pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

O wychowaniu na arenie szkolnego wieloboju. Pedagogiczna baśń o rywalizacji

Autor książki:

Joanna Danilewska

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2014
Oprawa: twarda
Ilość stron: 218 s.
Wymiar: 170x240 mm
EAN: 9788378506171
ISBN: 978-83-7850-617-1
Data: 2014-05-06
Cena wydawcy: 39.80 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Zgodnie z definicją gatunkową, baśń uruchamia - zarówno po stronie autora (czyli, na ogół, pewnej ludzkiej zbiorowości), jak i odbiorcy - wielorakie pokłady świadomości, w tym magiczne i archetypiczne. Nie wchodząc zbytnio w zawiłości genologiczne, warto jednak odnotować irracjonalizm rządzący baśnią - dlaczego zatem Danilewska wybrała właśnie baśń, skoro jej książka jest z założenia naukowa Rozwikłanie tej zagadki to drugi wielki temat książki, skrywający się w koncepcji „myślenia wielorakiego" (Gardner), „myślenia integralnego" (Wilber), „myślenia ironicznego" (Egan), wreszcie - „myślenia refleksyjnego" (Kegan), oznaczającego zerwanie z dotychczasowym, racjonalnym oglądem świata na rzecz oglądu transparentnego, pozwalającego ujmować rzeczywistość z wielu stron jednocześnie; wyklucza to monopol na prawdę którejkolwiek z filozofii i uprawomocnia ambiwalentny obraz świata - Danilewska, zwolenniczka nowego modelu rzeczywistości, dopuszcza zatem do głosu argumenty racjonalne na równi z irracjonalnymi, nawet jeśli zdają się pozornie wykluczać. Myślenie integracyjne zdaje się w podjętej tematyce szczególnie potrzebne, Danilewska pokazuje bowiem dwie rzeczy: 1. mimo upływu czasu i zmiany epok hasła o rywalizacji i „nowym, wspaniałym świecie" pozostają bez zmian; 2. cechuje nas coraz większy pęd ku doskonałości i coraz większy nacisk na rywalizację, bez oglądania się na jej, ewentualne, destrukcyjne skutki - owa niefrasobliwość staje się jedną z cech charakterystycznych naszego społeczeństwa, występującą w połączeniu z niemal sarmacka lekkomyślnością pt. „jakoś to będzie". Nie będzie - przekonuje nas Autorka - samo „nic się nie będzie", stąd potrzeba zrywania zasłon i ukazywania brutalnych mechanizmów rządzących rywalizacją. By zyskać na wiarygodności, drugą część książki wypełniają opowieści bezpośrednio zainteresowanych, czyli uczniów, poddanych i poddawanych nieustającej presji konkurencji i konieczności „bycia najlepszym".

Książka "O wychowaniu na arenie szkolnego wieloboju. Pedagogiczna baśń o rywalizacji" - Joanna Danilewska - oprawa twarda - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 218 stron i została wydana w 2014 r.

Spis treści:

Wprowadzenie
Pedagogiczna baśń o rywalizacji, czyli zachęta do pogłębionego namysłu nad tym, dokąd homo aemulus prowadzi swoje dzieci 
Rozdział 1
O kilku znaczeniach rywalizacji ważnych w namyśle nad jej wychowawczą rolą
1.5. Rywalizacja jako wewnętrzny napęd ludzkiej aktywności   
1.2. Rywalizacja jako zachowanie - cecha homo aemulus - atrybut jego kultury    
1.3. Rywalizacja jako narzędzie wywierania wpływu na innych ludzi i siebie 
Rozdział 2
O rywalizacji w wychowaniu i jej wymykaniu się spod kontroli rozumu
2.1. O prowadzeniu uczniów ku wyżynom doskonałości z potęgą rywalizacyjnego żywiołu w zaprzęgu 
2.2. O tym, jak badacze sto lat chwytali doskonalącą moc rywalizacji siecią naukowej racjonalności 
2.3. O wychowaniu w duchu rywalizacyjnego sukcesu po obu stronach Oceanu, w mroku żelaznej kurtyny oraz oślepiającym blasku uwolnionego rynku
Rozdział 3
Opowieści uczniów pewnego gimnazjum o rywalizacji w ich życiu codziennym - w opracowaniu rozumiejącego słuchacza
3.1. Wprowadzenie metodologiczne. O rozmowach z uczniami i dążeniu do zrozumienia ich opowieści 
3.2. O rywalizacji i jej rodzajach 
3.3. O torach wyścigowych szkolnego życia i wznoszeniu się po drabinie społecznej do „elity szkoły” 
3.4. O uwarunkowaniach angażowania się w rywalizację 
3.5. O dobrej i złej rywalizacji oraz przejmowaniu ich mocy pod kontrolę własnego umysłu 
3.6. O chorej rywalizacji oraz jej zapobieganiu 
3.7. Uczniowskie bilansowanie korzyści i kosztów rywalizacji   
Rozdział 4
Rywalizacja szkolna młodzieży i jej konsekwencje wychowawcze - „mędrca szkiełkiem i okiem”
4.1. Wprowadzenie metodologiczne. O tym co, jak i dlaczego badano ilościowo 
4.2. Zaangażowanie rywalizacyjne młodzieży w dziedzinie przodowania w nauce 
4.3. Zaangażowanie rywalizacyjne młodzieży w zakresie prestiżu wśród kolegów szkolnych 
4.4. Poczucie krzywdy uczestników rywalizacji 
4.5. Skumulowany efekt uboczny rywalizacyjnego dopingu w edukacji   
4.5.1. Narastanie agresywności młodzieży 
4.5.2. Zaangażowanie w rywalizację szkolną - poczucie krzywdy - agresja i... da capo al fine 
Bibliografia 
Aneks