pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
podręcznik:

Trafność spostrzegania własnych i cudzych zachowań

autor:

Hanna Brycz

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Oprawa: twarda
Ilość stron: 402 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373083202
ISBN: 83-7308-320-0
Data:2001-02-03
28.01 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 3-5 dni

Opis książki:

Książka jest przeznaczona nie tylko dla studentów psychologii społecznej, poznawczej, studentów filozofii czy pedagogiki. Sięgnąć po nią powinni wszyscy ci, którzy chcą posiąść wiedzę o innych ludziach i o sobie; którzy chcą wiedzieć, kiedy mają oni rację, a kiedy inni ludzie. Autorka książki najwięcej uwagi poświęca trafności spostrzegania interpersonalnego, trafności spostrzegania własnej osoby oraz tendencyjności (deformacjom) spostrzegania społecznego w ogóle. Publikacja zawiera opis najnowszych, rzetelnych i oryginalnych badań z zakresu trafności spostrzegania społecznego. Prezentuje wiele badań autorskich, wskazujących na nietrafność oceny własnych zachowań i wysoką analogiczną trafność w ocenie innych ludzi.

Książka "Trafność spostrzegania własnych i cudzych zachowań" - Hanna Brycz - oprawa twarda - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Cena 28.01 zł. Zapraszamy na zakupy!

Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1
Spostrzeganie siebie i innych, czyli o perspektywie atrybucyjnej
1.1. Procesy atrybucji
1.1.1. Poklasyczne kierunki badań procesów atrybucji.
1.2. Podstawowy błąd atrybucji
1.2.1. Podstawowy błąd atrybucji a przecenianie własnego wpływu. Badanie 1
1.3. Asymetria atrybucyjna aktora i obserwatora zdarzeń
1.3.1. Przyczyny asymetrii aktor – obserwator
1.3.2. Rozumienie przyczyn w asymetrii aktor – obserwator jako zewnętrznych – wewnętrznych
1.3.3. Rola kontekstu
1.3.4. Aktor, a obserwator: podsumowanie
1.4. Implikacje asymetrii dla procesów spostrzegania samego siebie
1.4.1. Samowiedza a wiedza o innych
1.4.2. Motywy związane z ja
1.4.3. Struktura ja a spostrzeganie innych ludzi
1.4.4. Spostrzeganie innych a samoocena
1.4.5. Wspólny obszar ja – inni

Rozdział 2
Trafność spostrzeżeń i ocen
2.1. Historia badań nad trafnością spostrzeżeń
2.2. Sposoby rozumienia trafności spostrzeżeń
2.2.1. Trafność jako zdolność spostrzegania cech i zachowań
2.2.2. Trafność jako spostrzeganie prawidłowości psychologicznych. Badanie 2.
2.2.3. Trafność empatyczna
2.3.4. Metatrafność
2.2.5. Rola stopnia znajomości osoby spostrzeganej
2.2.6. Trafność stereotypowa
2.3. Nastrój a trafność spostrzeżeń
2.4. Trafność a subiektywna pewność sądów
2.4.1. Trafność a pewność w spostrzeganiu osób bliskich.
2.4.2. Trafnością a pewność spostrzeżeń naocznych świadków przestępstw
2.4.3. Trafność, a pewność – teoria Gigerenzera
2.5. Wzbudzanie motywacji do uzasadniania sądów jako strategia podwyższania trafności spostrzeń
2.5.1. Podstawowe konsekwencje konieczności uzasadniania sądów
2.5.2. Dostępność wiedzy: asymilacja i kontrast
2.5.3. Systematyczne i heurystyczne przetwarzanie informacji

Rozdział 3
Tendencyjność poznania społecznego
3.1. Sposoby pojmowania odchyleń od racjonalizacji
3.2. Klasyczne badania nad odchyleniami od racjonalności
3.3. Przyczyny odchyleń od racjonalności
3.3.1. Przyczyny intrapsychiczne
3.3.2. Przyczyny sytuacyjne
3.4. Pożytki z odchyleń od racjonalności
3.5. Potoczne koncepcje tendencyjności poznania społecznego

Rozdział 4
Rozpoznawanie własnej i cudzej tendencyjności
4.1. Zdolność do rozpoznawania własnej tendencyjności
4.2. Kto jest trafniejszy: aktor czy obserwator?
4.3. Idea programu badań nad trafnością spostrzegania prawidłowości psychologicznych
4.4. Trafność spostrzegania prawidłowości psychologicznych u siebie i innych. Badanie 3.
4.5. Wyznaczniki różnic w trafności spostrzegania prawidłowości psychologicznych u siebie i innych
4.5.1. Wartościowość, logiczność i zagrożenie. Badanie 4.
4.5.2. Determinizm. Badanie 5.
4.5.3. Korzystność. Badanie 6.
4.5.4. Prośba o trafność. Badanie 7.
4.6. Dyskusja wyników
4.6.1. Potoczne teorie własnej i cudzej tendencyjności
4.6.2. Rola własności prawidłowości psychologicznych

Rozdział 5
Nasilanie trafności spostrzegania prawidłowości psychologicznych we własnym zachowaniu
5.1. Potoczne teorie wpływu kontekstu, a korygowanie własnej tendencyjności
5.2. Nabywanie wiedzy i umiejętności a trafność spostrzegania własnych zachowań
5.2.1. Sposoby nabywania nowych umiejętności społecznych
5.2.2. Rola pamięci semantycznej i epizodycznej
5.2.3. Rola wartościowości informacji
5.3. Eksperymentalne podwyższanie trafności spostrzegania prawidłowości psychologicznych we własnym zachowaniu
5.3.1. Zmiana perspektywy i nabywanie wiedzy. Badanie 8.
5.3.2. Angażowanie pamięci semantycznej i epizodycznej. Badanie 9.
5.3.3. Dyskusja wyników badania 8 i 9.
5.3.4. Bezpośrednie doświadczenia. Badanie 10.
5.3.5. Lęk a pamięć semantyczna i epizodyczna. Badanie 11.
5.3.6. Nagradzanie za trafność. Badanie 12.
5.3.7. Autorytet odkrywcy prawidłowości. Badanie 13.
5.4. Uwagi końcowe

Rozdział 6
Spostrzeganie przyczyn własnej i cudzej sprawności i moralności
6.1. Asymetrie w spostrzeganiu przyczyn zachowań moralnych i sprawnościowych
6.1.1. Różnice w spostrzeganiu zachowań własnych i cudzych
6.1.2. Rola samooceny
6.1.3. Rola zasobów poznawczych
6.2. Atrybucje własnych i cudzych zachowań w dziedzinie moralności
6.2.1. Atrybucja własnych i cudzych sukcesów i porażek. Badanie 14
6.2.2. Atrybucja własnych i cudzych cnót i grzechów. Badanie 15.
6.2.3. Spostrzeganie zachowań własnych i cudzych – dyskusja wyników badań 14 i 15.
6.3. Spostrzeganie własnych i cudzych grzesznych sukcesów i cnotliwych porażek
6.3.1. Dostępność kategorii moralnej i sprawnościowej
6.3.2. Spostrzeganie grzesznych sukcesów. Badanie 16.
6.3.3. Własny i cudzy grzeszny sukces
6.3.4. Własna i cudza cnotliwa porażka
6.3.5. Grzeszne sukcesy i cnotliwe porażki oceniane w kategorii dobry – zły: Badanie 19.
6.3.6. Dyskusja wyników badań: 16, 17, 18, 19.
6.4. Potoczne teorie sprawności i moralności
6.4.1. Potoczne teorie sprawności
6.4.2. Potoczne teorie moralności

Rozdział 7
3.3. Podsumowanie badań opisanych w rozdziałach IV, V oraz VI
Bibliografia