pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Pedagogiczna diagnoza i profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej

Autor książki:

Marta Kowalczuk

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2008
Oprawa: miękka
Ilość stron: 216 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788375870022
ISBN: 978-83-7587-002-2
Data: 2008-06-23
Cena wydawcy: 35.60 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Zjawiska zaburzeń w odżywianiu się młodzieży, manifestujące się głównie w formie anoreksji i bulimii, stają się coraz powszechniejsze. Obejmują one głównie młodzież w wieku dorastania - przede wszystkim dziewczęta. Przewrażliwienie na punkcie własnego wyglądu zewnętrznego wynika u młodzieży ze stanu rozwoju psychofizycznego a także, w bardzo dużym stopniu, z przyjmowania przez nią wzorców wyglądu fizycznego lansowanych przez środki masowej komunikacji, przede wszystkim telewizję i czasopisma. Niesie to z sobą różne rozterki i dramaty osobiste i zdrowotne, sytuacja powyższa powinna stawać się więc obiektem troski pedagogicznej w szkołach skupiających młodzież w wieku dorastania. Przyczyny i skutki zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej powinny być obiektem zainteresowania pedagogicznego i psychologicznego nie tylko w toku wychowania zdrowotnego, lecz także wychowania moralnego i estetycznego. Niezbędne stają się publikacje na temat diagnozy i profilaktyki zaburzeń odżywiania się uczniów, które byłyby pomocne dla nauczycieli, pedagogów szkolnych, nadzoru szkolnego, rodziców, studentów kierunków nauczycielskich i pedagogicznych. Taką publikacją jest praca Marty Kowalczuk pod tytułem "Pedagogiczna diagnoza i profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej".
Prof. zw. dr hab. Stanisław Palka
Uniwersytet Jagielloński, Instytut Pedagogiki

Książka "Pedagogiczna diagnoza i profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej" - Marta Kowalczuk - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 216 stron i została wydana w 2008 r.

Spis treści:

Wstęp

Część I

Teoretyczne podstawy pedagogicznej diagnozy i profilaktyki

zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej

Rozdział I

Zaburzenia odżywiania się w ujęciu literatury psychologicznej i medycznej

Zaburzenia odżywiania się – wyjaśnienia terminologiczne

Anoreksja – charakterystyka zaburzenia

Kryteria rozpoznawania

Symptomatologia i przebieg

Uwarunkowania

Główne strategie w terapii

Bulimia – charakterystyka zaburzenia

Kryteria rozpoznawania

Symptomatologia i przebieg

Uwarunkowania

Główne strategie w terapii

Rozdział II

Diagnoza zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej

w działalności pedagogicznej nauczycieli

Edukacyjny kontekst zaburzeń odżywiania się

Pedagogiczna (nauczycielska) diagnoza zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej

Podstawowe zasady metodyczne dotyczące diagnozowania

zaburzeń odżywiania się u młodzieży w środowisku szkolnym

Metody nauczycielskiej diagnozy zaburzeń odżywiania się

Etapy stawiania diagnozy

Rozdział III

Profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży w środowisku szkolnym

Cele i zadania działalności profilaktycznej w szkole w zakresie zaburzeń odżywiania się

Role i zadania dyrektorów, pedagogów szkolnych, nauczycieli,

wychowawców i rodziców w profilaktyce zaburzeń odżywiania się u uczniów

Część II

Program profilaktyczny „Powstrzymać anoreksję i bulimię”

Rozdział IV

„Powstrzymać anoreksję i bulimię”– charakterystyka programu i jego realizacja

Cele i zadania programu

Treści programu

Zasady realizacji programu

Scenariusze zajęć szkoleniowych dla nauczycieli,

wychowawców, pedagogów, dyrektorów i rodziców

dotyczących problematyki zaburzeń odżywiania się u młodzieży

Scenariusze zajęć psychoedukacyjnych dla młodzieży

szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych dotyczących problematyki zaburzeń odżywiania się

Rozdział V

Przebieg i rezultaty realizacji programu „Powstrzymać anoreksję i bulimię”

w świetle wyników badań empirycznych

Metodologia badań własnych

Analiza wyników badań

Przebieg realizacji programu i jego rezultaty

w Szkole Podstawowej nr 29 im. Synów Pułku w Białymstoku

Przebieg realizacji programu i jego rezultaty

w Publicznym Gimnazjum nr 20 w Białymstoku

Przebieg realizacji programu i jego rezultaty w IV Liceum

Ogólnokształcącym im. Cypriana Kamila Norwida w Białymstoku

Zakończenie

Bibliografia

Aneksy