pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Przemiany moralności polskich maturzystów w latach 1994-2009. Studium socjologiczne

Autor książki:

ks. Janusz Mariański

Dane szczegółowe:
Wydawca: Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL
Rok wyd.: 2011
Oprawa: miękka
Ilość stron: 576 s.
Wymiar: 170x240 mm
EAN: 9788377022986
ISBN: 978-83-7702-298-6
Data: 2012-04-25
Cena wydawcy: 42.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Na podstawie zebranych i przeanalizowanych wyników badań empirycznych w niniejszym studium socjologicznym ukazujemy moralność młodzieży polskiej z końca pierwszej dekady XXI wieku (głównie wartości, normy i oceny moralne) oraz jej przemiany. Staramy się, by sformułowane tezy i hipotezy były mocno osadzone w rozległej dokumentacji empirycznej i nie dotyczy wyłącznie bilansu negatywów i strat. Unikamy wkraczania w sferę nieuzasadnionych hipotez i niemożliwych do sprawdzenia wyobrażeń, intuicji i przypuszczeń. (ze Wstępu)

Książka "Przemiany moralności polskich maturzystów w latach 1994-2009. Studium socjologiczne" - ks. Janusz Mariański - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 576 stron i została wydana w 2011 r.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział I. Socjologia i moralność
§ 1. Kłopoty socjologii z pojęciem "moralność"
§ 2. "Stare" i "nowe" teorie socjologii moralności
§ 3. Społeczno-kulturowy kontekst moralności
§ 4. Podstawowe typy moralności religijnej
§ 5. Scenariusze przemian w moralności współczesnej
§ 6. Główne tendencje przemian moralności w społeczeństwie polskim
§ 7. Uwagi końcowe

Rozdział II. Problematyka i metoda badań własnych oraz charakterystyka zbadanych zbiorowości
§ 1. Problem i hipotezy badawcze
§ 2. Sposób przeprowadzenia badań socjologicznych oraz demograficzna i społeczna charakterystyka badanych zbiorowości
§ 3. Cechy demograficzne i społeczne badanych maturzystów
§ 4. Przynależność wyznaniowa i religijna maturzystów polskich

Rozdział III. Ogólne orientacje moralne maturzystów
§ 1. Dekalog jako podstawa moralności
§ 2. Wartości uniwersalne (absolutne) versus wartości partykularne (relatywne)
§ 3. Religijne, społeczne i indywidualne kryteria dobra i zła moralnego
§ 4. Permisywizm i relatywizm moralny
§ 5. Autorytety moralne i wzory osobowe
§ 6. Uwagi końcowe

Rozdział IV. Moralność prospołeczna i egoistyczna
§ 1. Wspólnotowość i indywidualizm we współczesnym świecie
§ 2. Pojęcie moralności prospołecznej i egoistycznej
§ 3. Ocena natury ludzkiej i społeczeństwa
§ 4. Miłość bliźniego jako naczelna zasada etyczna
§ 5. Postawy prospołeczne i egoistyczne
§ 6. Zaufanie międzyludzkie
§ 7. Gotowość pomagania innym ludziom
§ 8. Uwagi końcowe

Rozdział V. Moralność godnościowa
§ 1. Godność jako wartość ontologiczna i społeczna
§ 2. Godność ludzka w kontekście wartości uroczystych
§ 3. Sytuacje naruszające godność ludzką
§ 4. Uwagi końcowe

Rozdział VI. Religijność i moralność - przeciwieństwo czy komplementarność?
§ 1. Nauczanie społeczne Kościoła katolickiego a ideologia sekularyzmu
§ 2. Religia i moralność w społeczeństwach tradycyjnych i nowoczesnych
§ 3. Religia i moralność w ujęciu wybranych socjologów
§ 4. Religijność i moralność w świadomości maturzystów
§ 5. Instancje pomocowe w rozwiązywaniu konfliktów moralnych
§ 6. Uwagi końcowe

Zakończenie

Wykaz skrótów
Bibliografia
Kwestionariusz ankiety