pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Postawy zawodowe informatyków: jednostka, zespół, organizacja

Autor książki:

Jerzy Rosiński

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Rok wyd.: 2013
Oprawa: miękka
Ilość stron: 234 s.
Wymiar: 176x250 mm
EAN: 9788323334521
ISBN: 978-83-233-3452-1
Data: 2013-03-01
Cena wydawcy: 37.80 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Postawy zawodowe informatyków: jednostka, zespół, organizacja to książka interesująca z trzech perspektyw. W perspektywie publikacji naukowej jest przykładem szeroko zakrojonych badań z zakresu zachowań organizacyjnych - przynosi odpowiedzi na temat indywidualnego funkcjonowania informatyków w organizacjach. Tematyka dotycząca postaw pracowników branży IT wobec zatrudniających ich organizacji, odnoszenia się do współpracowników oraz postrzegania samych siebie pozwala wysnuć ciekawe wnioski, użyteczne w kierowaniu zespołami w firmach IT. Z punktu widzenia refleksji naukowej o bardziej uniwersalnym charakterze wartościowe są części publikacji odnoszące się do funkcjonowania ekspertów organizacyjnych czy też szerzej - pracowników wiedzy. Wreszcie z perspektywy popularnonaukowej otrzymujemy uzasadniony badawczo informatyków portret własny". Wizerunek pracownika branży IT prezentowany w książce może weryfikować w świetle naukowym pewne powszechne uogólnienia czy nawet stereotypy odnoszące się do tej grupy zawodowej.

Książka "Postawy zawodowe informatyków: jednostka, zespół, organizacja" - Jerzy Rosiński - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Książka posiada 234 stron i została wydana w 2013 r.

Spis treści:

Podziękowania 9
Wstęp 11

Rozdział 1. Informatycy - zmiany w otoczeniu pracownika 19
1.1. W kierunku gospodarki opartej na wiedzy 20
1.2. Zmiana zachodząca na poziomie organizacji 26
1.3. Przemiany zachodzące na poziomie indywidualnym 35

Rozdział 2. Charakterystyka i funkcjonowanie pracowników wiedzy 47
2.1. Rola pracowników wiedzy w gospodarce 47
2.2. Pracownicy wiedzy a inni pracownicy 50
2.3. Charakterystyki pracowników wiedzy - przegląd stanowisk 53

Rozdział 3. Informatycy jako pracownicy wiedzy 57
3.1. Proces przejścia od „maga” do „technika” 58
3.2. Specyfika informatyków jako pracowników wiedzy 64
3.2.1. Istniejące stereotypy 64
3.2.2. Elementy odróżniające informatyków od innych pracowników wiedzy 68
3.2.3. Elementy wspólne dla pracowników IT i innych pracowników wiedzy 73

Rozdział 4. Funkcjonowanie informatyków w organizacjach 77
4.1. Zakres eksploracji tematyki 77
4.2. Szczegółowy przegląd badań nad informatykami 78

Rozdział 5. Metodyka własnych badań empirycznych 97
5.1. Zestawienie hipotez badawczych 97
5.2. Procedura badań empirycznych 98
5.3. Charakterystyka użytych narzędzi badawczych 99
5.4. Opis próby osób badanych 100

Rozdział 6. Dane uzyskane na temat postaw informatyków 105
6.1. Postrzeganie zatrudniającej organizacji 105
6.2. Motywatory materialne związane z pracą na rzecz organizacji 115
6.3. Postrzeganie osobistego funkcjonowania zawodowego 116
6.4. Charakterystyki pracowników z branży IT i spoza IT  124
6.5. Porównanie osób charakteryzowanych przez rolę zespołową Specjalisty i pozostałe role zespołowe 127
6.6. Porównanie osób charakteryzowanych przez rolę zespołową Specjalisty i pozostałe role zespołowe w grupach pracowników z branży IT i spoza IT  132
6.7. Porównanie osób z krótkim i długim stażem pracy 135
6.8. Porównanie osób charakteryzowanych przez rolę zespołową Specjalisty i pozostałe role zespołowe w grupach osób z krótkim i długim stażem pracy 139
6.9. Porównanie osób pracujących w branży IT i poza branżą IT ze względu na pozostałe 8 ról zespołowych według M.R. Belbina 142

Rozdział 7. Charakterystyka postaw informatyków - interpretacja wyników 147
7.1. Specyfika funkcjonowania pracowników IT  147
7.1.1. Sposób postrzegania zatrudniającej organizacji przez informatyków 147
7.1.2. Postrzeganie motywatorów materialnych związanych z pracą na rzecz organizacji 149
7.1.3. Wybrane elementy postrzegania osobistego funkcjonowania zawodowego 150
7.1.4. Zróżnicowania na poziomie opisów osobowościowych 157
7.1.5. Charakterystyki wynikające z ról zespołowych 160
7.2. Specyfika funkcjonowania Specjalistów 162
7.2.1. Specjaliści pracujący w branży IT i poza branżą IT  162
7.2.2. Specjaliści a pozostałe role zespołowe 164
7.3. Weryfikacja hipotez badawczych 169

Rozdział 8. Informatycy jako pracownicy wiedzy - dyskusja wyników 175
8.1. Funkcjonowanie informatyków - progres wiedzy 176
8.1.1. Podobieństwa: informatycy - grupa kontrolna 176
8.1.2. Występujące zróżnicowania: informatycy - grupa kontrolna 180
8.1.3. D yskusja wyników zweryfikowanych hipotez badawczych 190
8.2. Funkcjonowanie Specjalistów - lepsze zrozumienie ekspertów organizacyjnych 196
8.2.1. Znaczące podobieństwa: Specjalista - taki sam niezależnie od branży? 196
8.2.2. Występujące zróżnicowania w stosunku do innych ról zespołowych - specyfika funkcjonowania roli Specjalisty 198
8.2.3. Funkcjonowanie Specjalistów - podsumowanie 202

Podsumowanie i zasadnicze wnioski 205
Bibliografia 209
Aneksy 225