pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Proces glottodydaktyczny w szkole

Autor książki:

Władysław Figarski

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Rok wyd.: 2003
Oprawa: miękka
Ilość stron: 216 s.
Wymiar: 170x240 mm
EAN: 9788323501886
ISBN: 83-235-0188-2
Data:2001-02-02
Cena wydawcy: 27.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Książka jest poświęcona teoretycznym i praktycznym aspektom procesu nauczania i uczenia się języków obcych w szkole. Wyeksponowano w niej kwestię podmiotowości ucznia w procesie glottodydaktycznym, dzięki czemu stał się on współkreatorem tego procesu.
Rozwiązanie postulatów czy uwag, zgłaszanych przez uczących się (np. w ankietach), nie oznacza ich "automatycznego" akceptowania, lecz jedynie zróżnicowane wartościowanie i możliwość włączenia w proces nauczania i uczenia się języków obcych. Dostrzeganie i uwzględnianie wieloczynnikowych uwarunkowań nauczania sprzyja optymalnemu kierowaniu uczeniem się języków obcych przez uczniów na kolejnych etapach kształcenia oraz przygotowaniu do użytkowania języka i samodzielnego uczenia się.
Książka, adresowana do nauczycieli wszystkich szczebli nauczania, nie tylko ułatwi zrozumienie konkretnych modeli procesu glottodydaktycznego, lecz także codzienną, praktyczną działalność.

Książka "Proces glottodydaktyczny w szkole" - Władysław Figarski - oprawa miękka - Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Książka posiada 216 stron i została wydana w 2003 r.

Spis treści:

Rozprawy i artykuły

Zagadnienia teoretyczne: Christoph Schatte, Podejście kognitywne w semantyczno-syntaktycznym opisie czasowników;

Kazimierz Michalewski, Morfonologia w słownikach;

Janusz Banczerowski, Gramatyka komunikacyjna jako model kompetencji komunikacyjnej człowieka. Zarys problematyki;

Stanisław P. Kaczmarski, Gramatyka a funkcjonalno-komunikacyjne nauczanie języka obcego;

Leszek L. Szkutnik, Nauka gramatyki jako przyswajanie nowego sposobu oglądu rzeczywistości;

Władysław Kaniuka, Specyfika języka biznesu w aspekcie gramatyki konfrontatywnej.

Badania empiryczne

Tomasz Konik, Rola gramatyki w kształceniu nauczycieli języka angielskiego;

Elżbieta Artowicz, Relacje między węgierską gramatyką opisową i praktyczną gramatyką języka węgierskiego (czasownik);

Ewa Tomczyk-Popińska, Zagadnienia specyfiki mówionego języka niemieckiego w glottodydaktyce.

Glottodydaktyka w szkole wyższej

Janusz Sikorski, "Theoria cum praxi". Fonetyka praktyczna języka niemieckiego w Polsce;

Bożena Banach, Interkulturowe tendencje we współczesnej glottodydaktyce;

Sambor Grucza, Struktura i funkcja słowników glottodydaktycznych. Słowniki do nauki języka obcego;

Katarzyna Malesa, O pomiarze progresji materiału gramatycznego w podręcznikach do nauki języka niemieckiego.

Recenzje i przeglądy

Ryszard Lipczuk, Paweł Mecner, Werner Westphal, Lexikon der modernen Linguistik. Ausgewaehlte Begriffe zur Kommunikation und Kognitionswissenschaft. Leksykon lingwistyki współczesnej. Wybrane pojęcia z zakresu komunikacji i nauk kognitywnych, Wydawnictwo Promocyjne "Albatros", Szczecin 1999 (Ewa Zwierzchoń);

Nowe tendencje w glottodydaktyce, pod red. Janusza Arabskiego, Wyższa Szkoła Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych w Katowicach, Katowice 1998 (Ewa Alicja Moszczyńska);

Paweł Szerszeń, Nauka języka niemieckiego w programie "Lingua Land" (1996-1997);

Klaus Lodewick, DSH-Training. Texte aus Wissenschaft und Gesellschaft (nicht nur) zur Vorbereitung auf die DSH, Fabouda Verlag, Goettingen 1997 (Ewa Alicja Moszczyńska);

Weronika Wilczyńska, Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa— Poznań 1999;

Janusz Henzel, Edward Szędzielorz, Wymowa i intonacja rosyjska dla uczniów szkół średnich, wydanie drugie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa