzutuje wiele czynników - zależnych od samego przedsiębiorstwa oraz wynikających ze specyfiki jego bliższego i dalszego otoczenia. Te pierwsze, tj. zasoby materialne i niematerialne oraz umiejętności postrzegane jako kluczowe kompetencje i kluczowe umiejętności, stanowią źródło przewag konkurencyjnych oparte na podejściu zasobowym (ang. Resource Based View ). Tradycyjnie cel istnienia przedsiębiorstwa utożsamiany jest ze zdobywaniem przewag i jego rozwojem ukierunkowanym na maksymalizację zysków, wartości rynkowej czy sprzedaży. Jak podkreślał Friedrich August von Hayek, racjonalne są działania wynikające z indywidualnych decyzji jednostek w warunkach ekonomicznej i politycznej wolności. Wsparcie państwa, umożliwiające efektywne funkcjonowanie rynku, jest potrzebne dla maksymalizacji korzyści jednostek. Konieczność uwzględnienia dążeń podstawowych grup interesów w przedsiębiorstwie dała asumpt do rozwoju koncepcji maksymalizacji wartości przedsiębiorstwa (ang. Value Based Management ) jako podstawy jego funkcjonowania, ukierunkowanej w modelu amerykańskim na maksymalizację wartości dla akcjonariusza w długim okresie, a w modelu europejskim postrzeganej przez pryzmat różnych zaangażowanych w przedsiębiorstwo interesariuszy.

To szersze spojrzenie na kreowanie wartości w przedsiębiorstwie znajduje odzwierciedlenie w koncepcji odwołującej się do nowego paradygmatu rozwoju, uwzględniającego w ocenie nie tylko wartości mierzalne, mające swe źródło w czynnikach natury społecznej i przyrodniczej, występujące także w otoczeniu przedsiębiorstwa. Zapewniając równowagę pomiędzy kapitałem ludzkim, finansowym i przyrodniczym, silnie akcentuje potrzebę uwzględniania na poziomie mikroekonomicznym interesów wszystkich interesariuszy współtworzących wartość przedsiębiorstwa, funkcjonujących w jego otoczeniu.

Każde przedsiębiorstwo niezależnie od skali i rodzaju prowadzonej działalności czy formy własności funkcjonuje bowiem w określonym w otoczeniu. Otoczenie bezpośrednie tworzą konsumenci, społeczność lokalna, odbiorcy, akcjonariusze, dostawcy, pośrednicy, konkurenci, lokalna władza, urzędy skarbowe. Natomiast ogół warunków o charakterze ekonomicznym - społecznym, technicznym i politycznym, także będących wynikiem działania instytucji państwowych oraz społecznych, wpływających na funkcjonowanie firmy, lecz od niej niezależnych (bądź zależnych w ograniczonym zakresie) stanowi otoczenie dalsze (ogólne). W ramach otoczenia dalszego rosnące znaczenie przypisuje się uregulowaniom instytucjonalnym, w tym o charakterze prawnym.

Według Rolfa Sternberga czynniki występujące w otoczeniu, tj. zlokalizowane w konkretnym regionie, podobnie jak czynniki o charakterze wewnętrznym, należy zaliczyć do równie istotnych z punktu widzenia oddziaływania na zachowanie przedsiębiorstw w każdej ze sfer działania, zarówno w sferze inwestycji, produkcji, zaopatrzenia, jak też dystrybucji czy zarządzania zasobami ludzkimi, marketingu itp. Konieczność uwzględnienia wpływów otoczenia i jego zmienności w rozwoju przedsiębiorstwa znalazła odzwierciedlenie w podejściu pozycjonowania (zdominowanym przez prace Michaela Eugene a Portera), ale także celowym (Harry Igor Anssoff, Kenneth Richmond Andrews) i ewolucyjnym (Henry Mitzberg, James Brian Quinn).

Książka "Przedsiębiorstwo a otoczenie. Oddziaływanie, skutki" - Teresa Pakulska (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Książka posiada 169 stron i została wydana w 2012 r.