pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
podręcznik:

Wiedza praktyczna nauczyciela. Studium etnograficzne

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Oprawa: miękka
Ilość stron: 248 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373083660
ISBN: 83-7308-366-9
Data:2001-02-03
Cena wydawcy: 13.73 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Prezentowana publikacja mieści się w nurcie badań dotyczących nauczyciela, a głównym jej tematem jest wiedza praktyczna. Studium składa się z czterech części. W pierwszej omówiono badania i studia dotyczące epistemologii wiedzy nauczycielskiej oraz zagadnienia związane z wiedzą praktyczną. Część druga jest poświęcona zagadnieniom metodologicznym. W trzeciej części uwaga Czytelników zostaje skierowana na problem wiedzy praktycznej badanego nauczyciela matematyki. Część czwarta zawiera opis struktury wiedzy praktycznej tego nauczyciela oraz drogi tworzenia się tej wiedzy. Książkę uzupełnia aneks z transkrypcją jednego z wywiadów oraz szczegółowe omówienie zagadnienia dotyczącego procesów metapoznawczych oraz kodeksów zawodowych.

Książka przeznaczona jest dla studentów kierunków pedagogicznych, kadry akademickiej kierunków nauczycielskich oraz nauczycieli-praktyków.

Książka "Wiedza praktyczna nauczyciela. Studium etnograficzne" - Ireneusz Kawecki - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.

Spis treści:

Wstęp
Część I. O wiedzy nauczyciela
1. Czy nauczanie jest profesją?
2. Naukowe podstawy profesjonalnego nauczania
3. Wiedza nauczyciela
4. Epistemologiczne aspekty wiedzy nauczycielskiej
5. Pojęcie wiedzy praktycznej nauczyciela
6. Nauczycielska wiedza przedmiotowa – struktura i znaczenie
Część II. O metodologii badań i metodzie
7. Badanie wiedzy nauczycielskiej
8. Teoria – interakcjonizm symboliczny
9. Metoda – Wywiad i obserwacja
10. Analiza danych
Część III. Wiedza praktyczna polskiego nauczyciela matematyki – studium przypadku
11. Charakterystyka Adeli – badanego nauczyciela
12. Być nauczycielem, czyli role nauczycielskie w ujęciu Adeli
13. Adela o sobie i swoich możliwościach
14. Adela i jej wizja nauczyciela matematyki
15. Adela o matematyce, jako przedmiocie nauczania szkolnego
16. Uczeń według koncepcji Adeli
17. Źródła wiedzy Adeli
Część IV. Zakończenie
18. Wiedza praktyczna badanego nauczyciela i jej struktura
ZAŁĄCZNIKI
Załącznik I. Pierwszy wywiad z Adelą
Załącznik II. Metapoznanie – istota i właściwości
Załącznik III. Kodeksy zawodowe nauczycieli
Bibliografia