pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Sytuacja społeczna młodzieży szkolnej z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju

Autor książki:

Barbara Toroń

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2007
Oprawa: miękka
Ilość stron: 328 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373088702
ISBN: 978-83-7308-870-2
Data: 2007-10-02
Cena wydawcy: 34.80 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Prezentowana publikacja jest monografią socjopedagogiczną, w której, opierając się na badaniach wybranej populacji młodzieży, starano się wyjawić socjologiczny i pedagogiczny (pomijając psychologiczny) aspekt złożonej sytuacji społecznej uczniów doświadczających zaburzeń rozwojowych.
Punktem wyjścia do poszukiwań badawczych były pytania: w jaki sposób radzą sobie uczniowie z takimi zaburzeniami w społeczności szkolnej, czy są z tego powodu "naznaczani” przez społeczność szkolną oraz jakie warunki są dla nich sprzyjające, a jakie hamują rozwój ich osobowości?
W badaniach wzięto pod uwagę zaburzenia parcjalne, które utrudniają dziecku edukację już w pierwszym roku nauki, bowiem obejmują procesy pełniące podstawową rolę w opanowywaniu umiejętności czytania i pisania: zaburzenia percepcji wzrokowej, zaburzenia percepcji słuchowej, zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, lateralizacji oraz zdolności stosowania zasad poprawnej ortografii.

Książka "Sytuacja społeczna młodzieży szkolnej z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju" - Barbara Toroń - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 328 stron i została wydana w 2007 r.

Spis treści:

Wprowadzenie

I. Pojęcie sytuacji społecznej młodzieży w kontekście wybranych koncepcji teoretycznych

1.1. Pojęcie sytuacji społecznej

1.2. Interdyscyplinarne ujęcie sytuacji człowieka

1.3. Sytuacja standardowa, optymalna i trudna

1.4. Próba operacjonalizacji pojęcia sytuacji społecznej

II. Parcjalne zaburzenia rozwoju dzieci i młodzieży

2.1. Parcjalne zaburzenia rozwoju – istota zjawiska

2.2. Zaburzenia percepcji wzrokowej

2.3. Zaburzenia percepcji słuchowej

2.4. Zaburzenia koordynacji wzrokowo-słuchowej

2.5. Zaburzenia lateralizacji

2.6. Zaburzenia zdolności stosowania zasad poprawnej ortografii, czytania i pisania, czyli specyficzne trudności w uczeniu się

2.7. Pomoc terapeutyczna udzielana młodzieży z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju – aspekty prawne a stan praktyczny

III. Zarys własnego projektu badawczego

3.1. Przedmiot i cele badań

3.2. Problemy badawcze

3.3. Zmienne i wskaźniki

3.4. Metoda, techniki i narzędzia badawcze

3.5. Organizacja i teren badań

IV. Kształtowanie się sytuacji społecznej młodzieży z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju uspołeczniającej się w warunkach miasta i rejonu wiejskiego

4.1. Charakterystyka badanych uczniów i środowisk ich pochodzenia

4.2. Sytuacja społeczna młodzieży z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju ze względu na sposób pełnienia przez nią roli ucznia w środowisku szkolnym

4.3. Sytuacja społeczna młodzieży z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju ze względu na sposób pełnienia przez nie roli ucznia w środowisku rodzinnym.

V. O potrzebie wspierania rodzin młodzieży szkolnej z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju

Bibliografia

Spis tabel i rysunków