pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko: autor tytuł  24h
Księgarnia »
Książki »
»
Racjonalność procesu kształcenia. Teoria i badanie
książka:

Racjonalność procesu kształcenia. Teoria i badanie

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2016
Oprawa: miękka
Ilość stron: 360 s.
Wymiar: 160x230 mm
EAN: 9788378508946
ISBN: 978-83-7850-894-6
Data: 2016-10-13
47.83  60.00  12.17 do koszyka pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 1-3 dni

Racjonalność procesu kształcenia. Teoria i badanie - Bogusław Milerski, Maciej Karwowski - opis książki:

Prezentowana monografia jest wynikiem projektu badawczego "Racjonalność kształcenia szkolnego w perspektywie interesów poznawczych jego uczestników", finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki. Celem tego projektu było zbadanie racjonalności legitymizujących kształcenie szkolne. Niniejszy tom jest publikowany w ramach serii "Racjonalność Procesu Kształcenia". Naszą intencją jest jednak badanie nie tyle procesu kształcenia, ile przede wszystkim racjonalności tłumaczących logikę kształcenia szkolnego jako takiego. poleca Impuls
W niniejszej książce opracowaliśmy tetragonalną koncepcję racjonalności kształcenia szkolnego, wyróżniając 4 typy racjonalności: prakseologiczną, emancypacyjną, hermeneutyczną i negacyjną. W sensie metodologicznym racjonalność kształcenia szkolnego ujmujemy w kategoriach typu idealnego - konstrukcji teoretycznej o charakterze idealizacyjnym, wskazującej na istotnościowe cechy, ich wzajemne zależności oraz zróżnicowania poszczególnych racjonalności. Podejście takie umożliwiło uwzględnienie zróżnicowań w poziomie nasilenia poszczególnych cech, o ile wspólnie tworzą one konstelację zbieżną z typem idealnym.

Badanie racjonalności ma nie tylko wymiar naukowy, lecz dostarcza również wiedzy istotnej dla rozumienia procesu kształcenia oraz relacji szkoły do życia społecznego. Jeżeli szkoła ma kształcić całościowo, a więc przekazywać nie tylko przydatne, praktyczne umiejętności, lecz także formować kompetencje w zakresie rozumienia siebie i świata, samostanowienia jednostki, umiejętności autonomicznego udziału w dyskursie społecznym i zdolności do zmiany rzeczywistości, powinna proces kształcenia, w sposób czytelny dla jego uczestników, opierać zarówno na racjonalności prakseologicznej, jak i emancypacyjnej i hermeneutycznej. Z drugiej strony, atrybucje racjonalności nie są jedynie kreowane przez szkołę, ale są związane także z indywidualnymi preferencjami oraz - co niezwykle istotne - z postaciami świadomości społecznej i warunkowanymi przez nie dominującymi "interesami poznawczymi". Tym samym refleksja nad racjonalnościami kształcenia staje się elementem dyskursu dotyczącego stanu społeczeństwa i możliwości zmiany społecznej.

Monografia ma charakter teoretyczno-empiryczny. W części teoretycznej opracowaliśmy koncepcję racjonalności, natomiast w empirycznej przedstawiliśmy wyniki badań jakościowych i ilościowych. Celami badań empirycznych były: rekonstrukcja faktycznych racjonalności kształcenia szkolnego z perspektywy opracowanych typów idealnych, wyjaśnienie zmienności przyjmowanych racjonalności oraz weryfikacja statusu poznawczego opracowanego modelu teoretycznego. Badania miały charakter eksploracyjny. W związku z tym zrezygnowaliśmy z formułowania hipotez. Strategię eksploracyjną uzasadnia zdefiniowanie racjonalności w kategoriach typu idealnego jako konstrukcji poznawczej o charakterze interpretacyjnym oraz brak kompleksowych badań empirycznych w tym zakresie.

Książka powstała na podstawie wspólnie przeprowadzonych badań i przy takim samym udziale obu autorów w opracowaniu ich wyników. Każdy z autorów przygotował odrębne partie tekstu, a mianowicie Bogusław Milerski - rozdziały obejmujące wprowadzenie, kwestie teoretyczne, model teoretyczny oraz badania jakościowe, a Maciej Karwowski - rozdziały poświęcone badaniom empirycznym o charakterze ilościowym. Niemniej jednak monografia stanowi przedyskutowaną i uzgodnioną całość, za którą w równym stopniu ponosimy odpowiedzialność.

Książka „Racjonalność procesu kształcenia. Teoria i badanie” - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.

Książka posiada 360 stron i została wydana w 2016 r.

Oceń, napisz recenzję/opinię [+]
  Bądź pierwszy - napisz opinię, recenzję o książce "Racjonalność procesu kształcenia. Teoria i badanie"
Bogusław Milerski, Maciej Karwowski - autor m.in.:
Religia. Encyklopedia PWN. Tom - okładka książki
Religia. Encyklopedia PWN. Tom 2 Tadeusz Gadacz, Bogusław Milerski (red.);
Religia. Encyklopedia PWN. Tom - okładka książki
Religia. Encyklopedia PWN. Tom 3. Ciapinski-Fatima Tadeusz Gadacz, Bogusław Milerski (red.);
Religia. Encyklopedia PWN. Tom - okładka książki
Religia. Encyklopedia PWN. Tom 5. Indie - koncelebra Tadeusz Gadacz, Bogusław Milerski (red.);
Religia. Encyklopedia PWN. Tom - okładka książki
Religia. Encyklopedia PWN. Tom 7. Męka Pańska... Tadeusz Gadacz, Bogusław Milerski (red.);
Kupujący tę pozycję zamówili również:
Głos ucznia. Instrument dobrych - okładka książki
Głos ucznia. Instrument dobrych zmian w edukacji.... Michael J. Corso, Russel J. Quagila
Racjonalność procesu kształcenia. - okładka książki
Racjonalność procesu kształcenia. Studium z polityki... Bogusław Śliwerski, Renata Nowakowska-Siuta
Asertywność nauczycieli. Badania - okładka książki
Asertywność nauczycieli. Badania empiryczne Teresa Zubrzycka-Maciąg, Janusz Kirenko
Produkty podobne:
Racjonalność procesu kształcenia. - okładka książki
Racjonalność procesu kształcenia. Studium z polityki... Bogusław Śliwerski, Renata Nowakowska-Siuta
Arteterapia. Od rozważań nad teorią - okładka książki
Arteterapia. Od rozważań nad teorią do rozwiązań... Wiesław Karolak, Barbara Kaczorowska (red.)