pokaz koszyk
Szukaj:
autor tytuł  24h
Filozofia form symbolicznych cz. - okładka książki
książka:

Filozofia form symbolicznych cz. 1. Seria: Biblioteka Europejska

autor: Ernst Cassirer

Dane szczegółowe:

Wydawca: Antyk Marek Derewiecki
Rok wyd.: 2018
Oprawa: twarda
Ilość stron: 330 s.
Wymiar: 155x235 mm
EAN: 9788365031624
ISBN: 978-83-65031-62-4
Data: 2018-11-07
Cena: 35.96  Cena wydawcy: 39.90 zł Oszczędzasz: 3.94 do koszyka pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 7 dni

Filozofia form symbolicznych cz. 1.... - opis wydawcy:

Znamienne dla „szalonych lat dwudziestych” niemieckiej filozofii było przekształcenie się tradycyjnych prądów filozoficznych w nowe dyscypliny filozoficzne. F i l o z o f i a ż y c i a, reprezentowana przez tak różnych autorów jak Nietzsche, Dilthey czy Bergson, staje się punktem wyjścia dla ustanowienia a n t r o p o l o g i i f i l o z o f i c z n e j, za której podstawowe teksty założycielskie uchodzą Stanowisko człowieka w kosmosie Schelera (1927) oraz Die Stufen des Organischen und der Mensch Plessnera (1928).

Heidegger poszerza zakres fenomenologii, syntetyzując ją z Dilthey’owską hermeneutyką i wprowadza w swoim Bycie i czasie (1927) o n t o l o g i ę f u n d a m e n t a l n ą. Podczas gdy Scheler i Plessner definiują świat człowieka z perspektywy życia organicznego, a Heidegger ujmuje go w perspektywie bycia, to u Ernsta Cassirera n e o k a n t y z m (szkoły marburskiej) ewoluuje w Filozofii form symbolicznych (1923, 1925, 1929) w stronę oryginalnej f i l o z o f i i k u l t ur y, która konceptualizuje świat ludzi jako świat symboliczny. (…)

Neokantysta Cassirer podejmuje tę wyjściową kantowską intuicję, rozszerza ją jednak także poza przyrodoznawstwo, na „cały obszar ‘rozumienia świata’”. Sam Kant przemierzył segmenty tego obszaru w k r y t y c e c z y s t e g o r o z u m u (matematyczne przyrodoznawstwo), k r y t y c e p r a k t y c z n e g o r o z u m u (moralność) i k r y t y c e wł a d z y s ą – d z e n i a (sztuka i biologia). Cassirer umieszcza dodatkowo w centrum krytycznej analizy mit, religię, język oraz obszar tak zwanych nauk o duchu (przede wszystkim tradycyjną historiografię oraz nauki historyczne) – można powiedzieć zatem, że wychodzi poza granice czystego rozumu. „Krytyka rozumu staje się zatem krytyką kultury”. „Kultura” oznacza tutaj ś w i a t l u d z i. Konstytuuje się nie tylko i nie przede wszystkim w nauce, lecz również w innych wymiarach sensu, takich jak mit, religia, sztuka czy język.

Tak jak niegdyś Kant obwieszczał, iż dumna nazwa ontologii musi ustąpić miejsca skromnemu mianu samej tylko analityki czystego intelektu, tak teraz Cassirer pokazuje, że nie tylko czysty intelekt jest siedzibą rzeczywistości i znaczenia, lecz są nią w s z y s t k i e osiągnięcia ludzkiego ducha.

Kultura jest ogółem manifestacji tych duchowych energii konkretyzujących się w danym tworzywie. Stąd również Cassirer twierdzić może, że człowiek w kulturze, „zamiast zajmować się rzeczami […], ustawicznie sam ze sobą rozmawia”.

Oceń, napisz recenzję/opinię [+]
  Bądź pierwszy - napisz opinię, recenzję!

Ernst Cassirer - autor m.in.:

Logika nauk o kulturze - okładka książki
Logika nauk o kulturze Ernst Cassirer;
Filozofia Oświecenia - okładka książki
Filozofia Oświecenia Ernst Cassirer;
Substancja i funkcja - okładka książki
Substancja i funkcja Ernst Cassirer;

Kupujący tę pozycję zamówili również:

Korespondecja - okładka książki
Korespondecja Immanuel Kant

Produkty podobne:

Człowiek i prawo naturalne - okładka książki
Człowiek i prawo naturalne Mieczysław A. Krąpiec OP
Metafizyka czy ontologia? - okładka książki
Metafizyka czy ontologia? Piotr Jaroszyński
Metafizyka czy ontologia? - okładka książki
Metafizyka czy ontologia? Piotr Jaroszyński
Poniedziałek, 19 Listopada 2018 roku.