pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Perspektywa dorosłości i obraz pracy ludzkiej w swobodnych wypowiedziach dzieci w wieku wczesnoszkolnym

Autor książki:

Teresa Neckar-Ilnicka

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2007
Oprawa: miękka
Ilość stron: 220 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373088825
ISBN: 978-83-7308-882-5
Data: 2007-06-28
Cena wydawcy: 54.80 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Zainteresowanie dziecka światem ludzi dorosłych podczas pierwszych doświadczeń społecznych przejawia się zaciekawieniem światem ich pracy, czynnościami zawodowymi, narzędziami i środkami pracy. Na pierwszym etapie edukacji osobami kierującymi i wspierającymi aktywność dziecka są – obok rodziców i wychowanków w środowisku rodzinnym – nauczyciele, oferujący działania, poszukiwania, rozwiązania, środki i metody poznawania otaczającej rzeczywistości.
Proces wrastania w świat dorosłych (w tym również w świat pracy) rozpoczyna się już w pierwszych latach życia dziecka. Poznawanie i działanie w obszarze tradycyjnie rozumianych środowisk wychowawczych może stać się wyzwaniem dla refleksyjnej praktyki pedagogicznej. Poznawanie dziecka – przez analizę tworzonych przez nie tekstów i rysunków - może stać się również źródłem refleksji pedagogicznej dotyczącej przekształceń ewentualnych niewłaściwych kojarzeń i ocen związanych z pracą ludzką.
Ukazanie uwarunkowań pierwszych lat edukacji dzisiejszego młodego pokolenia Polaków, przedstawienie sposobu wartościowania pracy przez ich nauczycieli i rodziców oraz prezentacja ich pierwszych ocen związanych z pracą i pierwszych życzeń/marzeń życiowych/zawodowych może pomóc w zrozumieniu pokoleniowej filozofii młodych Polaków. Może dzięki temu łatwiej będzie można zrozumieć przekształcanie "starego świata” i kreowanie go na nowo wchodzących w dorosłe życie na początku XXI wieku Polaków/Europejczyków.

Książka "Perspektywa dorosłości i obraz pracy ludzkiej w swobodnych wypowiedziach dzieci w wieku wczesnoszkolnym" - Teresa Neckar-Ilnicka - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 220 stron i została wydana w 2007 r.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział I

Możliwości i ograniczenia rozwojowe dziecka w wieku wczesnoszkolnym

Filozoficzne podstawy koncepcji rozwojowych

Rozwój poznawczy dzieci w wieku wczesnoszkolnym a perspektywy tworzenia obrazu świata społeczno-zawodowego

Rozwój moralny a postrzeganie pracy w kategoriach społecznych

Charakterystyka rozwoju społecznego dziecka w kontekście socjalizacji

Rozdział II

Obraz świata społeczno-zawodowego w procesie przeobrażeń w Polsce po 1989 roku a jego prezentacja w programach o podręcznikach szkolnych

Świat społeczno-zawodowy w Polsce po 1989 roku

Uwarunkowania edukacyjnej prezentacji świata społeczno-zawodowego

Świat pracy w programach nauczania do klas I-III

Obraz świata społeczno-zawodowego w podręcznikach szkolnych

Rozdział III

Metodologiczne podstawy badań własnych

Cele i problemy badawcze

Metody, techniki i narzędzia badań. Procedura badawcza

Organizacja badań – teren, czas, uczestnicy

Rozdział IV

Osoby znaczące w życiu dziecka i ich wartości

Praca jako wartość w badaniach ludzi dorosłych

Wartości życia uznawane przez rodziców

Praca jako wartość dla rodziców

Wartości życia nauczycieli dzieci w wieku wczesnoszkolnym

Praca jako wartość dla nauczycieli

Rozdział V

Postrzeganie przez dzieci działań zawodowych ludzi dorosłych

Praca rodziny w wypowiedziach dzieci

Motywacje dorosłych do podejmowania działań zawodowych w ocenach dzieci

Interpretacja działań związanych z pracą ludzi dorosłych na podstawie analizy pola semantycznego czasownika „pracować”

Rozdział VI

Świat przyszłości w wypowiedziach dzieci w wieku wczesnoszkolnym

Marzenia dzieci o własnej dorosłości

Motywacje do własnej pracy i planowanych działań zawodowych

Wyobrażenia dotyczące świata przyszłości

Obraz ludzkiej pracy w świecie przyszłości

Zagrożenia i niepokoje dzieci związane z przyszłością świata, Ziemi i ludzkości

Rozdział VII

Wstępna orientacja zawodowa w założeniach programowych zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej

Edukacja o pracy z perspektywy teorii konstruktywistycznej

Umiejętności kluczowe w kontekście wstępnej orientacji zawodowej

Zakończenie

Bibliografia