pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Polityka kulturalna polskich samorządów. Wybrane zagadnienia

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Oprawa: miękka
Ilość stron: 260 s.
Wymiar: 176x250 mm
EAN: 9788323317005
ISBN: 83-233-1700-3
Data:2001-01-14
pozycja niedostępna

Opis książki:

Jest to książka bardzo potrzebna na polskim rynku, szczególnie edukacyjnym; przydatna dla wszystkich, którzy serio chcą traktować zagadnienia zarządzania w kulturze - dla urzędników Ministerstwa Kultury powinna być lekturą obligatoryjną. Jest ważna ponieważ zbiera rozproszone polskie publikacje na temat polityki kulturalnej i zarządzania kulturą, konfrontuje je z szerokim zestawem literatury światowej (szczególnie francuskiej), przedstawia autorski punkt na te kwestie, a ponadto wywód teoretyczny jest w niej wsparty przykładami konkretnych analiz. (Z recenzji Prof. dr hab. Emila Orzechowskiego)

Książka "Polityka kulturalna polskich samorządów. Wybrane zagadnienia" - Grażyna Prawelska-Skrzypek - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Spis treści:

Wstęp
Rozdział I: Polityka kulturalna jako jedna ze sfer polityki publicznej
1.1. Polityka publiczna i jej przeobrażenia w końcu XX wieku
1.2. Polityka kulturalna jako polityka publiczna
1.3. Polityka kulturalna państwa
1.4. Kompetencje w zarządzaniu kulturą
Rozdział II: Polityka kulturalna samorządowych województw
2.1. Kultura w diagnozie stanu województw

2.2. Kultura w misji i celach strategicznych województw
2.3. Kultura w programach działań operacyjnych
2.4. Typowe profile ukierunkowania polityki kulturalnej województw
2.4.1. Profil cywilizacyjno-gospodarczy
2.4.2. Profil ukierunkowania polityki kulturalnej na regionotwórczą rolę kultury
2.4.3. Profil komercjalizacji kultury oraz jej regionotwórczej roli
2.4.4. Profil restrukturyzacyjno-inwestycyjny
2.4.5. Profil marginalizacji kultury przy silnym rozwoju gospodarki
2.4.6. Profil marginalizacji kultury przy zerwanej ciągłości kulturowej
2.4.7. Profil mitologizacji kultury i jej regionotwórczej roli
2.5. Weryfikacja możliwości realizacji założeń polityki kulturalnej województw
Rozdział III: Polityka kulturalna miast przed reformą ustroju administracji publicznej w 1998 roku
3.1. Analiza pozycji kultury w wydatkach miast oraz preferencji w działalności kulturalnej samorządów
3.1.1. Kultura w budżecie miast
3.1.2. Wydatki na kulturę w przeliczeniu na 1000 mieszkańców
3.1.3. Preferowane dziedziny usług kultury
3.2. Analiza porównawcza efektów osiąganych w dziedzinie kultury przez samorządy badanych miast
3.2.1. Oferta usług kultury świadczonych przez jednostki i instytucje prowadzone przez samorząd miasta
3.2.2. Wykorzystanie oferty kulturalnej miasta (uczestnictwo w kulturze)
3.2.3. Wydajność pracy osób zatrudnionych w miejskich jednostkach i instytucjach kultury
3.2.4. Jednostkowe koszty usług kultury świadczonych przez instytucje miejskie
3.2.5. Aktywność instytucji w wypracowywaniu i pozyskiwaniu dodatkowych środków na działalność
3.3. Podsumowanie
Rozdział IV: Polityka kulturalna miast po reformie ustrojowej państwa
4.1. Kultura w strategiach rozwoju miast
4.2. Miejsce kultury w wydatkach budżetów miast
4.3 Struktura wydatków miast na finansowanie kultury
4.4. Finansowanie przez samorząd instytucji kultury
4.4.1. Koszty instytucji oraz dotacje z budżetu miasta na ich funkcjonowanie
4.4.2. Relacje kosztów i dotacji budżetowej w finansowaniu instytucji
4.5. Źródła finansowania instytucji kultury w mieście (według planu budżetu na 2000 rok)
4.6. Miasta jako mecenas kultury
4.7. Podsumowanie
Rozdział V: Analiza efektywności w zarządzaniu instytucjami kultury
5.1. Efektywność instytucji sektora publicznego
5.1.1. Efektywność w realizacji działalności kulturalnej
5.1.2. Analiza kosztów realizacji usług kultury
5.2. Analiza porównawcza efektywności funkcjonowania muzeów
5.2.1. Charakterystyka działalności
5.2.2. Przychody i wydatki instytucji
5.2.3. Wskaźniki efektywności działalności
5.2.4. Podsumowanie
5.3. Analiza porównawcza zmian efektywności funkcjonowania muzeów
5.3.1. Dynamika działalności
5.3.2. Zatrudnienie i wydajność pracy
5.3.3. Przychody, wydatki i koszty
5.4. Analiza poziomu satysfakcji klientów muzeów
5.5. Podsumowanie
Rozdział VI: Partnerstwo w zarządzaniu kulturą
6.1. Sektor prywatny w realizacji publicznych zadań kultury
6.1.1. Sponsoring i darowizny jako formy udziału sektora prywatnego w realizacji publicznych zadań kultury
6.2. Sektor pozarządowy jako partner w realizacji publicznych zadań kultury
6.2.1. Kultura w Krakowie
6.2.2. Rozwój pozarządowej działalności na polu kultury w Polsce
6.2.3. Organizacje działające na polu kultury w Krakowie. Ocena
warunków funkcjonowania i możliwości rozwoju
6.3. Podsumowanie
Zakończenie
Literatura
Conclusion