pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Pedagogika upośledzonych umysłowo. Wybrane zagadnienia

Autor książki:

Janina Wyczesany

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2007
Oprawa: twarda
Ilość stron: 208 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373089167
ISBN: 978-83-7308-916-7
Data: 2007-10-02
Cena wydawcy: 28.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Opracowanie niniejsze powstało w odpowiedzi na zapotrzebowanie studentów pedagogiki specjalnej. Książka obejmuje trzy grupy zagadnień. W pierwszej znalazły się wstępne wiadomości dotyczące oligofrenopedagogiki jako nauki Pokazuje ona wzajemny związek między stopniem upośledzenia a planowaniem postępowania rewalidacyjnego. Druga część książki zawiera ogólne założenia organizacji szkolnictwa specjalnego dla upośledzonych umysłowo w Polsce i dotyczy głównie placówek w formie zorganizowanych zakładów opieki szkolnej i zdrowotnej. Część trzecia zawiera materiał dotyczący opieki nad dzieckiem upośledzonym umysłowo we Francji i w Belgii. Na dołaczonej do książki płytce CD umieszczono wybrane przepisy regulujące działalność placówek specjalnych dla upośledzonych umysłowo oraz dotyczące zasad organizowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi w szkołach publicznych.

Książka "Pedagogika upośledzonych umysłowo. Wybrane zagadnienia" - Janina Wyczesany - oprawa twarda - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 208 stron i została wydana w 2007 r.

Spis treści:

Wstęp

Część I

Wprowadzenie do pedagogiki upośledzonych umysłowo

Przedmiot, cele i zadania pedagogiki upośledzonych umysłowo

Pojęcie upośledzenia umysłowego, kryteria, klasyfikacje i wskaźniki

Kryteria i klasyfikacje upośledzeń umysłowych

Upośledzenie umysłowe lekkie

Upośledzenie umysłowe umiarkowane i znaczne

Wskaźniki występowania upośledzenia umysłowego

Czynniki etiologiczne upośledzenia umysłowego

Podstawowe założenia pracy rewalidacyjnej z upośledzonymi umysłowo, zasady rewalidacji

Orzecznictwo, poradnictwo i kwalifikacje dzieci upośledzonych umysłowo do szkół placówek specjalnych

Zakres badań w pedagogice upośledzonych umysłowo

Zagadnienia

Część II

Rozwój opieki i szkolnictwa specjalnego dla osób upośledzonych umysłowo w Polsce

Rys historyczny

Okres międzywojenny w Polsce

Okres po II wojnie światowej

Informacje w sprawie rozwoju szkolnictwa specjalnego i integracyjnego w Polsce

Placówki rewalidacyjne dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim

Szkoła specjalna. Jej cele i zadania w systemie oświaty i wychowania

Organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej w szkołach podstawowych specjalnych, w zasadniczych zawodowych specjalnych klasach specjalnych przy szkołach publicznych

Klasy specjalne dla dzieci upośledzonych umysłowo, przy szkołach podstawowych

Szkoły zawodowe specjalne

Nauczanie indywidualne w środowisku rodzinnym

Placówki rewalidacyjne dla upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim

Wczesna terapia i pomoc

Ogólna charakterystyka metod rehabilitacji dzieci z upośledzeniem umysłowym oraz mózgowym porażeniem dziecięcym

Przedszkola specjalne

Szkoły podstawowe specjalne dla upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, tzw. „Szkoły życia”

Cele i zadania „Szkoły życia”

Organizacja placówki

Dzienne ośrodki usprawniania

Zespoły przygotowania do pracy

Zakłady pracy chronionej

Warsztaty terapii zajęciowej

Domy pomocy społecznej dla dzieci upośledzonych umysłowo

Alternatywne formy mieszkalnictwa chronionego

Integracja upośledzonych umysłowo w społeczeństwie

Problemy psychospołeczne rodziny dziecka upośledzonego umysłowo

Rola nauczyciela-wychowawcy wobec problemów edukacji osób upośledzonych umysłowo

Dekalog nauczyciela i wychowawcy na podstawie Małego Księcia Antoine’a de Exupéry’ego

Zagadnienia

Część III

Rozwój opieki i edukacji specjalnej w niektórych krajach europejskich

Rozwój szkolnictwa specjalnego dla osób upośledzonych umysłowo we Francji

Kwalifikowanie dzieci do różnych form pomocy kształcenia specjalnego

Problem integracji dzieci niepełnosprawnych w środowisk dzieci zdrowych

Problemy samodzielnego życia i pracy osób dorosłych niepełnosprawnych

Szkolnictwo specjalne dla osób upośledzonych umysłowo w Belgii

Organizacje przychodzące z pomocą osobom upośledzonym umysłowo

Działalność UNESCO na rzecz dzieci i młodzieży upośledzonej

Zagadnienia

Bibliografia

Dodatek (akty prawne)