pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Pedagogika w stanie tworzenia

Autor książki:

Stanisław Palka

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Oprawa: miękka
Ilość stron: 130 s.
Wymiar: 176x250 mm
EAN: 9788323312321
ISBN: 83-233-1232-X
Data: 2005-05-11
Cena wydawcy: 17.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Przełom lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku w Polsce, związany z gruntownymi zmianami politycznymi, ekonomicznymi i społecznymi, stał się okresem znacznych przemian w sposobach uprawiania pedagogiki i praktyki edukacyjnej. Pedagogika znalazła się i znajduje w "stanie tworzenia", co oznacza zarówno tworzenie się różnorodnych prądów, orientacji, systemów pedagogicznych (kreowanie pedagogiki), jak i tworzenie na podstawie założeń pedagogicznych nowych sposobów realizowania praktyki kształcenia i wychowania (kreatywna rola pedagogiki). Zawarte w niniejszej publikacji artykuły dotyczą owych przemian twórczych pedagogiki, autor zaś występuje jako osoba analizująca różnorodne wymiary i aspekty zmian, jak i osoba czynnie uprawiająca pedagogikę.

Książka "Pedagogika w stanie tworzenia" - Stanisław Palka - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Spis treści:

I. Uprawianie pedagogiki i metodologii badań pedagogicznych

Metodologiczny kontekst uprawiania pedagogiki
Wartości poznawcze we współczesnej pedagogice teoretycznie i praktycznie zorientowanej
Swoboda i konieczność w pedagogice teoretycznie i praktycznie zorientowanej
Pedagogika a socjologia
Pedagogika praktycznie i teoretycznie zorientowana a historia wychowania i myśli pedagogicznej
Orientacja empiryczno-analityczna w pedagogice ogólnej
Pedagogiczne eksperymenty i próby eksperymentalne

II. Wykorzystywanie teoretycznej wiedzy pedagogicznej w praktyce

Teoretyczna wiedza pedagogiczna w procesie przemian praktyki oświatowej
Badacze pedagogiczni a reformowanie oświaty
Funkcjonowanie wiedzy pedagogicznej w praktyce dydaktyczno-wychowawczej
Nauczyciele a teoretyczna wiedza pedagogiczna
Pierwiastki personalizmu w pedagogice praktycznie zorientowanej

III. Funkcjonowanie dydaktyki ogólnej

Przemiany w sposobach uprawiania dydaktyki ogólnej
Praktyczne przesłanki z dydaktyki uprawianej jako dyscyplina empiryczno-analityczna i dyscyplina humanistyczna
Praktyczność dydaktyki ogólnej, jakościowe podejście w poznawaniu dydaktycznym
Ilościowe i jakościowe sposoby badania efektów kształcenia