pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Polskie Ethos i Logos

Autor książki:

Jan Skoczyński

(red.)
Dane szczegółowe:
Wydawca: Księgarnia Akademicka
Rok wyd.: 2008
Oprawa: miękka
Ilość stron: 304 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788371880773
ISBN: 978-83-7188-077-3
Data: 2008-09-29
Cena wydawcy: 30.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Niniejszy tom zawiera artykuły będące pokłosiem II Seminarium Filozofii Polskiej zorganizowanego przez Zakład Filozofii Polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego. W spotkaniu tym wzięło udział liczne grono badaczy reprezentujących zarówno starsze, średnie, jak i najmłodsze pokolenie badaczy z różnych ośrodków akademickich.

Książka "Polskie Ethos i Logos" - Jan Skoczyński (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Księgarnia Akademicka. Książka posiada 304 stron i została wydana w 2008 r.

Spis treści:

Nota redakcyjna;
CZĘŚĆ I. WYCHOWAWCZA ROLA FILOZOFII:
Leszek Gawor, Uwag kilka o właściwościach filozofii polskiej;
Roman Darowski, Refleksje na temat wychowawczej roli filozofa i filozofii (polskiej);
Jakub Ostropolski, Troska Braci Polskich o właściwe wychowanie na przykładzie gimnazjum rakowskiego;
Andrzej Wawrzynowicz, Konflikt między teoretyczną a wychowawczą funkcją refleksji historiozoficznej w systemie Augusta Cieszkowskiego;
Artur Jocz, O wychowawczej roli filozofii wobec literatury. Stanisława Przybyszewskiego odczytanie istoty Boga na podstawie "Genezis z Ducha";
Piotr Ziemski, Etoplastia Juliana Ochorowicza jako przykład polskiej drogi rozwoju scjentystycznej idei wychowania;
Anna Dziedzic, Stanisław Brzozowski jako filozof-wychowawca;
Katarzyna Salamon-Krakowska, Klasyczne wykształcenie w zakłamanym świecie. Bolesława Micińskiego "Odpowiedź na list Francesco, obywatela rzymskiego";
Tomasz Mróz, Platon jako psychagog w ujęciu Stefana Pawlickiego;
Wanda Kamińska, Stefana Świeżawskiego koncepcja nauczania filozofii;
Paweł Walczak, Józefa Tischnera koncepcja filozofii jako paidei;
Maciej Woźniczka, Postulaty wychowawcze w polskich koncepcjach kształcenia filozoficznego;
Ewa Kochan, Filozofia polska - dwa modele wychowania;
Piotr Piotrowski, Filozofia wychowania u Konecznego

CZĘŚĆ II. HISTORIA FILOZOFII:
Stanisław Borzym, O historię światopoglądów; Stanisław Pieróg, Projekt filozofii narodowej (dwugłos: Trentowski - Massonius);
Jan Woleński, Pozytywizm (filozoficzny) polski i jego rola;
Czesław Głombik, Powracające pytania o stan badań nad filozofią polską;
Krzysztof Bochenek, Rola piętnastowiecznych krakowskich komentarzy biblijnych w badaniach nad historią filozofii polskiej;
Steffen Huber, Problem z pojęciem praktycyzmu w interpretacji dzieł okresu renesansu;
Jerzy Kojkoł, Polskie spory filozoficzno-metodologiczne w latach 1945-1049. Rozważania wstępne;
Katarzyna Guczalska, Ukąszenie Miłosza. Hegel jako figura retoryczna;
Mirosław Tyl, Polskie modele filozofii historii filozofii;
Maciej Dombrowski, Między Witkiewczem a Witkacym

CZĘŚĆ III. MYŚL SPOŁECZNA I POLITYCZNA:
Andrzej Walicki, Dwaj hrabiowie Rzewuscy i dwie przeciwstawne koncepcje narodu;
Lucyna Wiśniewska-Rutkowska, Lewicowość myśli Edwarda Dembowskiego;
Sonia Bukowska, Kapitał duchowy jako źródło bogactwa społecznego w świetle teorii Erazma Majewskiego;
Grażyna Szumera, Rozważania Jana Karola Kochanowskiego o przyszłości narodu;
Piotr Bartula, Edukacja demokratyczna i arystokratyczny projekt;
Agnieszka Zielińska, Poglądy etyczno-społeczne Augustyna Wróblewskiego;
Krzysztof Wołodźko, Filozof polityki wobec sytuacji w Polsce (refleksja Bronisława Łagowskiego);
Tomasz Femiak, O błędach percepcyjnych i problemach wynikających z błędnego postrzegania rzeczywistości, czyli o poradnictwie filozoficznym dla bezrobotnych.