pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Wizerunek Rosji i Stanów Zjednoczonych w polskich tygodnikach opinii po 1991 roku

Autor książki:

Agata Krzywdzińska

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Rok wyd.: 2013
Oprawa: miękka
Ilość stron: 308 s.
Wymiar: 176x250 mm
EAN: 9788323334569
ISBN: 978-83-233-3456-9
Data: 2013-03-25
Cena wydawcy: 39.90 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Rosja i Stany Zjednoczone to państwa od początku lat dziewięćdziesiątych znajdujące się w centrum ścisłego zainteresowania polskich tygodników opinii. Jego przedmiotem były najważniejsze wydarzenia na scenie politycznej i przemiany społeczno-ekonomiczne, które znalazły swoje odzwierciedlenie w różnych gatunkach informacyjnych i publicystycznych. Za pomocą takiego analityczno-syntetycznego ujęcia rosyjskiej i amerykańskiej rzeczywistości tygodniki opinii kształtowały wizerunek obu krajów zarówno wśród stałych czytelników tego segmentu prasy, jak i szerszej opinii publicznej. Książka jest próbą odtworzenia wizerunku Rosji i USA w trzech magazynach społeczno-politycznych: Polityce", Wprost" i Newsweeku", wyjaśnia czynniki wpływające na kształtowanie prasowego obrazu państwa oraz rolę tygodników opiniotwórczych. Agata Krzywdzińska - dr nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce. Pracownik naukowo-dydaktyczny Instytutu Rosji i Europy Wschodniej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracę doktorską obroniła w Instytucie Nauk Politycznych UJ w listopadzie 2010 roku. Jest absolwentką pięcioletnich studiów filologii polskiej, dwuletnich uzupełniających w dziedzinie rosjoznawstwa i dwuletnich podyplomowych z zakresu dziennikarstwa.

Książka "Wizerunek Rosji i Stanów Zjednoczonych w polskich tygodnikach opinii po 1991 roku" - Agata Krzywdzińska - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Książka posiada 308 stron i została wydana w 2013 r.

Spis treści:

I. Wprowadzenie metodologiczne do badanej problematyki 7
1. Wybór problematyki, cel badań, hipotezy badawcze 7
2. Metodologia badań prasoznawczych. Analizy treści a analiza zawartości prasy 13
3. Kategoryzacja materiału prasowego, zasięg czasowy badania 17

II. Zagadnienie wizerunku prasowego kraju. Czynniki wpływające na wizerunek państwa w świecie 19
1. Definicja wizerunku prasowego państwa 19
2. Informowanie o wydarzeniach ze świata w serwisach zagranicznych 21
3. Selekcja informacji, koncepcja „uramowienia” i agenda setting w strukturze informacji zagranicznej 25
4. Stereotypy dotyczące Rosji i USA i ich wpływ na obraz kraju w prasie 28
5. Znaczenie obiektywizmu dziennikarskiego i wpływ języka artykułów prasowych na kształtowanie obrazu państw 32
6. Działania dyplomacji tradycyjnej w kształtowaniu wizerunku Rosji na świecie 37
7. Rola public relations i dyplomacji publicznej w kształtowaniu wizerunku USA na świecie 40

III. Wpływ transformacji systemowej w Polsce w 1989 roku na zmiany własnościowe w tygodnikach opinii 45
1. „Wprost” 50
2. „Polityka” 54
3. „Newsweek Polska” 58

IV. Analiza jakościowa publikacji dotyczących Rosji i USA 65
1. Wizerunek Rosji w „Polityce” - 1992 rok 65
2. Wizerunek Rosji we „Wprost” - 1992 rok 80
3. Wizerunek USA w „Polityce” - 1992 rok 95
4. Wizerunek USA we „Wprost” - 1992 rok 105
5. Wizerunek Rosji w „Polityce” - 1993 rok 111
6. Wizerunek Rosji we „Wprost” - 1993 rok 132
7. Wizerunek USA w „Polityce” - 1993 rok 145
8. Wizerunek USA we „Wprost” - 1993 rok 151
9. Wizerunek Rosji w „Polityce” - 1994 rok 163
10. Wizerunek USA w „Polityce” - 1994 rok 174
11. Wizerunek Rosji we „Wprost” - 1994 rok 181
12. Wizerunek USA we „Wprost” - 1994 rok 191
13. Wizerunek Rosji w „Polityce” - 1995 rok 196
14. Wizerunek USA w „Polityce” - 1995 rok 207
15. Wizerunek Rosji we „Wprost” - 1995 rok 211
16. Wizerunek USA we „Wprost” - 1995 rok 225
17. Podsumowanie cząstkowe publikacji dotyczących Rosji i USA z lat 1992-1995 229
18. Wizerunek Rosji w „Newsweeku” - 2001 rok 235
19. Wizerunek Rosji w „Newsweeku” - 2002 rok 239
20. Wizerunek Rosji w „Newsweeku” - 2003 rok 242
21. Wizerunek Rosji w „Newsweeku” - 2004 rok 245
22. Wizerunek USA w „Newsweeku” - 2001 rok 249
23. Wizerunek USA w „Newsweeku” - 2002 rok 260
24. Wizerunek USA w „Newsweeku” - 2003 rok 271
25. Wizerunek USA w „Newsweeku” - 2004 rok 281
26. Podsumowanie cząstkowe publikacji dotyczących Rosji i USA z lat 2001-2004 286
27. Wizerunek Rosji i Stanów Zjednoczonych w polskich tygodnikach opinii (weryfikacja hipotez badawczych i synteza obrazu) 287

Zakończenie 293
Bibiliografia 295
Summary 303