pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

System bonus-malus jako narzędzie konkurencji na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. Seria: Współczesne ubezpieczenia

Autor książki:

Barbara Cieślik

Dane szczegółowe:
Wydawca: POLTEXT
Rok wyd.: 2013
Oprawa: miękka
Ilość stron: 232 s.
Wymiar: 165x235 mm
EAN: 9788375613087
ISBN: 978-83-7561-308-7
Data: 2013-09-26
Cena wydawcy: 35.69 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Systemy bonus-malus (SBM) są powszechnie stosowane w ubezpieczeniach komunikacyjnych OC i AC do modyfikowania składki wyznaczonej na podstawie cech pojazdu i jego posiadacza. Tworzą je przyjęte przez zakłady ubezpieczeń zasady klasyfikacji ubezpieczonych w zależności od indywidualnej historii szkodowości. Nazwa ,,bonus-malus nawiązuje do idei systemu, czyli nagradzania obniżką składki za bezszkodową jazdę i karania zwyżką za powodowanie szkód. Przedmiotem książki jest SBM jako narzędzie w walce konkurencyjnej na rynku. Przedstawiony został wpływ konstrukcji SBM na kondycję zakładu ubezpieczeń i sytuację jego klientów. Dużo miejsca Autorka poświęca specyfice polskiego rynku ubezpieczeń komunikacyjnych, przytaczając liczne przykłady wykorzystania SBM przez towarzystwa ubezpieczeniowe w celu pozyskiwania klientów. Wskazuje również możliwe kierunki i skutki modyfikacji systemów wobec współistnienia na rynku SBM o różnej konstrukcji, zgodnie z regulacjami UE.

Książka przedstawia system bonus-malus (SBM) jako narzędzie konkurencji na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. Omówione są w niej najważniejsze przesłanki stosowania systemów bonus-malus, będących stosunkowo prostym i skutecznym narzędziem różnicowania składek ze względu na indywidualną historię szkodowości ubezpieczonych. W książce przedstawiona jest spójna koncepcja analizowania SBM, zarówno z punktu widzenia kierowcy, jak i zakładu ubezpieczeń. Kluczowym zagadnieniem jest wpływ konstrukcji SBM na sytuację zakładu ubezpieczeń i jego klientów w sytuacji współistnienia na rynku różnych systemów. Poza propozycją konkretnych rozwiązań modelowych (wykorzystujących podejście markowowskie, koncepcję losowo-decyzyjnego modelu Kaufmanna i elementy teorii gier) i wynikami ich zastosowania książka zawiera dużo praktycznych przykładów analiz systemów z polskiego rynku. Dużo miejsca poświęcono omówieniu specyfiki polskiego rynku ubezpieczeń komunikacyjnych, jego uwarunkowań prawnych i historycznych a także określeniu problemów związanych ze stosowaniem systemu bonus-malus i możliwościom ich rozwiązania. Wskazane są też kierunki możliwych modyfikacji określonych rozwiązań prawnych na wzór regulacji obowiązujących w innych państwach (przykładowo w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Japonii).

Książka "System bonus-malus jako narzędzie konkurencji na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. Seria: Współczesne ubezpieczenia" - Barbara Cieślik - oprawa miękka - Wydawnictwo POLTEXT. Książka posiada 232 stron i została wydana w 2013 r.