pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Myślenie strategiczne

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN
Rok wyd.: 2000
Oprawa: Twarda
Ilość stron: 412 s.
Wymiar: 165x240 mm
EAN: 9788301132323
ISBN: 83-01-13232-9
Data: 2004-02-12
pozycja niedostępna

Opis książki:

Niniejsza praca jest znakomicie napisanym podręcznikiem z dziedziny zarządzania strategicznego. Autorzy uwzględniają w niej innowacyjny charakter myślenia strategicznego, które ma pomóc w poznaniu i wykorzystaniu zmian zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstwa, a następnie w umiejętnym zarządzaniu owymi zmianami. Dużą zaletą pracy jest holistyczne podejście do przedsiębiorstwa. Autorzy wskazują na zależności między różnymi elementami przedsiębiorstwa, a szczególnie między jego funkcjami. Książka jest osadzona w realiach współczesnego biznesu, przede wszystkim dotyczy to szerokiego uwzględnienia internacjonalizacji i globalizacji rynku. Twierdzenia są oparte na doświadczeniu praktycznym i poparte licznymi przykładami.

Książka "Myślenie strategiczne" - Yvan Allaire, Mihaela E. Firsirotu - oprawa Twarda - Wydawnictwo Naukowe PWN. Książka posiada 412 stron i została wydana w 2000 r.

Spis treści:

Przedmowa

1. Uwagi ogólne na temat strategu oraz struktury książki
1.1. Wprowadzenie
1.2. Celowość ekonomiczna przedsiębiorstwa
1.3. Firma a organizacja
1.4. Dwie szkoły myślenia strategicznego
1.5. Przedsiębiorstwo a firma
1.6. Koncepcja systemu strategicznego
1.7. Strategia formalna i strategia zaktualizowana
1.8. Wnioski

2. Przedsiębiorstwo a tworzenie wartości ekonomicznej
2.1. Wprowadzenie
2.2. Ekonomiczny model przedsiębiorstwa
2.2.1. Marża ekonomiczna od sprzedaży (ROŚ)
2.2.2. Rotacja aktywów (AT)
2.2.3. Wydajność aktywów ekonomicznych (ROA)
2.2.4. Finansowanie aktywów i wydajność środków własnych (ROE)
2.2.5. Koszt finansowania za pomocą środków własnych (Ke) lub wydajność oczekiwana przez inwestorów (E(ROE))
2.2.6. Wskaźniki tworzenia wartości ekonomicznej (VCI i M/B)
2.2.7. Model ogólny
2.3. Tworzenie wartości ekonomicznej w przedsiębiorstwie znajdującym się w obrocie publicznym
2.3.1. Parametry modelu tworzenia wartości
2.3.2. Tworzenie wartości ekonomicznej w przedsiębiorstwie Emerson Electric Co
2.3.3. Tworzenie wartości ekonomicznej w spółce Bombardier inc.
2.3.4. Ocena efektywności ekonomicznej firm w różnych systemach gospodarczych
2.4. Siły napędowe tworzenia wartości ekonomicznej
2.4.1. Strategiczne siły napędowe
2.4.2. Finansowe siły napędowe
2.4.3. "Korporacyjne" siły napędowe
2.5. Wnioski

3. Dynamika kosztów: ekonomiczne i technologiczne imperatywy firmy
3.1. Wprowadzenie
3.2. Korzyści skali i stopa wykorzystania systemu
3.3. Efekt uczenia się
3.4. Efekty zakresu działalności
3.4.1. Źródła efektów zakresu
3.5. Efekty sieci
3.6. Koszty transakcyjne
3.7. Koszty pełnomocnictwa
3.8. Koszty złożoności
3.9. Koszty niezwracalne
3.10. Koszty substytucji
3.11. Koszty wzrostu
3.12. Produktywność, konkurencyjność, benchmarking strategiczny
3.13. Międzynarodowe różnice w dziedzinie produktywności
3.14. Wnioski

4. Dynamika rynków i konkurencji
4.1. Wprowadzenie
4.2. Pojęcie rynku w innych dyscyplinach naukowych
4.2.1. Klasyczna teoria ekonomii a rynek
4.2.2. Ekonomiczna teoria organizacji przemysłowej a rynek
4.2.3. Marketing a rynek
4.2.4. Nadzorowanie konkurencji a pojęcie rynku
4.2.5. Socjologia a rynek
4.2.6. Polityka władz publicznych a rynek
4.2.7. Wnioski
4.3. Strategiczne rozgraniczenie rynku w zależności od poszukiwanych korzyści i wymiaru czasowego: cztery perspektywy
4.3.1. Korzyści specyficzne a krótki horyzont czasowy
4.3.2. Definicja szeroka w ramach długofalowego horyzontu czasowego
4.3.3. Definicja wąska w ramach długofalowego horyzontu czasowego
4.3.4. Przykład: rynek usług finansowych
4.3.5. Cztery perspektywy i kilka pouczeń
4.4. Ewolucja rynku i konkurencji: fazy rozwoju rynku
4.4.1. Faza wyłaniania się
4.4.2. Faza wzrostu
4.4.3. Faza dojrzałości
4.4.4. Faza nasycenia
4.4.5. Faza schyłku
4.5. Geograficzny wymiar rynku
4.5.1. Czynniki zachowania nabywców: od rynku nieskończenie małego do nieskończenie wielkiego
4.5.2. Zmienny wymiar rynku geograficznego danego przedsiębiorstwa
4.5.3. Zakres geograficzny rynku a działania strategiczne firmy
4.5.4. Wnioski na temat czynników geograficznych
4.6. Cechy charakterystyczne popytu: zachowania nabywców i wektor korzyści
4.6.1. Postrzegane ryzyko, zaufanie nabywcy do samego siebie, redukcja ryzyka
4.6.2. Schematyczne ujęcie zjawisk zróżnicowania i segmentacji
4.7. Specyficzne cechy podaży: relacja między dochodami a kosztami, pola i grupy strategiczne
4.7.1. Relacja między dochodami a kosztami w zależności od wolumenu produkcji
4.7.2. Różnorodność podaży: pola i grupy strategiczne
4.8. Rynek w perspektywie strategicznej: próba syntezy
4.8.1. Definicja rynku z punktu widzenia popytu
4.8.2. Definicja rynku z punktu widzenia podaży
4.8.3. Kombinacje strategiczne definiujące rynek
4.8.4. Dynamika strategiczna związana z definicją rynku
4.8.5. Wnioski dotyczące definicji strategicznej rynku

5. Dynamika strategiczna: systemy strategiczne i strategie rynkowe
5.1. Wprowadzenie
5.2. Koncepcja systemu strategicznego
5.2.1. Pole i wymiar systemu strategicznego
5.2.2. Prosty przykład: rynek małych przesyłek
5.2.3. Inny przykład: rynek artykułów spożywczych
5.2.4. Pole strategiczne lub granice systemu strategicznego
5.2.5. System strategiczny a zmiany organizacyjne
5.2.6. System strategiczny w ścisłym oraz w szerokim znaczeniu
5.2.7. Wnioski dotyczące systemów strategicznych
5.3. Ogólny pogląd na strategie rynkowe i ich własności dynamiczne
5.3.1. Relacja między strategiami a fazami rynku
5.3.2. Strategia przedsiębiorstwa jako zbiór strategii rynkowych
5.4. Strategia kreacji i dominacji rynku
5.4.1. Wprowadzenie
5.4.2. Istotne aspekty strategii kreacji i dominacji rynku
5.4.3. Podstawy konceptualne strategii kreacji i dominacji rynku
5.4.4. Przykład kreacji i dominacji rynku: McDonald`s
5.4.5. Wnioski dotyczące strategii kreacji i dominacji rynku
5.5. Strategia zróżnicowania
5.5.1. Scenariusz klasyczny
5.5.2. Scenariusz rynku zdominowanego
5.6. Strategia wielkiej skali rynku: segmentacja
5.6.1. Trudności przestawienia się ze strategii dominacji lub zróżnicowania na strategię segmentacji
5.6.2. Problematyka realizacji strategii segmentacji
5.7. Strategia wielkiej skali na rynku geograficznym
. 5.8. Wielka skala geograficzna a strategia globalizacji
5.9. Strategia szerokiego zakresu produktów
5.9.1. Ostrzeżenie związane z szerokim zakresem produktów
5.9.2. Zakres produktów a globalizacja
5.9.3. Strategia szerokiego zakresu produktów a globalizacja: przypadek koncernu Honda
5.10. Strategia korzyści w dziedzinie kosztów
5.11. Strategie nisz: strategia koncentracji
5.12. Strategie nisz: strategia specjalizacji
5.13. Strategie nisz: strategia szczelin
5.14. Wnioski dotyczące strategii rynkowych

6. Dynamika społeczna i psychologiczna organizacji
6.1. Wprowadzenie
6.2. Relacja między jednostką a organizacją
6.2.1. Warunki nowej relacji między jednostką a organizacją
6.2.2. Siły napędowe motywacji
6.2.3. "Humanistyczne" i "ekonomiczne" koncepcje relacji między jednostką a organizacją 6.3. Koncepcyjny model organizacji
6.3.1. Wprowadzenie
6.3.2. Wymiary i składniki organizacji
6.3.3. Dynamika procesów organizacyjnych: relacje między czynnikami otoczenia a składnikami organizacji
6.4. Organizacja i jej konteksty: diagnoza i radykalna zmiana
6.4.1. Cztery typy diagnozy
6.4.2. Schemat wdrażania strategii radykalnych
6.5. Ewolucja i granice organizacji
6.5.1. Ewolucja firmy i organizacji
6.5.2. Granice organizacji
6.6. Wnioski

7. Zarządzanie ryzykiem l niepewnością. Metoda technokratyczna, polityczna i strukturalna
7.1. Wprowadzenie
7.2. Metoda technokratyczna: przewidywać i przygotowywać się
7.2.1. Techniki ilościowe
7.2.2. Metoda technokratyczna: przykład prognoz Boeinga dotyczących rynku samolotów pasażerskich
7.2.3. Metoda technokratyczna a niepewność kontekstów: modele prognostyczne oparte na demografii
7.2.4. Podejście oparte na opiniach ekspertów
7.2.5. Uproszczony przykład: sektor telekomunikacji w 1990 r.
7.2.6. Opracowywanie scenariuszy
7.2.7. Słabe strony metody technokratycznej z punktu widzenia podejścia do problemu niepewności
7.3. Metoda polityczna: kształtowanie i kontrola przyszłości firmy
7.3.1. Kształtowanie otoczenia społeczno-politycznego
7.3.2. Kształtowanie kontekstu technologicznego
7.3.3. Kształtowanie rynków i konkurencji
7.3.4. Ograniczenia metody politycznej w pokonywaniu niepewności
7.4. Metoda strukturalna: imperatyw wzrostu elastyczności firmy i jej zdolności adaptacji do zmieniających się kontekstów
7.4.1. Dywersyfikacja
7.4.2. Alianse
7.4.3. Integracja częściowa, czyli firma o strukturze płynnej i bez granic
7.4.4. Wielkie przedsiębiorstwo jako zbiór małych firm
7.4.5. Koncentracja przedsiębiorstwa na istotnych kompetencjach
7.4.6. Rozwój, akumulacja i ochrona zasobów strategicznych firmy
7.4.7. Granice reakcji strukturalnej, której celem jest zmniejszanie stopnia niepewności
7.5. Konsekwencje zastosowania trzech metod zarządzania niepewnością z punktu widzenia planowania strategicznego
7.5.1. W jaki sposób stawiać czoło niepewności: przypadek Beli Canada w przemyśle telekomunikacyjnym
7.6. Wnioski

Bibliografia