pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Kultury kultury popularnej

Autor książki:

Marek Krajewski

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe UAM
Oprawa: miękka
Ilość stron: 338 s.
Wymiar: 145x215 mm
EAN: 9788323212553
ISBN: 83-232-1255-4
ISSN: 0554-8225
Data:2001-01-23
Cena wydawcy: 31.50 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Książka Kultury kultury popularnej proponuje analizę jednego z najważniejszych fenomenów współczesności - kultury popularnej. Analiza ta nie jest celem samym w sobie. Autor proponuje taką interpretację kultury popularnej w, której jest ona traktowana jako kultura nowoczesna, bardzo skomplikowana i dominująca. Istotą kultury popularnej jest dostarczenie jednostkom społecznie zróznicowanych przyjemności. Pierwsza część książki zawiera krytyczną prezentację dotychczasowych sposobów analozowania popularnej kultury w naukach społecznych i analizę transformacji, którym kultura popularna podlegała. Dzisiaj kultura popularna określa zasady życia społecznego i cele jednostek, sankcje i systemy wartości, determinuje właściwe sposoby poznawania rzeczywistości. Druga część książki zawiera analizy wybranych trendów kultury popularnej: mody na obcość i obcych i ambiwalencję, powtarzanie i powroty do przeszłości, całkowitą przejrzystość życia publicznego i prywatnego oraz powrót to zmysłu zapachu i do różnych zapachów.
The cultures of popular culture
The main aim of this book is an analysis of the forms in which popular culture is being realised nowadays, an analysis which is also treated as a contribution to a reflec-tion on contemporary times. The author offers such an interpretation of popular culture in which it is treated as modern culture, very complex and dominant. The essence of popular culture is providing individuals with socially differentiated pleasures. The first part of the book contains a critical presentation of the hitherto ways of analysing popular culture in social sciences and an analysis of transformations which popular culture has undergone. The consequence of technological, political, economic and social changes is "popularization" of reality, that is subordination of most of our life`s spheres to rules which so far controlled leisure time, entertainment and consumption. Today popular culture determines principles of social life and goals of individuals, sanctions systems of values, determines appropriate ways of getting to know the reality. It establishes the filter through which we perceive the world and one another. The second part of the book contains analyses of selected trends of popular culture: fashions for aliens and ambivalence, performing and watching acts of cruelty and violence, repetition and return to the past, of complete transparency of public and private life and return to the favours of the sense of smell and odours.

Książka "Kultury kultury popularnej" - Marek Krajewski - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe UAM.

Spis treści:

Wstęp

Część I. KULTURA POPULARNA JAKO KULTURA DOMINUJĄCA
Co to jest kultura popularna?
Kultura popularna jako źródło przyjemności
Kultura popularna jako kuł tura nowoczesna
Od kultury popularnej do popularyzacji rzeczywistości
Kultura popularna - kontrola i bycie kontrolowanym

Część II. KULTURY KULTURY POPULARNEJ
Kultura pierwsza: kultura alien-nacji
Wstęp
Kilka przykładów
Diagnozy
Zakończenie

Kultura druga: kultura okrucieństwa (Przemoc w TV. Przemoc TV) Wstęp
Przemoc TV - przemoc TV
Formy okrucieństwa mediów
Programy informacyjne - uprzedmiotowienie jako warunek trwania narracji
"Big Brother", "Dwa Światy", "Agent", "Ryzykanci", "Zwariowana Forsa" - destrukcja społecznego kapitału, pieniądze jako wartość absolutna
Programy "interwencyjne": "Zerwane Więzi", "Wybacz Mi", "997" - najważniejsza jest telewizja
Reklama - możesz wszystko
Dlaczego telewizja jest okrutna, dlaczego okrutni są widzowie?

Kultura trzecia: kultura transparencji
Wstępna definicja i społeczny kontekst kultury transparencji
Atrakcyjność ujawniania sekretów - dlaczego tajemnice są zdradzane?
Fabrykowanie tajemnicy -jak konstruowane są sekrety?
Sfery przezroczystości - co widać?
Paradygmatyczny przykład kultury transparencji - reality show
Przezroczystość poza kulturą popularną. Nowoczesne technologie kontroli
Zakończenie

Kultura czwarta: kultura repetycji (PRL w kulturze popularnej)
Wstęp
Powtórzenie jako podstawowy mechanizm kultury popularnej
Technologia i pamięć
Powtórka z PRL-u
Zakończenie

Kultura piąta: kultura aromatyzacji
Bezwonna kultura
Aromatyzacja bezwonnej kultury
Digitalizacja zapachu
Nowe zastosowania zapachów
Uzasadnianie aromatyzacji: naturalizacja i kulturalizacja zapachu
Naturalizacja zapachów i zmysłu powonienia
Kulturalizacja zapachów i zmysłu powonienia
Aromatyzacja jako metafora współczesności

Bibliografia
Indeks nazwisk
Cultures of Popular Culture (Summary)