pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Portret współczesnego pracownika socjalnego. Seria: Biblioteka Pracownika Socjalnego

Autor książki:

Dobroniega Trawkowska

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe ŚLĄSK
Rok wyd.: 2006
Oprawa: miękka
Ilość stron: 434 s.
Wymiar: 140x205 mm
EAN: 9788371644405
ISBN: 83-7164-440-X
Data:2001-01-29
Cena wydawcy: 29.40 złpozycja niedostępna

Opis książki:

W książce omówiono niektóre problemy współczesnej polskiej pracy socjalnej, korzystając z dostępnych badań empirycznych, pracowników pomocy społecznej: pracowników socjalnych, konsultantów, menedżerów; przedstawia teoretyczne i praktyczne aspekty ról zawodowych pełnionych przez pracowników socjalnych oraz autoportret-sylwetkę profesjonalisty opisywaną przez respondentów badań empirycznych; opisuje szeroko rozumiane trudności w pracy zawodowej oraz sposoby radzenia sobie z nimi. Czytelnik znajdzie w opracowaniu zarówno omówienie wyników wybranych badań empirycznych nad trudnościami i dylematami z jakimi borykają się pracownicy socjalni, jak i pewne uwagi na temat przydatności niektórych pojęć teoretycznych (np. wypalenia zawodowe) do analizy badanej grupy zawodowej.

Książka "Portret współczesnego pracownika socjalnego. Seria: Biblioteka Pracownika Socjalnego" - Dobroniega Trawkowska - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe ŚLĄSK. Książka posiada 434 stron i została wydana w 2006 r.

Spis treści:

SPIS TREŚCI
Wstęp
I. TENDENCJE PRZEOBRAŻEŃ W POLSKIEJ PRACY SOCJALNEJ
Wybrane aspekty procesu profesjonalizacji pracy socjalnej w Polsce po 1989 roku
Praca socjalna – między zawodem a profesją
Rozwój kształcenia pracowników socjalnych w Polsce
Działalność różnych środowisk zawodowych zmierzających do podniesienia statusu pracy socjalnej w Polsce
W kręgu problemów etyki zawodowej pracowników socjalnych
Wartości i normy w pracy socjalnej
Polski Kodeks Etyczny – propozycja PTPS
Współpraca ośrodków pomocy społecznej z organizacjami pozarządowymi
Współpraca ośrodków pomocy społecznej z organizacjami pozarządowymi w dawnym woj. katowickim
Poza metodą indywidualnych przypadków
Praca socjalna z indywidualnym przypadkiem
Rozwój pracy z grupą
Praca zespołowa w pomocy społecznej
Szanse i ograniczenia dla rozwoju środowiskowej metody pracy socjalnej
Wieloznaczność pojęcia praca socjalna i związane z tym dylematy
Praca socjalna w zmieniających się ramach współczesnej pomocy społecznej
II. PRACOWNICY SOCJALNI, KONSULTANCI, MENEDŻEROWIE I KLIENCI OŚRODKÓW POMOCY SPOŁECZNEJ
Charakterystyka społeczno-demograficzna pracowników socjalnych – respondentów badań Empirycznych
Sytuacja zawodowa pracowników socjalnych w świetle wyników badań empirycznych
Warunki pracy
Konsultanci w pomocy społecznej
Menedżerowie w pomocy społecznej
Klienci pomocy społecznej
Niektóre problemy zarządzania pracą socjalną w pomocy społecznej i ich skutki dla funkcjonowania zawodowego pracowników socjalnych
Ewaluacja w pomocy społecznej
Bariery komunikowania w rozwiązywaniu problemów społecznych
III. ROLE ZAWODOWE PRACOWNIKÓW SOCJALNYCH W TEORII I PRAKTYCE
Socjologiczne koncepcje roli społecznej inspiracją dla badań empirycznych nad pracownikami socjalnymi
Role pracowników socjalnych w badaniach empirycznych
Zadania pracowników socjalnych
Zasoby wykorzystywane przez pracowników socjalnych do realizacji zadań
Oczekiwania kierowane pod adresem pracowników socjalnych w badaniach empirycznych
Oczekiwania ze strony innych aktorów
Oczekiwany w rolach zawodowych zakres i charakter zadań
Preferowane wiązki ról zawodowych
Rola badacza nowym wyzwaniem dla pracowników socjalnych
Obraz polskich pracowników socjalnych w perspektywie koncepcji roli społecznej sformułowanej przez Roberta K. Mertona
Zespół ról pracownika socjalnego
Zespoły ról w teorii i praktyce pracy socjalnej
Konflikty ról, konflikty w zespołach ról
Mechanizmy strukturalne stosowane przez pracowników socjalnych
IV. SYLWETKA PROFESJONALISTY
Autoportret profesjonalisty
Wykształcenie, wiedza, umiejętności zawodowe – wyznaczniki kompetencji zawodowych w opinii pracowników socjalnych
Stosunek pracowników socjalnych do dalszego kształcenia i podnoszenia kwalifikacji zawodowych
Standardy etyczne w środowisku pracy
Stosunek pracowników socjalnych do zasad pracy z klientem
Respektowanie norm zawodowych w środowisku pracy
Normy zawodowe w procesie budowania relacji z klientami pomocy społecznej
Normy zawodowe regulujące pracę pracowników socjalnych spójność czy konflikt?
V. DYLEMATY I TRUDNOŚCI ZWIĄZANE Z PEŁNIONYMI ROLAMI ZAWODOWYMI
Trudności doświadczane przez pracowników socjalnych w kontaktach z klientami pomocy społecznej
Trudności ujawniające się w relacjach pracowników socjalnych ze zwierzchnikami
Zwierzchnicy a problemy w organizowaniu sobie pracy przez pracownika socjalnego
Zwierzchnicy a problemy związane z polityką świadczeń
Trudności w relacjach z konsultantami i kolegami
Trudności napotykane przez pracowników socjalnych w relacjach z przedstawicielami instytucji samorządowych i rządowych oraz organizacji pozarządowych
Dylematy etyczne pracowników socjalnych
Dylematy etyczne w badaniach empirycznych
Dylematy etyczne doświadczane przez pracowników socjalnych w relacjach z partnerami ról
Wypalenie zawodowe wśród pracowników socjalnych
Strategie i sposoby radzenia sobie z trudnościami
VI. W POSZUKIWANIU TOŻSAMOŚCI ZAWODOWEJ
Zawód a tożsamość
Pracownicy socjalni – w poszukiwaniu tożsamości zawodowej
Niektóre konsekwencje feminizacji zawodu
Dylematy feministyczne w praktyce pomagania
Pracownice socjalne wobec praktyk dyskryminacyjnych na rynku pracy stereotypów płci
O „kobiecej” relacji pomocy w perspektywie teorii grup odniesienia
Zakończenie: Między teorią a praktyką – między zawodem a profesją?
Bibliografia
Aneks
Spis tabel i wykresów