pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Nowa retoryka dziennikarska

Autor książki:

Walery Pisarek

Dane szczegółowe:
Wydawca: UNIVERSITAS
Rok wyd.: 2011
Oprawa: miękka
Ilość stron: 292 s.
Wymiar: 148x210 mm
EAN: 9788324213351
ISBN: 97883-242-1335-1
Data:2001-02-06
Cena wydawcy: 25.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Retoryka już dwa i pół tysiąca lat temu, między innymi dzięki Arystotelesowi uzyskała taką dojrzałość, że przynajmniej niektóre jej ówczesne twierdzenia przytaczane są dziś bądź jako elementy wiedzy naukowej, bądź też jako oparte na niej zalecenia praktyczne. Podobnie jak później propaganda i reklama zawsze miała opinię trochę dwuznaczną. Przyczynili się do tego jej współtwórcy Protagoras z Abdery, Gorgiasz z Leontinaj i inni sofiści głosząc względność prawdy. Z obserwacji procesów komunikacyji medialnej i osobistych doświadczeń wielu znanych autorów w opinii prof. Walerego Pisarka wynika pięć smutnych prawd o komunikowaniu publicznym. Przypominają one refleksję, przypisywaną umierającemu Heglowi: "Nikt mnie nie zrozumiał prócz jednego ucznia, a i ten zrozumiał mnie źle. Ludzie, którzy zabierają dziś głos publicznie, mogą się skarżyć: 1. Nikt nas nie zauważa 2. Nikt nas nie słucha i nie czyta 3. Nikt nas nie rozumie 4. Nikt nam nie chce przyznać racji 5. Nikt nas nie pamięta Retoryka dziennikarska jako sztuka skutecznego komunikowania publicznego szuka sposobów zaradzenia tym porażkom. Ma dostarczać wskazówek co należy czynić, żeby być zrozumianym, żeby słuchacze przyznali nam rację i długo nas pamiętali. Książka w pierwszej części daje przegląd środków językowych stojących do dyspozycji piszącego, tłumaczy mechanizm funkcjonowania języka oraz wyjaśnia niezbędną terminologię lingwistyczną. Część druga radzi jak owych narzędzi opisanych w części pierwszej używać, by wypowiedź skutecznie oddziaływała.

Książka "Nowa retoryka dziennikarska" - Walery Pisarek - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS. Książka posiada 292 stron i została wydana w 2011 r.

Spis treści:

Część pierwsza: NARZĘDZIA

Tekst, jego jednostki i ich częsci
Części mowy
Sposoby wyrażania składników
Zróżnicowanie słownictwa
Mniej i więcej niż wyraz
Zróżnicowanie języków
W jakim słowniku czego szukać?

Część druga: DZIAŁANIE

Zanim zaczniesz pisać
... żeby nas czytano
... żeby nas rozumiano
... żeby był poprawny
... żeby przekonać
Informacja - publicystyka - reportaż
Obraz i słowo
Zanim oddasz tekst

KSIĄŻKA NOMINOWANA DO ŚLĄSKIEGO WAWRZYNU LITERACKIEGO W GRUDNIU 2002