pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Dziecko w świecie współczesnym

Autor książki:

Bożena Muchacka, Krzysztof Kraszewski

(red.)
Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2008
Oprawa: miękka
Ilość stron: 320 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373089907
ISBN: 978-83-7308-990-7
Data: 2008-06-23
Cena wydawcy: 48.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

W niniejszym tomie zostały przedstawione artykuły dotyczące wybranych problemów kształcenia i wychowania w zmieniającym się społeczeństwie. Poszczególni autorzy snują swoje rozważania na temat dziecka i jego świata głównie w kontekście rodziny, przedszkola i szkoły. Wśród nich są zarówno znani badacze, jak i młodzi, będący na progu rozwoju naukowego. Łączy ich pasja na rzecz wzbogacania teorii i praktyki pedagogicznej wobec wyzwań współczesności i przyszłości. Ze względu na doświadczenie i warsztat badawczy autorów zakres podejmowanej problematyki, jej ujęcie i przedstawienie z pewnością będą interesujące dla szerokiego grona czytelników. Prezentowany tom otwierają cztery artykuły wprowadzające do zasygnalizowanej w tytule problematyki. Pierwszy to artykuł prof. Bogusława Śliwerskiego, w którego tytule autor zawarł pytanie: Pedagogika dziecka w stanie zagrożenia? Kolejny artykuł wyszedł spod pióra prof. Jolanty Zwiernik, a dotyczy nauczyciela wobec niejednoznaczności kategorii "dziecko". W następnym tekście prof. Bożena Matyjas podjęła zagadnienie związane z obliczem dzieciństwa we współczesnych rodzinach polskich. Natomiast głównym przedmiotem rozważań prof. Jadwigi Izdebskiej jest dziecko i jego dzieciństwo w rodzinie dysfunkcyjnej oraz wynikające z tego wyzwania dla edukacji szkolnej. W kolejnych artykułach możemy dostrzec dość szerokie spektrum problemów pedagogicznych, będących przedmiotem zainteresowań badawczych ich autorów. Są wśród nich także takie, w których autorzy odnoszą się do wybranych zagadnień natury ogólnej, wynikających z założeń reformy systemu edukacyjnego. Dominują artykuły poruszające daną tematykę w kontekście określonej grupy wiekowej i środowiska. Warto zwrócić uwagę, że obok tekstów autorów polskich zamieszczono również artykuły nauczycieli akademickich z kilku ośrodków zagranicznych, wydrukowane w językach, w jakich złożono je do publikacji.
Bożena Muchacka Krzysztof Kraszewski

Książka "Dziecko w świecie współczesnym" - Bożena Muchacka, Krzysztof Kraszewski (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 320 stron i została wydana w 2008 r.

Spis treści:

Wstęp

I

Zagrożenia i perspektywy rozwoju współczesnego dziecka

Bogusław Śliwerski

Pedagogika dziecka w stanie zagrożenia?  

Bożena Matyjas

Oblicza dzieciństwa we współczesnych rodzinach polskich  

Jolanta Zwiernik

Nauczyciel wobec niejednoznaczności kategorii „dziecko”  

Jadwiga Izdebska

Dziecko w rodzinie dysfunkcyjnej jako wyzwanie dla edukacji szkolnej 

  Olga Wyżga

Wszechstronny i harmonijny rozwój ucznia – założenie reformy czy szkolna rzeczywistość  

Jiří Kropáč, Jitka Kropáčová

Aktuelle Probleme der Entwicklung der Pädagogik aus der Sicht
der Optimierung der Schülertätigkeit im Unterricht  

Zsuzsanna Olvasztó

Lifestyle and physical activity of pedagogue majors  

Wioletta Danilewicz

Przestrzenie życia współczesnego dziecka  

György Kovács, Éva Bakosi Kovács, Anikó Nagy Varga

Difficulties of the transition from nursery school to elementary school in Hungary today  

II

Rola dorosłych w wychowaniu i edukacji dziecka

Beata Zięba

Rola domu rodzinnego w kształtowaniu prawidłowych postaw wobec norm społecznych u dzieci  

Marianna Styczyńska

Mężczyzna w opiece nad dzieckiem w przedszkolu – antidotum na zaniedbane obszary w życiu rodziny  

Agnieszka Szewczyk-Zakrzewska

Co rozumie się przez stereotyp, co rozumie się przez stereotyp płci? Struktura i treść stereotypu płci  

Danuta Dramska

Współpraca logopedy, rodziców, nauczycieli i lekarzy w terapii zaburzeń mowy u dzieci  

Ewa Czerwińska

Rodzina, szkoła i grupa rówieśnicza a poczucie alienacji u młodzieży przestępczej  

Renata Królikiewicz

Dialog w procesie wychowawczym  

Agnieszka Grzywa-Bilkiewicz

Czynniki środowiska szkolnego wpływające na agresywne zachowania dzieci  

Anna Stolińska

Dziecko w społeczeństwie informacyjnym – zagrożenia i perspektywy jego rozwoju  

III

Potrzeby i możliwości rozwojowe dziecka

Janina Uszyńska-Jarmoc

Podmiotowe wyznaczniki twórczej aktywności dzieci w młodszym wieku szkolnym  

Jolanta Sajdera

Aktywność społeczna dzieci w wieku przedszkolnym  

Zuzanna Zbróg

Hierarchia specyficznych potrzeb społecznych uczniów klas I–III szkoły podstawowej  

Anna Struzik

Źródła szkolnych uczuć uczniów klas I–III szkół podstawowych  

Danuta Czelakowska

Umiejętności językowe uczniów klas początkowych w zakresie rozumienia oraz wykorzystania słownictwa i utartych związków frazeologicznych  

Barbara Dudel

Dojrzałość do uczenia się matematyki dzieci rozpoczynających naukę w klasie I szkoły podstawowej – diagnoza  

Władysława Maria Francuz

Folklor polski i słowiański – radością dzieci i młodzieży  

Sabina Furgoł, Lechosław Hojnacki

Pokolenie online w tradycyjnej szkole – nowe wyzwania  

Bożena Jarosz, Irena Pulak

Potrzeby i umiejętności młodzieży szkół ponadgimnazjalnych w zakresie technologii informacyjnej. Wyniki badań ankietowych studentów I roku kierunków pedagogicznych  

Ryszard Mysior

Znaczenie procesów informacyjnych w kontekście planów edukacyjnych i zawodowych uczniów. Z doświadczeń powiatu tarnowskiego  

IV

Obraz świata w opiniach dzieci

Grażyna Rudkowska

Oczekiwania dzieci kończących edukację przedszkolną wobec szkoły

   Lucyna Smółka

Rodzina w opiniach dzieci 5–6-letnich 

  Anna Wójcik

Postawy uczniów klas gimnazjalnych wobec własnej ojczyzny  

Mieczysław Dudek

Uczniowie wobec zagrożenia sektami