pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Gra w rynek

Autor książki:

Wiesław M. Grudzewski

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wyższa Szkoła Handlu i Prawa
Oprawa: miękka
Ilość stron: 221 s.
Wymiar: 170x240 mm
EAN: 9788386919734
ISBN: 83-86919-73-6
Data: 2003-08-28
Cena wydawcy: 15.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Książka, która za pośrednictwem wydawnictwa Wyższej Szkoły Handlu i Prawa w Warszawie trafia do rąk Czytelnika, nie jest rozprawą naukową, nie jest takie klasycznym podręcznikiem czy skryptem. Powstawała w ciągu kilku lat. Dyktowały ją - w najściślejszym tego słowa znaczeniu - potrzeby życia, doświadczenia okresu z powodzeniem realizowanej transformacji, a zainspirowały w znacznej części systematycznie od dłuższego czasu zamieszczane w prasie codziennej i specjalistycznej felietony i wywiady. Ich współautorem byt redaktor Krzysztof Krauss, dziennikarz ekonomiczny, z którym współpracowałem także przy przygotowaniu niniejszej publikacji. Zazwyczaj punktem wyjścia do podjęcia poszczególnych tematów były konkretne wydarzenia zachodzące w naszej gospodarce lub w gospodarce światowej, prace studyjne nad różnorodnymi zagadnieniami, pojawiającymi się np. w toku opracowywania oraz wdrażania programów restrukturyzacji i prywatyzacji, w których miałem okazję bezpośrednio uczestniczyć, oraz seminaria i szkolenia dla kadry menedżerskiej itp. W znacznej mierze do powstania książki przyczynili się bezpośrednie obserwacje praktyki zarządzania przedsiębiorstwami czy branżami w krajach wysoko rozwiniętych, rozwijających się, a także dawnych i obecnych krajach tzw. realnego socjalizmu, które miałem okazję poznać z bliska, oraz bogata literatura polska i zagraniczna dotycząca tej problematyki. Wiele tematów nasuwało się po dyskusjach, w których uczestniczyłem zarówno na forum międzynarodowym (m.in. organizowanych przez OECD oraz czołowe ośrodki akademickie), jak i w kraju, np. w Komitecie Nauk Organizacji i Zarządzania PAN, w Instytucie Organizacji i Zarządzania w Przemyśle ORGMASZ i innych. Nieocenioną zachętą i wskazówką były zajęcia ze studentami, m. in. Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Politechniki Warszawskiej i Wyższej Szkoły Handlu i Prawa, oraz doświadczenia wynikłe ze sprawowania funkcji promotora prac magisterskich i doktorskich. Z czasem dołączyły do tego liczne listy i osobiste spotkania, będące odpowiedzią na publikowane w prasie felietony i wywiady. Przyznam szczerze, że nie spodziewałem się, że będzie ich tak dużo. Okazało się jednak, ze wywoływały one szerokie echo, co świadczy o tym, ze problemy nowoczesnego i efektywnego zarządzania stały się u nas tematem "gorącym", interesującym liczne grono osób na co dzień związanych z gospodarką. Adresatami książki, którą przekazuję do rąk Czytelników, są m.in. uczniowie szkól średnich o charakterze ekonomicznym lub technicznym oraz studenci kierunków ekonomicznych i technicznych wyższych uczelni, zwłaszcza typu zawodowego (licencjackie), zamierzający podjąć prace w przedsiębiorstwach. Tymi adresatami jest także kadra zarządzająca średniego i wyższego szczebla w przedsiębiorstwach, szczególnie ta jej cześć, która kończyła naukę w okresie, gdy problemy "zarządzania rynkowego" nie były uwzględniane w programach lub były uwzględniane w minimalnym zakresie. Sądząc z listów i osobistych kontaktów, które wywołały publikowane felietony i wywiady, adresatami publikacji są również członkowie rad pracowniczych w przedsiębiorstwach państwowych lub osoby reprezentujące załogę w radach nadzorczych i zarządach spółek pracowniczych, spółek Skarbu Państwa lub z udziałem Skarbu Państwa i w tych firmach prywatnych (bardzo licznych w świecie i pojawiających się także u nas), gdzie właściciele stosują zasadę współuczestnictwa załogi. Myślę - a potwierdzają to otrzymywane listy - ze książka ta powinna także zainteresować działaczy związkowych, działaczy organizacji pracodawców i samorządu gospodarczego, stowarzyszeń naukowo-technicznych itp. Może być ona - jak sądzę - pożyteczna dla wielu licznych indywidualnych przedsiębiorców z małych i Średnich firm (działa ich w Polsce ponad 2 min), łączących funkcje właścicielskie z funkcjami menedżerskimi. Nazwałem tę książkę "Gra w rynek", bo, oczywiście, w przedsiębiorczości najważniejsza jest gra o rynek. Nim jednak sieją podejmie, trzeba dokładnie poznać i zrozumieć, co to jest rynek i jakie na nim obowiązują zasady i metody postępowania, stąd tytuł książki. Takie publikacje, "upraktyczniające" teoretyczną wiedzę o zarządzaniu, są dość popularne na Zachodzie, m.in. w USA, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji. Wiele z nich w ostatnich latach przełożono na język polski. Ich użyteczność dla polskiego czytelnika ogranicza jednak to, że odwołują się, one do doświadczeń rozwiniętej i ustabilizowanej gospodarki rynkowej. Tymczasem nasza gospodarka, choć wyróżnia się na tle innych dawnych krajów socjalistycznych, taką jeszcze nie jest. Wciąż jeszcze obciążona wysokim udziałem sektora publicznego, nawykami wykształconymi w okresie zupełnie innego systemu spoleczno-ekonomicznego - charakteryzuje się dużą zmiennością regulacji prawnych, fiskalnych itp., słabością (szczególnie poza największymi aglomeracjami) tzw. otoczenia biznesowego - instytucji mających obsługiwać działalność przedsiębiorstw. Te realia starałem się uwzględniać, przygotowując publikacje. Liczę na uwagi, obserwacje, propozycje osób korzystających z książki. Jeśli znajdzie ona odpowiednio szeroki krąg czytelników i wydawca zdecyduje się na kolejną edycje, w dalszych wydaniach będę się starał spostrzeżenia i sugestie maksymalnie uwzględnić. Mam nadzieję, że czas poświęcony na lekturę publikacji Czytelnik uzna za pożytecznie spędzony, inspirujący do samodzielnych sądów i działań.

Książka "Gra w rynek" - Wiesław M. Grudzewski - oprawa miękka - Wydawnictwo Wyższa Szkoła Handlu i Prawa.

Spis treści:

Od Autora

Rozdział I
Różne ścieżki prywatyzacji

Rozdział II
Fotografia firmy

Rozdział III
Restrukturyzacja sposobem na efektywność

Rozdział IV
Wyzwania techniczne i technologiczne

Rozdział V
Poprawa konkurencyjności

Rozdział VI
Dobry menedżer nie ma ceny

Rozdział VII
Wkraczanie w XXI wiek