pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Dialogowe podstawy etyki gospodarczej

Autor książki:

Przemysław Rotengruber

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe UAM
Rok wyd.: 2011
Oprawa: miękka
Ilość stron: 272 s.
Wymiar: 170x240 mm
EAN: 9788323222880
ISBN: 978-83-232-2288-0
Data: 2011-07-21
Cena wydawcy: 44.19 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Seeking the answer to the ąuestion about the ethical formuła useful to evaluate business events, the author focuses on the dialogue. The need of the dialogue is justified by the conviction of interlocutors about the value of the relation between them. Although the manner of the assessment of business experiences in the proposed formuła is narrowed to the interactive criterion of fairness, that crite-rion suffices to enable the partners to agree, or find a consensus. It discloses to them the ethically and praxeologically destructive effects of a refusal to exchange information about their own accom-plishments and plans and, sometimes, the conseąuences of a refusal to accept responsibility for the process of others growing up to the role of business partners.

Książka "Dialogowe podstawy etyki gospodarczej" - Przemysław Rotengruber - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe UAM. Książka posiada 272 stron i została wydana w 2011 r.

Spis treści:

Wprowadzenie
Rozdział I
Etyka gospodarcza - zadania, narzędzia, cele
1.1. Od sporu o gospodarkę przyjazną społeczeństwu do teorii etycznego gospodarowania
1.2. Jak etyka łączy się z gospodarowaniem?
1.2.1. Deklaracje programowe etyków gospodarczych
1.2.2. Stanowisko polskich badaczy życia gospodarczego
1.3. Adresat, narzędzie - trudności definicyjne
1.3.1. Etyka przedsiębiorcy czy etyka życia gospodarczego? Problem adresata
1.3.2. Etyka - alternatywa, pochodna czy uzupełnienie reguł sprawności gospodarczej? Problem narzędzia
1.3.3. Dokąd wiedzie droga? Wnioski
Rozdział II
Paradygmat dialogowy
2.1. Dlaczego dialog?
2.2. Podstawy koncepcji dialogowej
2.3. Warunki przeniesienia postulatu dialogu na grunt społeczny
2.3.1. Dialog jako konsens, dialog vs. konsens
2.3.2. Metaetyczna podstawa, metafizyczna hipoteka
2.4. Etyka dialogu w zastosowaniu gospodarczym
2.4.1. Dialogowa asymetria jako przedmiot etyczno-gospodarczej debaty
2.4.2. Problem merkantylnych uwikłań podmiotu gospodarującego. Postulat integralności we współzawodnictwie Richarda De George/"a
Rozdział III
Przedsiębiorstwo wobec wyzwań etycznych
3.1. Dialog jako fundament etyki przedsiębiorstwa
3.2. Aksjologiczna tożsamość podmiotu gospodarczego
3.3. Partnerstwo strategiczne. Dialog pomiędzy przedsiębiorcami
3.4. Rynkowy wizerunek przedsiębiorstwa
3.5. Integracja zatrudnionych
Troska o interesariuszy
3.7. Dialogowa odpowiedzialność przedsiębiorstwa jako przedmiot szacowania
Rozdział IV
Dialog gospodarczy zaczynem publicznej debaty
4.1. Gospodarowanie jako problem polityczny. Prawodawca - trzeci aktor
4.1.1. Triada uczestników życia gospodarczego
4.1.2. Geneza nowoczesnego konfliktu społecznego według Maxa Webera
4.2. Jak chronić więzi łączące uczestników triady? Działania konsensualnoprawne a dialog
4.2.1. Konsensualno-prawny projekt społecznego porozumienia
4.2.2. O kruchości prawa jako źródła podmiotowych gwarancji uczestników życia gospodarczego
4.2.3. Niewystarczalność strategii konsensualnej. Problem metafizyki raz jeszcze
4.3. Gdzie możliwa jest dziś publiczna debata? Koncepcja forum etycznogospodarczego
Etyka, gospodarka, dialog. Zakończenie
Bibliografia
Dialogical foundations of business ethics (Summary)