pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Agresja u osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną

Autor książki:

Agnieszka Żywanowska

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2009
Oprawa: miękka
Ilość stron: 260 s.
Wymiar: 160x235 mm
EAN: 9788375870411
ISBN: 978-83-7587-041-1
Data: 2009-08-10
Cena wydawcy: 44.80 złpozycja niedostępna

Opis książki:

W literaturze przedmiotu można znaleźć wiele doniesień z badań dotyczących zachowań agresywnych osób w normie intelektualnej, podczas gdy niewiele jest badań empirycznych traktujących zagadnienie w sposób interdyscyplinarny, odnoszących się do zachowań agresywnych osób lekko upośledzonych umysłowo w kontekście ich sytuacji osobistej rodzinnej i szkolnej. Ważne jest zatem wypełnienie tej luki w badaniach nad agresją jednostek lekko upośledzonych umysłowo i praca ta stanowi podjęcie próby realizacji tego celu. Książka składa się z dziewięciu rozdziałów, z których dwa pierwsze mają charakter teoretyczny, natomiast pozostałe są prezentacją wyników badań własnych Autorki. Poprowadzone zostały rozważania terminologiczne, zaprezentowano też koncepcje wyjaśniające przyczyny agresji, ujęte w dwa nurty: biologiczny i psychospołeczny a także teorie socjologiczne. Szczególną uwagę poświęcono przedstawieniu rodzajów agresji i wielości form ich wyrażania oraz zagadnieniom związanym z uwarunkowaniami zachowań agresywnych omawiając je w trzech aspektach: indywidualno - osobowościowym, rodzinnym oraz środowiska szkolnego i rówieśniczego. Analizie poddano również zagadnienienie niepełnosprawności intelektualnej. Sytuacja osobista, rodzinna i szkolna uczniów została omówiona na podstawie analizy obrazu siebie, motywów zachowań agresywnych, struktury rodziny, warunków materialno - bytowych, atmosfery domu rodzinnego, stylu wychowania, postaw rodzicielskich, wyniki w nauce, motywacja do nauki szkolnej, uspołecznienie, pozycja w zespole klasowym oraz klimat społeczny szkoły. Pozycja zawiera też implikacje dla praktyki wynikające z przeprowadzonych badań.

Książka "Agresja u osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną" - Agnieszka Żywanowska - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 260 stron i została wydana w 2009 r.

Spis treści:

Przedmowa

Wstęp

Rozdział 1
Agresja w świetle literatury

Przegląd wybranych badań i stanowisk

1.1. Problemy definicyjno-pojęciowe
1.1.1. Agresja
1.1.2. Agresywność
1.1.3. Przemoc
1.2. Teorie agresji w świetle badań i poglądów
1.2.1. Teorie biologiczne agresji
1.2.1.1. Neurofizjologiczne i organiczne teorie agresji
1.2.1.2. Popędowo-instynktywistyczne teorie agresji
1.2.2. Psychospołeczne teorie agresji
1.2.2.1. Agresja jako reakcja na frustrację
1.2.2.2. Teoria społecznego uczenia się agresji
1.2.3. Teorie socjologiczne
1.3. Rodzaje agresji
1.4. Uwarunkowania zachowań agresywnych
1.4.1. Uwarunkowania indywidualno-osobowościowe
1.4.2. Uwarunkowania rodzinne
1.4.3. Uwarunkowania tkwiące w środowisku szkolnym i rówieśniczym

Rozdział 2
Upośledzenie umysłowe

2.1. Niepełnosprawność – ustalenia terminologiczne
2.2. Upośledzenie umysłowe
2.2.1. Perspektywy badawcze upośledzenia umysłowego
2.2.2. Przemiany w definiowaniu upośledzenia umysłowego
2.2.3. Kryteria i klasyfikacje upośledzenia umysłowego
2.2.4. Wielowymiarowość upośledzenia umysłowego
2.2.4.1. Wymiar organiczny
2.2.4.2. Wymiar psychiczny
2.2.4.3. Wymiar społeczny
2.2.5. Zachowania agresywne osób lekko upośledzonych umysłowo w świetle dotychczasowych badań

Rozdział 3
Metodologia badań własnych

3.1. Przedmiot i cel badań
3.2. Problemy i hipotezy
3.3. Zmienne i ich wskaźniki
3.4. Metody, techniki i narzędzia badań
3.5. Dobór próby i organizacja badań
3.6. Zastosowana procedura statystyczna

Rozdział 4
Zjawisko agresji u uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym w świetle podstawowych danych

4.1. Przejawy zachowań agresywnych
4.1.1. Przejawy zachowań agresywnych w zależności od płci
4.1.2. Przejawy zachowań agresywnych w zależności od typu szkoły
4.2. Umiejscowienie zdarzeń występowania zachowań agresywnych

Rozdział 5
Sytuacja osobista badanych uczniów w świetle wyników badań własnych

5.1. Obraz samego siebie
5.1.1. Ja realne
5.1.2. Ja idealne
5.1.3. Samoakceptacja
5.2. Motywy zachowań agresywnych

Rozdział 6
Sytuacja rodzinna badanych uczniów w świetle wyników badań własnych

6.1. Struktura rodziny
6.2. Warunki materialno-bytowe rodzin
6.3. Atmosfera domu rodzinnego
6.4. Styl wychowania
6.5. Postawy rodzicielskie
6.5.1. Górowanie
6.5.2. Koncentracja
6.5.3. Bezradność
6.5.4. Dystans

Rozdział 7
Sytuacja szkolna badanych uczniów w świetle wyników badań własnych

7.1. Wyniki w nauce
7.2. Przystosowanie społeczne
7.2.1. Motywacja do nauki
7.2.2. Uspołecznienie
7.3. Pozycja w zespole klasowym
7.4. Klimat szkoły

Rozdział 8
Podsumowanie badań

Rozdział 9
Implikacje dla praktyki

9.1. Profilaktyka agresywnych zachowań uczniów
9.2. Poziomy oddziaływań profilaktycznych
9.2.1. Oddziaływania ukierunkowane na jednostkę
9.2.2. Oddziaływania ukierunkowane na rodzinę
9.2.3. Oddziaływania ukierunkowane na szkołę
9.2.4. Oddziaływania wiążące się z konsekwencjami zachowań agresywnych

Bibliografia
Spis schematów i wykresów
Spis tabel