pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej

Autor książki:

Eric W. Rothenbuhler

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Rok wyd.: 2003
Oprawa: miękka
Ilość stron: 206 s.
Wymiar: 176x250 mm
EAN: 9788323317388
ISBN: 83-233-1738-0
Data:2001-01-13
Cena wydawcy: 27.30 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Od tradycji rodzinnych, jak śluby i pogrzeby, po ceremonie państwowe i wydarzenia medialne, rytuały i ceremonie wyznaczają społeczne ważne uroczystości, określają początki i zakończenia oraz wspomagają zmiany społeczne. Rytuały i ceremonie - jako formalne zasady zachowania - są równie wszechobecne i wszędzie się pojawiają - od sposobów mowy i reguł uprzejmości po rozbudowany protokół wydarzeń państwowych. Rytuały, ryty i ceremonie są symbolicznymi działaniami społecznymi, a zatem sposobami komunikacji, które włączają jednostki w ład społeczny, tworzą rzeczywistość, wyrażają równocześnie jej idee i postawy. Na część I składa się krytyczny przegląd definicji rytuału, który zaczyna się od literatury z zakresu antropologii, socjologii, komunikacji społecznej i innych dziedzin, kończy zaś esejem teoretycznym na temat wkładu teorii komunikacji dla poznania rytuału. Na II część składa się krytyczny przegląd użycia terminu rytuał w literaturze z zakresu komunikacji społecznej i dotyczy rytuałów i ceremonii medialnych, rytualnego wykorzystania mediów i aktywności widowni, rytuałów politycznych, retorycznych i obywatelskich, rytuałów interakcji codziennej, na koniec zaś - koncepcji komunikacji jako rytuału.

Książka "Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej" - Eric W. Rothenbuhler - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Książka posiada 206 stron i została wydana w 2003 r.

Spis treści:

PRZEDMOWA
PODZIĘKOWANIA
Część I
Co to jest rytuał?
1 RODZAJE I STRATEGIA DEFINICYJNA
1.1 Życie społeczne wyznaczone przez ryty, ceremonie i inne formy rytualne
1.2 Rytuał jako symbolicznie uporządkowany składnik każdego niemal działania społecznego
1.3 Rytuał jako rzeczownik i przymiotnik
1.4 Strategia definicyjna
2 DEFINICJE
2.1 Terminy wspólne definicji
2.2 Zasada komunikacji i definicja końcowa
3 PIĘĆ NIETRAFNYCH KONCEPCJI
3.1 Zwyczaj i nawyk
3.2 Nieszczery występ publiczny
3.3 Pusta konwencja
3.4 Nadmiar stylistyczny, symboliczny lub estetyczny
3.5 Rytuał = mit = ideologia = kłamstwo lub pomyłka
4 CZTERY TYLKO CZĘŚCIOWO TRAFNE KONCEPCJE
4.1 Etologiczna
4.2 Freudowska
4.3 Uczucie i solidarność
4.4 Utrzymanie istniejącego status quo
5 KILKA SZCZEGÓLNYCH ZAGADNIEŃ W BADANIACH RYTUAŁU
5.1 Zmiana społeczna
5.2 Wprowadzanie rytuałów
6 TEORIA KOMUNIKACJI A ZAGADNIENIA DOTYCZĄCE RYTUAŁU
6.1 Rytuał jako forma komunikacji
6.2 Skuteczne mechanizmy rytuału jako środka komunikacji
6.3 Porządkujące (i inne) skutki rytuału jako podlegające zmienności komunikacji
6.4 Skuteczność symboliczna - skutecznością prawdziwą
6.5 Społecznie tworzona rzeczywistość - rzeczywistością prawdziwą
6.6 Rytuał jako trwała forma w zakresie skuteczności komunikacyjnej
6.7 Symboliczność i ogólność
6.8 Materialność i indeksalność
6.9 Odniesienia w przód i wstecz
6.10?Kwestia świadka i widza, rytuału i widowiska
6.11 Fenomenologiczny status tekstu rytualnego w środowisku aktora
6.12 Niektóre implikacje szczególnego fenomenologicznego statusu rytuału

Część II
Rytuał w badaniach komunikacji 7 PIĘĆ RODZAJÓW KORZYŚCI PŁYNĄCYCH Z UŻYCIA POJĘCIA RYTUAŁU PRZEZ KOMUNIKACJĘ SPOŁECZNĄ
7.1 Zmiana nazwy zachętą do zmiany myślenia
7.2 Pomoc w rozpoznawaniu aspektów zjawisk niepoddanych analizie
7.3 Pomoc w wyjaśnianiu nietypowych aspektów zjawisk
7.4 Pomoc w formułowaniu trafniejszych przewidywań dotyczących zjawisk
7.5 Nacisk dyscypliny
8 FORMA RYTUALNA KOMUNIKACJI MEDIALNEJ
8.1 Wydarzenia medialne i rytuały medialne
8.2 Rytualne wykorzystanie mediów
8.3 Rytuały mediów
8.4 Telewizja jako religia
9 FUNKCJE RYTUALNE KULTURY MEDIALNEJ
9.1 Wiadomości, telewizja i kultura popularna jako mit i rytuał
9.2 Dramaty moralne
9.3 Kształtowanie ról społecznych
10 RYTUAŁY POLITYCZNE, RETORYCZNE I OBYWATELSKIE
10.1 Symbolika państwa i władzy; rytuały przemówień i ceremonii politycznych; wybory i zaangażowanie polityczne jako rytuał
10.2 Rytuały retoryczne i retoryka rytualna
10.3 Uroczystości i ceremonie publiczne
11 FORMY KOMUNIKACJI RYTUALNEJ W CODZIENNYM ŻYCIU ŚWIECKIM
11.1 Rytuały interpersonalne i mikrospołeczne
11.2 Rytuały stylu i statusu
11.3 Rytuały współczesnego życia organizacyjnego
12 RYTUALNE KONCEPCJE KULTURY I KOMUNIKACJI
12.1 Reformacja i kultura antyrytualizmu jako pewien styl komunikacji
12.2 Rytualna koncepcja komunikacji
13 NIEZBĘDNOŚĆ RYTUAŁU W ŻYCIU CZŁOWIEKA
LITERATURA
O AUTORZE
POSŁOWIE
INDEKS AUTORÓW
INDEKS RZECZOWY