pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Teoretyczne podstawy edukacji alternatywnej

Autor książki:

Bogusław Śliwerski

(red.)
Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2009
Oprawa: miękka
Ilość stron: 330 s.
Wymiar: 165x240 mm
EAN: 9788375872217
ISBN: 978-83-7587-221-7
Data: 2009-10-09
Cena wydawcy: 38.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Gdybyśmy zaczęli naszą analizę od zasadni­czego dla tematu terminu "alternatywa", okazałoby się bardzo szyb­ko, że już w odniesieniu do samej jego definicji stoimy przed pewnym dylematem. Jedni bowiem akcentują w swojej definicji tego terminu dwuwariantowość sytuacji wyboru, inni zaś dopuszczają wielorakość tak określonego zjawiska. Można zatem mówić o edukacji alter­natywnej, gdy stwarza ona wybór między tylko dwiema lub co najmniej dwiema możliwościami w sferze uczenia się człowieka. Innymi słowy, edukacja alternatywna to edukacja conajmniej dwu-wariantowa, sprowadzona do jednoznacznych antynomii edukacyj­nych i stwarzająca odmienność typu "albo — albo", "to lub tamto" lub też edukacja wyborów pomiędzy różnymi, ale wzajemnie się wykluczającymi ofertami. Autor sądzi, że w odniesieniu do edukacji bar­dziej zasadne są obie kategorie jej rozumienia. Można bowiem mówić o takich alternatywach w edukacji, jak:
— kształcenie publiczne i niepubliczne;
— kształcenie tradycyjne i innowacyjne;
— kształcenie adaptacyjne i emancypacyjne;
— wychowanie autorytarne i antyautorytarne;
— wychowanie dyrektywne i niedyrektywne
— pedagogika i antypedagogika itd.
[...]

Nurt refleksji i praktyki oświatowej nazywany edukacją alternatywną od lat podtrzymuje nadzieję na ukształtowanie (się) modelu szkoły, która będzie coraz lepiej służyć rozwojowi dzieci i młodzieży, a także wypełniać swoje funkcje ogólnospołeczne. Próba spojrzenia na dzieje i na współ­czesność rozmaitych rozwiązań alternatywnych prowadzi do spostrzeżenia, że alternatywność ta była różnie pojmowana i przybierała różną postać. Również obraz inspiracji ruchów alternatywnych w edukacji oraz oddziaływań tych ru­chów na modele oświaty jest dość zróżnicowany. Niejednoznaczne wydają się re­lacje między zjawiskiem określanym mianem edukacji alternatywnej a reformami oświatowymi. Rozważając dylematy teorii i praktyki edukacji alternatywnej, warto odnieść się do dotychczasowych doświadczeń, przywołać przynajmniej niektóre wątki oświatowych inspiracji, nadziei i miraży. Może to nas przybliżyć do określe­nia istotnych cech i obszarów współczesnych poszukiwań alternatywnej edukacji.

Książka "Teoretyczne podstawy edukacji alternatywnej" - Bogusław Śliwerski (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 330 stron i została wydana w 2009 r.

Spis treści:

Wprowadzenie

Andrzej Gofron
Epistemologiczno -historyczne źrodła pojęcia „alternatywność” w pedagogice polskiej

Tadeusz Lewowicki
Edukacja alternatywna – tradycje, inspiracje, przemiany, relacje z reformami

Ewa Bilińska-Suchanek
Dekonstrukcja w edukacji – tworzenie światow alternatywnego rozumienia i odmiennego zaangażowania

Sławomir Sztobryn
Zapomniana tradycja pedagogiki uniwersalnej

Karel Rydl
Paradygmaty nowych doktryn pedagogicznych w Republice Czeskiej

Tomasz Szkudlarek
Postmodernistyczne pedagogie: amerykańska edukacja wobec wyzwań kulturowego przełomu

Zbyszko Melosik
Pedagogika poststrukturalna: jak działać w świecie bez wielkich liter?

Hanna Zielińska
Freirowska koncepcja edukacji w sytuacji zmiany społecznej

Marian Nowak
Ku nowej edukacji zorientowanej na osobę

Krystyna Ablewicz
Pedagogika antropologiczna, czyli pytania spoza alternatywy

Janusz Tarnowski
Pedagogika dialogu

Robert Kwaśnica
Ku dialogowi w pedagogice

Wojciech Mikołajewicz
Buddyzm a wychowanie – perspektywa badania idei dla potrzeb pedagogiki

Hubertus von Schoeneback
Antypedagogika. Kongruencyjna radość życia

Jadwiga Bińczycka
Podmiotowość i liberalizm. Deklaracje i rzeczywistość

Zbigniew Kwieciński
Demokracja jako zadanie edukacyjne problem dla pedagogiki

Grzegorz Trela
Racjonalizm jako alternatywa edukacyjna

Hein Retter
Wkład historycznej pedagogiki reformy w aktualną dyskusję wokoł szkoły i wychowania

Olaf-Axel Burow
Uczenie się w wolności? Perspektywy pedagogiki humanistycznej wobec reform szkolnych i w kształceniu nauczycieli

Ryszard Łukaszewicz
Alternatywy lepszej edukacji. Od wizji do praktyki wrocławskiej szkoły przyszłości

Michał Głażewski
Fenomenologia pedagogiki steinerowskiej

Hanna Zielińska
Od negacji szkoły do jej afi rmacji. Ewolucja poglądow Ivana Illicha

Joanna Grochulska
W kierunku optymalnej wolności w edukacji szkolnej

Hartmut M. Griese
Koniec pedagogiki? Socjologiczno-prowokacyjna perspektywa