pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Kościół zbawienia

Autor książki:

ks. Krzysztof Góźdź

Dane szczegółowe:
Wydawca: Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL
Rok wyd.: 2010
Oprawa: twarda
Ilość stron: 572 s.
Wymiar: 165x250 mm
EAN: 9788377020784
ISBN: 978-83-7702-078-4
Data: 2010-08-23
Cena wydawcy: 50.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Kościół jest Chrystusowy. Stanowi on nowa wspólnotę zgromadzonych wokół żywej Góry Synaj, jaką jest Ukrzyżowany i Zmartwychwstały (J. Ratzinger). Wspólnota ta rodzi się dzięki Chrystusowi i jest kontynuowana przez Ducha Świętego, ale żyje wśród ludzi i prowadzą ją ludzie. I dlatego jawi się rzeczywistością zbawczą w dwojaki sposób: jako przedmiot wiary, gdyż przedstawia Misterium Zbawienia, ale też jako jej podmiot, ponieważ uosabia wiarę zbawczą (Cz. S. Bartnik). Kościoła wtedy nie możemy identyfikować z Chrystusem, gdyż jest Jego Ciałem Mistycznym, a także obrazem osoby Jezusa Chrystusa, który jest nie tylko Twórcą naszej wiary, ale też jej Spełnicielem (Hbr 12,2), czyli po prostu Zbawieniem. "Jeśli więc ustami swoimi wyznasz, że Jezus jest Panem, i w sercu swoim uwierzysz, że Bóg go wskrzesił z martwych osiągniesz zbawienie"(Rz 10,9). On "stał się sprawcą zbawienia wiecznego dla wszystkich, którzy go słuchają" (Hbr 5,9; por 1 P 1,5.9).

(ze Wstępu)

Książka "Kościół zbawienia" - ks. Krzysztof Góźdź - oprawa twarda - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 572 stron i została wydana w 2010 r.

Spis treści:

Wstęp

I. KU TEOLOGII KOŚCIOŁA
1. Potrzeba Prawdy
2. Uniwersytet katolicki w poszukiwaniu i głoszeniu Prawdy
3. Biblia a dogmat
4. Teologia - uniwersytet - nauka w myśli Josepha Ratzingera - Benedykta XVI
5. Struktura zdania teologicznego
6. Teologia polska wobec relatywizmu, sekularyzmu i liberalizmu
7. O "powołaniu" teologa
8. "Doświadczenie" krytyki czy wielkości Kościoła?
9. Wolność i posłuszeństwo a reforma Kościoła

II. KONCEPCJE KOśCIOŁA
1. Obrazy Kościoła i główne idee eklezjologiczne
2. Współczesne modele teologii
3. Persona collectiva
4. Społeczność w personalizmie
5. Teologiczne rozumienie historii
6. Historia zbawienia a Kościół
7. Historiozbawcza koncepcja Kościoła
8. Eklezjologia wyzwoleńcza prymasa Wyszyńskiego
9. Pneumatologiczna interpretacja Kościoła jako komunii
10. Koncepcja Kościoła według Piotra Mohyły
11. Eklezjologia Johna Henry"ego Newmana
12. Eklezjologia komunikatywnego działania
13. Teologia społeczno-polityczna Benedykta XVI
14. Personalistyczna koncepcja Kościoła
15. Eklezjologia egzystencjalna

III. ASPEKTY MISTERIUM KOŚCIOŁA
1. Historia i posthistoria Jezusa Chrystusa
2. Odkupienie obiektywne i subiektywne
3. Królestwo Boże i Królestwo Chrystusa
4. Powszechność Kościoła Chrystusowego
5. Ecclesia universalis - Ecclesia localis
6. Maryja w tajemnicy Wcielenia
7. Od Matki Odkupienia do Matki wszystkich wierzących
8. Urząd Nauczycielski Kościoła
9. Władza papieża i kolegium biskupów w Kościele
10. Kolegialność w teologii
11. Stopniowalność orzeczeń Magisterium Ecclesiae
12. Nieomylność w nauczaniu Kościoła
13. Wspólnota wszystkich świętych
14. Ecclesia aeterna
15. Znaczenie Tradycji wschodniej
16. Życie konsekrowane w Kościele

IV. SAKRAMENTALNA STRUKTURA KOśCIOŁA
1. Sakramenty jako znaki uświęcenia
2. Podstawowe założenia teologii sakramentów
3. Ofiarniczy charakter Eucharystii
4. Eucharystia w nauczaniu Jana Pawła II
5. Msza święta - życie Boża Miłością
6. W uniwersytecie Maryi - "Służebnicy Eucharystii"
7. Eucharystia a dzieje
8. Adoracja eucharystyczna
9. Doskonałość życia kapłańskiego
10. Społeczna misja kapłana
11. Odnowa urzędu diakonatu?

V. MISJA KOśCIOŁA
1. Misyjność Kościoła
2. Pielgrzymowanie Kościoła w papieskim posługiwaniu
3. Posługiwania w Kościele w aspekcie dogmatycznym
4. Miłosierdzie jako misja Kościoła
5. Kościół dla nowej Europy
6. Dialog Kościoła i kultury
7. Kościół wobec jedności Europy
8. Chrześcijańska Europa jako wartość świata
9. Kościół wobec myślenia ekologicznego
10. Eklezjologia misyjna Jana Pawła II
11. Różaniec - modlitwą pokoju
12. Teologia nadziei i pokoju Jürgena Moltmanna
13. Chrześcijaństwo jako podstawa tolerancji
14. Eschatyczny wymiar Kościoła

Zakończenie