pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Najlepsze praktyki w zarządzaniu kapitałem ludzkim

Autor książki:

Marta Juchnowicz

Dane szczegółowe:
Wydawca: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Rok wyd.: 2011
Oprawa: twarda
Ilość stron: 260 s.
Wymiar: 175x210 mm
EAN: 9788373786004
ISBN: 978-83-7378-600-4
Data: 2011-07-27
Cena wydawcy: 38.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Opis

Najlepsze praktyki w zarządzaniu zawsze wzbudzają zainteresowanie szerokiego grona specjalistów. Są one źródłem inspiracji do wprowadzenia zmian, stosowania nowych, a jednocześnie sprawdzonych rozwiązań. Wykorzystanie doświadczeń innych pozwala ograniczyć ryzyko porażki, ale także rozwijać praktykę zarządzania kapitałem ludzkim. Ważnym wyzwaniem dla teorii zarządzania jest określenie tego, czym są owe najlepsze praktyki, w jaki sposób je identyfikować, zbadać, opisać w zarządzaniu kapitałem ludzkim.

Dla praktyków kluczowym problemem jest odpowiedź na pytania, w jaki sposób wykorzystać najlepszą praktykę, czy rozwiązanie, które sprawdziło się w jednej organizacji, sprawdzi się także w innych, w jaki sposób modyfikować praktykę do własnych potrzeb.

Wspólnym problemem teorii i praktyki jest właściwe wykorzystanie dotychczasowych doświadczeń i stałe poszukiwanie najlepszych rozwiązań, także poza własną branżą, czego efektem będzie dynamiczny wzrost efektywności i organizacji.

Czytelników zainteresują zapewne w pierwszej kolejności zamieszczone w książce szczegółowe opisy praktyk zarządzania kapitałem ludzkim, które zostały opracowane przy udziale praktyków. Jednak skuteczne wykorzystanie zarówno tych opisanych w książce praktyk, jak i innych koncepcji będących efektem uważnej obserwacji otoczenia wymaga nieco głębszej refleksji. Dlatego co najmniej równie istotne są te części książki, które są pomocne w ocenie przydatności konkretnej praktyki dla potrzeb organizacji, pomiarze efektywności praktyk, analizie możliwości ich wdrożenia, a w tym psychologicznych barier wprowadzania nowych rozwiązań w zakresie zarządzania kapitałem ludzkim.

Książka "Najlepsze praktyki w zarządzaniu kapitałem ludzkim" - Marta Juchnowicz - oprawa twarda - Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Książka posiada 260 stron i została wydana w 2011 r.

Spis treści:

Spis treści

WPROWADZENIE

ROZDZIAŁ I. FENOMEN NAJLEPSZYCH PRAKTYK

I.1. Istota najlepszej praktyki - dylematy definicyjne (Marta Juchnowicz)

I.2. Kryteria identyfikacji najlepszej praktyki (Tomasz Rostkowski )

ROZDZIAŁ II. OCENA EFEKTYWNOŚCI PRAKTYK W OBSZARZE ZARZĄDZANIA KAPITAŁEM LUDZKIM

II.1. Audyt dobrych praktyk z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim i audyt strategii ZKL (Tomasz Rostkowski)

1. Obszary audytu praktyki na przykładzie doboru pracowników

2. Dobór pracowników jako połączony zbiór praktyk

3. Audyt jakości strategii zarządzania kapitałem ludzkim organizacji

II.2. Pomiar efektywności praktyk ZKL z perspektywy zrównoważonej karty wyników (Łukasz Sienkiewicz)

1. Najlepsze praktyki ZKL a efektywność

2. Perspektywy oceny najlepszych praktyk

3. Perspektywa zrównoważonej karty wyników

ROZDZIAŁ III. TRANSFEROWALNOŚĆ NAJLEPSZYCH PRAKTYK

III.1. Problemy i warunki transferowalności najlepszych praktyk (Tomasz Rostkowski)

1. Identyfikacja praktyk w zakresie zarządzania kapitałem ludzkim jako podstawowy problem transferowalności - tendencje zmian

2. Potrzeby w zakresie transferu praktyk

3. Transfer praktyk z sektora prywatnego do sektora publicznego - czynniki kształtujące zakres niezbędnych adaptacji

4. Elementy wskazujące na zakres i głębokość modyfikacji niezbędnych do skutecznego wdrożenia praktyki w innej organizacji

III.2. Transferowalność międzynarodowa praktyk zarządzania kapitałem ludzkim (Łukasz Sienkiewicz)

1. Pojęcie i charakter transferowalności międzynarodowej praktyk ZKL

2. Analiza barier transferowalności międzynarodowej praktyk ZKL

3. Propozycja podejścia do absorpcji i transferu praktyk ZKL

III. 3. Dobre praktyki zarządzania kapitałem ludzkim - perspektywa europejska (Toms Feifs)

1. Wstęp do europejskiej perspektywy kapitału ludzkiego i ZKL 1.1. Dlaczego należy inwestować w kapitał ludzki i lepsze ZKL

1.2. ZKL - droga do przodu lub co należy zrobić

2. Praktyczne rozwiązania ZKL

2.1. Jak przedsiębiorstwa mogą przyczyniać się do poprawy publicznych inwestycji w edukację i doskonalenie umiejętności

2.2. Jak przedsiębiorstwa mogą zachęcić dorosłych do inwestycji w kapitał ludzki

2.3. W jaki sposób przedsiębiorstwa mogą być bardziej otwarte na wszystkich, którzy są chętni do pracy

2.4. W jaki sposób przedsiębiorstwa mogą odnieść korzyści z narodowych i międzynarodowych sieci wiedzy

2.5. W jaki sposób przedsiębiorstwa mogą wykorzystać możliwości, które stwarza starzejące się społeczeństwo oraz przygotować się na to

3. W jaki sposób przedsiębiorstwa mogą zarządzać kapitałem ludzkim w czasach kryzysu

4. Międzynarodowy transfer dobrych praktyk w zarządzaniu kapitałem ludzkim

III.4. Psychologiczne bariery wdrażania w przedsiębiorstwie najlepszych praktyk w zakresie ZKL (Agnieszka Wojtczuk-Turek)

Wstęp

1. Uwarunkowania organizacyjne implementacji najlepszych praktyk w zakresie ZKL

1.1 Uwarunkowania organizacyjne

1.2 Determinanty podmiotowe

Podsumowanie

ROZDZIAŁ IV. PRZYKŁADY DOBRYCH PRAKTYK

IV.1. Strategiczne zarządzanie kapitałem ludzkim w oparciu o kompetencje - na przykładzie firm doradczych (Agnieszka Wolińska-Skuza)

Wstęp

1. Cele strategiczne

2. Kluczowe mierniki efektywności organizacji 2.1. Analiza SWOT 2.2. Analiza 5 sił Portera

3. Mierniki efektywności

Podsumowanie

IV.2. Zarządzanie wynagrodzeniami w dynamicznie rozwijającej się organizacji finansowej (H. Kinowska, konsultacja M. Igras-Tomczak)

1. Ogólne informacje o firmie

2. Wizja i wartości

3. Rozwój kompetencji

4. Ocena kompetencji

5. Zarządzanie wynagrodzeniami za pomocą szerokich kategorii zaszeregowania

6. Efekty biznesowe wdrożenia szerokich kategorii zaszeregowania do zarządzania wynagrodzeniami

Podsumowanie

IV.3. System motywacji płacowej w przedsiębiorstwie (Marta Juchnowicz )

1. Ogólne informacje o firmie

1.1.Charakterystyka przedsiębiorstwa

1.2.Misja organizacji 1.3.Wartości organizacji oraz główne cele strategiczne 2. Zarządzanie kapitałem ludzkim organizacji - diagnoza

3. System motywacji płacowej w przedsiębiorstwie

3.1. Założenia systemu 3.2. Przebieg procesu oraz metoda wartościowania stanowisk pracy 3.3. Sposoby wynagradzania za efekty pracy 3.4. Proces wdrożenia praktyki 3.5. Czynniki krytyczne do wdrożenia praktyki (czynniki wspierające oraz hamujące wdrożenie praktyki) 3.6. Uczestnicy wdrożenia i ich role 3.7. Efekty implementacji - korzyści z wdrożenia praktyki (ilościowe oraz jakościowe) 3.8. Praktyka a cele strategiczne organizacji 3.9. Ewentualne kierunki doskonalenia praktyki

IV.4. Rozwój kompetencji pracowników wykonawczych w przedsiębiorstwie produkcyjnym (Dariusz Danilewicz)

Wstęp

1. Ogólne informacje o firmie

2. Integracja systemu zarządzania kapitałem ludzkim jako czynnik determinujący efektywność programów rozwoju kompetencji pracowników produkcyjnych

2.1. Budowa stanowisk pracy - opisy stanowisk pracy 2.2. Rekrutacja, selekcja i wdrożenie pracowników 2.3. Oceny okresowe i bieżące pracowników 2.4. Rozwój kompetencji pracowników 2.5. Wynagradzanie pracowników 2.6. Zarządzanie talentami 2.7. Derekrutacja pracowników

3. Rozwój kompetencji pracowników wykonawczych jako dobra praktyka

4. Elementy kluczowe we wdrażaniu dobrej praktyki

IV.5. Zarządzanie bezpieczeństwem pracy w przedsiębiorstwie produkcyjnym (Dariusz Danilewicz)

Wstęp

1. Zarządzanie bezpieczeństwem pracy jako dobra praktyka

2. Elementy kluczowe we wdrażaniu dobrej praktyki

ZAŁĄCZNIK 1. BANK CASE//"ÓW NAJLEPSZYCH PRAKTYK W DZIEDZINIE ZARZĄDZANIA KAPITAŁEM LUDZKIM (PRZEGLĄD LITERATURY) (DARIUSZ DANILEWICZ, EWELINA RYPINA)

ZAŁĄCZNIK 2. DIAGNOZA ZARZĄDZANIA KAPITAŁEM LUDZKIM ORAZ KAPITAŁU LUDZKIEGO ORGANIZACJI