pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Kiedy literatura staje się muzyką. Puszkinowska klasyka w kompozycjach Piotra Czajkowskiego

Autor książki:

Jakub Walczak

Dane szczegółowe:
Wydawca: UNIVERSITAS
Rok wyd.: 2015
Oprawa: miękka
Ilość stron: 268 s.
Wymiar: 140x205 mm
EAN: 9788324226856
ISBN: 978-83-2422-685-6
Data: 2015-04-14
Cena wydawcy: 42.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Pierwsze i jedyne opracowanie tej tematyki. Twórczość obydwu rosyjskich mistrzów - Aleksandra Puszkina i Piotra Czajkowskiego, nie doczekała się bowiem jak dotąd ani w polskim literaturoznawstwie, ani muzykologii, monografii na temat adaptacji literackich arcydzieł w kompozycjach muzycznych. Sięgnięciu przez autora do utworów znanych, opisanych i przeanalizowanych wers po wersie, przyświeca cel włączenia się do aktualnych i fundamentalnych dyskusji badawczych, jak i ambicja napisania fragmentu historii i kultury rosyjskiej na nowo, ?po swojemu?, oraz podjęcia problemu właściwie jeszcze nieopracowanego, otwierającego szeroką perspektywę rozważań o bogactwie znaczeń literatury, jej odniesień i użyć.

Książka "Kiedy literatura staje się muzyką. Puszkinowska klasyka w kompozycjach Piotra Czajkowskiego" - Jakub Walczak - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS. Książka posiada 268 stron i została wydana w 2015 r.

Spis treści:

Wprowadzenie
Cel. Zakres. Metoda
Intertekstualność vs intersemiotyczność
Adaptacja jako przekład intersemiotyczny
Sposób postępowania
Rozdział I. Teksty klasyczne - Eugeniusz Oniegin Dama pikowa
Genologiczna wyjątkowość Eugeniusza Oniegina
Puszkinowskie gry (literackie) z Damą pikową
Świat przedstawiony w Eugeniuszu Onieginie
Pary fatalnie (nie)skojarzone
Postaci drugoplanowe
Odniesienia przestrzenno-temporalne
Świat przedstawiony w Damie pikowej
Główni uczestnicy gry
Postaci drugoplanowe
Odniesienia przestrzenno-temporalne
Rozdział II. Aktualizacja klasyki w procesie adaptacji. Elementy pierwotne i wtórne
Inspiracje. Czajkowski, Puszkin i okoliczności
Eugeniusz Oniegin, op. 24
Dama pikowa, op. 68
Eugeniusz Oniegin w świetle relacji: świat przedstawiony - świat rzeczywisty. Fenomen „miejsc wspólnych”
Topos Tatiany
Topos listu
Topos pojedynku
Dama pikowa i znaki
Karty - przypadek - los
Obłęd
Petersburg w dialogu tekstów
Muzyczno-teatralne opracowanie tekstów Puszkina w kompozycjach Czajkowskiego
Problematyczność libretta
Opera, czyli „sceny liryczne”
Kompozycja dramaturgiczna Damy pikowej
Opera a tekst pierwowzoru
Transpozycje rodzajowe
Transpozycje temporalne
Transpozycje tekstowe
Eugeniusz Oniegin
Dama pikowa
Elementy libretta spoza poematu Eugeniusz Oniegin (perspektywa intertekstualna)
Intertekstualne uwikłania Damy pikowej. Teksty i konteksty
Rozdział III. Bohaterowie Puszkinowscy w kostiumach operowych
Dobór głosów a operowe portrety bohaterów
Bohaterowie Puszkina w kostiumach operowych
Obsada Eugeniusza Oniegina
Oniegin jako rola tytułowa
Etos głosu barytonowego w operze XIX wieku
Oniegin - przełamanie etosu
Obsada Damy pikowej
Podsumowanie
Bibliografia
Indeks osobowy