pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Amerykański mit polski konsument, czyli reklamowe oblicza Ameryki

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Rok wyd.: 2006
Oprawa: miękka
Ilość stron: 182 s.
Wymiar: 165x240 mm
EAN: 9788323320869
ISBN: 83-233-2086-1
Data: 2006-03-31
Cena wydawcy: 30.45 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Książka jest poświęcona komunikatom reklamowym wykorzystującym mity i motywy kulturowe Stanów Zjednoczonych w celu wywołania u odbiorców zachowań rynkowych.

Reklama jest dziś nie tylko istotnym elementem mechanizmu rynkowego, ale także poprzez swą nachalną wszechobecność współtworzy nasz krajobraz semiotyczny, stając się ważnym czynnikiem kulturotwórczym. Ponieważ należy do obszaru kultury masowej, w swych komunikatach wykorzystuje elementy i rodzaje masowej wyobraźni tak, aby ułatwić zrozumienie adresatowi. Dlatego też często czerpie z kulturowych zasobów odbiorców komunikatów – przywołane motywy muszą być im znane, aby były zrozumiane właściwie i w pełni.

Motywy kulturowe Stanów Zjednoczonych pojawiają się jednak w reklamach innych kręgów cywilizacyjnych pomimo groźby odrzucenia czy niezrozumienia. Dlaczego tak się dzieje? Ameryka właściwie od momentu zaistnienia na mapie świata w świadomości Europejczyków funkcjonowała jako raj, odnalezione Eldorado. Doświadczenia polityczno-ekonomiczne Polaków czyniły z Ameryki miejsce szczególne. Opowieści podróżników, emigrantów, a nieco później te snute przez produkty kultury popularnej, głównie film i telewizję, kreowały w zbiorowej wyobraźni Polaków wręcz kultowy obraz tego kraju. Reklama, która niedawno wtargnęła w polską rzeczywistość, zaczęła w konsekwentny sposób mityczna bliskość odległej Ameryki wykorzystywać do celów perswazyjnych.

Jolanta Szymkowiak-Bartyzel, filmoznawca, doktor nauk humanistycznych, pracownik naukowy w instytucie Amerykanistyki i Studiów polonijnych UJ, współzałożycielka i redaktor czasopisma akademickiego Ad Americam. Zajmuje się historią kina amerykańskiego oraz historią i funkcjonowaniem środków masowego przekazu w USA.

Książka "Amerykański mit polski konsument, czyli reklamowe oblicza Ameryki" - Jolanta Szymkowska-Bartyzel - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Książka posiada 182 stron i została wydana w 2006 r.