pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Indywidualny akt administracyjny jako forma prawna działania administracji

Autor książki:

Krystian M. Ziemski

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe UAM
Oprawa: miękka
Ilość stron: 536 s.
Wymiar: 170x240 mm
EAN: 9788323214588
ISBN: 83-232-1458-1
ISSN: 0083-42
Data:2001-01-24
Cena wydawcy: 70.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Monografia stanowi wszechstronne przedstawienie - w ujęciu teoretycznym i dogmatycznym - złożonego problemu z zakresu prawa administracyjnego, tj. problemu aktu administracyjnego. Dotychczas brakowało w doktrynie prawa administracyjnego współczesnego opracowania tego trudnego teoretycznie zagadnienia. Dodatkowym walorem opracowania są szczegółowe analizy indywidualnych aktów administracyjnych, dotyczących w wielu wypadkach spraw życiowych obywateli: w zakresie prawa budowlanego, rolnego, ochrony środowiska działalności organów podatkowych, spraw egzekucyjnych, a także odwołania do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Monografia nie tylko uzupełnia lukę w doktrynie, ale także może służyć potrzebom orzecznictwa sądowego i praktyki administracji.
An individual administrative act as a legal form of activity of administration
The book constitutes an attempt to review the nature of acts reserved for the exclusive use by public administration and traditionally referred to as administrative acts or, to be more precise, individual administrative acts. As new pieces of legislation are enacted, more precise definitions are needed of the criteria for classifying the activities of administrative bodies as administrative acts (which are the most direct and authoritarian uni-directional forms of influencing individuals). The existing criteria seem to fall short of guaranteeing effective control over the work of administrations and, in particular, fail to safeguard full protection of individual rights. Many such criteria are not only vague but also in mutual conflict with one another, even on the most fundamental issues. A study of the doctrinal approach and the position of the legislator, as presented in legal texts, should facilitate the formulation of a set of clear criteria that can be generally accepted by the doctrine. If consistently applied in legislative practice, suro criteria will help to ensure that public administrations apply the law in a more uniform manner.

Książka "Indywidualny akt administracyjny jako forma prawna działania administracji" - Krystian M. Ziemski - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe UAM.

Spis treści:

Przedmowa

CZĘŚĆ PIERWSZA
WYRÓŻNIENIE TYPÓW FORM PRAWNYCH DZIAŁANIA ADMINISTRACJI

Rozdział 1. Przegląd stanowiska doktryny
1. Przegląd literatury polskiej
2. Przegląd literatury obcej
3. Podsumowanie przeglądu literatury

Rozdział 2. Próba uporządkowania stanowiska doktryny w zakresie typologii form prawnych działania administracji
1. Wprowadzenie
2. Doprecyzowanie pola badawczego
3. Sprecyzowanie kryteriów wyróżniania typów form prawnych
3.1. Działania faktyczne a działania prawne. Kryterium celu podejmowanych działań (czynności) administracji
3.2. Czynności podejmowane w sferze zewnętrznej oraz wewnętrznej administracji. Kryterium sfery działania administracji
3.3. Czynności publicznoprawne oraz prywatnoprawne. Kryterium - regulacja prawem publicznym bądź prawem prywatnym
3.4. Działania władcze i niewładcze administracji. Zespół kryteriów - jednostronność działań, domniemanie legalności, dopuszczalność zastosowania przymusu

3.4.1. Jednostronność działań administracji publicznej jako wyznacznik władczości działań administracji
3.4.2. Domniemanie legalności jako wyznacznik władczości działań administracji
3.4.3. Dopuszczalność stosowania przymusu przez administrację jako wyznacznik władczości działań administracji

Rozdział 3. Typologia form prawnych działania administracji w świetle stanowiska doktryny
1. Próba zdefiniowania pojęcia formy prawnej działania administracji publicznej
1.1. Określenie cech właściwych dla poszczególnych form prawnych działania administracji
1.2. Względna trwałość cech swoistych formy prawnej działania
2. Próba usystematyzowania form prawnych działania administracji z uwzględnieniem kryteriów najczęściej przyjmowanych w nauce prawa administracyjnego
3. Wnioski

CZĘŚĆ DRUGA
POSZUKIWANIE CECH ISTOTNYCH AKTU ADMINISTRACYJNEGO

Rozdział 4. Próba zrekonstruowania treści przypisywanych pojęciu "akt administracyjny" przez prawodawcę
1. Zawężenie pola badawczego drogą eliminacji działań kwalifikowanych jako formy prawne inne niż akt administracyjny
1.1. Analiza charakterystyki stanowiących przepisy prawa miejscowego aktów (uchwał) organów jednostek samorządu terytorialnego (art. 16 ust. l pkt 5 ustawy o NSA oraz art. 3 § 2 pkt 5 upsa), oraz stanowiących przepisy prawa miejscowego aktów organów administracji rządowej
1.2. Analiza charakterystyki aktów (uchwał) organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków innych niż zawierające prawo miejscowe, podejmowanych w sprawach z zakresu administracji publicznej (art. 16 ust. l pkt 6 ustawy o NSA i odpowiednio art. 3 § 2 pkt 6 upsa)
1.3. Analiza charakterystyki aktów nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego (art. 3 § 2 pkt 7 upsa oraz art. 16, ust. l pkt 7 ustawy o NSA)
1.3.1. Wnioski płynące z analizy pojęcia "akt nadzoru"

Rozdział 5. Analiza cech istotnych decyzji administracyjnych, decyzji i postanowień jako postaci aktu administracyjnego (art. 3 § 2 pkt l, 2 i 3 upsa, dawniej art. 16 ust. l pkt l, 2 i 3 ustawy o NSA) w świetle obowiązujących przepisów
1. Próba ustalenia cech istotnych pojęcia decyzja administracyjna
1.1. Analiza przepisów procesowych ogólnych
1.2. Analiza przepisów prawa materialnego
1.3. Wnioski płynące z analizy przepisów prawa przewidujących wydawanie decyzji administracyjnej w rozumieniu k.p.a
2. Próba ustalenia cech istotnych pojęcia decyzja - analiza przepisów postępowania podatkowego i przepisów prawa materialnego
3. Wnioski płynące z analizy przepisów procesowych i materialnych dotyczących decyzji administracyjnej oraz decyzji
4. Próba ustalenia cech istotnych pojęcia postanowienie
4.1. Analiza przepisów procesowych (ogólnych, podatkowych i egzekucyjnych)
4.2. Analiza przepisów przewidujących wydawanie postanowień innych niż przewidziane ustawami regulującymi tryb postępowania
4.3. Wnioski płynące z analizy przepisów procesowych i materialnych dotyczących postanowienia

Rozdział 6. Stanowisko doktryny co do istoty aktu administracyjnego
1. Przegląd literatury obcej
2. Podsumowanie przeglądu literatury obcej
3. Przegląd literatury polskiej
4. Podsumowanie przeglądu literatury polskiej

Rozdział 7. Określenie cech swoistych pojęcia akt administracyjny

Rozdział 8. Wnioski końcowe

v Literatura
An individual administrative act as a legal form pf activity of administration (Summary)