pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Edukacja i świadomość finansowa

Dane szczegółowe:
Wydawca: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Rok wyd.: 2011
Oprawa: miękka
Ilość stron: 310 s.
Wymiar: 175x250 mm
EAN: 9788373786226
ISBN: 978-83-7378-622-6
Data: 2011-06-28
Cena wydawcy: 41.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Zarówno w Polsce, jak i w wielu innych krajach jest dużo do zrobienia w zakresie edukacji finansowej. Z tego względu temat ten powinien być przedmiotem pogłębionych i periodycznie przeprowadzanych badań, a także znajdować się na liście priorytetów rządu. Celem niniejszej publikacji jest zaprezentowanie stanu edukacji i świadomości finansowej w Polsce na tle wybranych krajów wysoko rozwiniętych. Ze względu na zróżnicowany dostęp do informacji, a także bardzo zróżnicowany zakres badań w tym zakresie, autorzy przyjęli odmienny sposób prezentacji rozwiązań światowych i polskich. W przypadku rozwiązań zagranicznych przedstawiono łącznie ocenę świadomości finansowej oraz działania z zakresu edukacji finansowej, o ile obie te grupy informacji były dostępne. W przypadku Polski zagadnienia te zaprezentowano w dwóch odrębnych rozdziałach. Rozważaniom towarzyszy hipoteza, iż działania w zakresie edukacji finansowej w Polsce są niewystarczające, szczególnie w odniesieniu do tych grup społecznych, które najbardziej jej potrzebują (głównie dotyczy to osób o niskich dochodach i o niskim poziomie wykształcenia), a stan świadomości finansowej Polaków należy ocenić jako niesatysfakcjonujący. Publikacja obejmuje 4 rozdziały. W rozdziale 1 - o charakterze wprowadzającym - omówiono rolę i znaczenie edukacji finansowej z perspektywy ekonomicznej i społecznej. W rozdziale 2 dokonano analizy inicjatyw przyczyniających się do poprawy świadomości finansowej w 8 wybranych krajach wysoko rozwiniętych. W rozdziale 3 zawarto syntezę wyników badań ankietowych prowadzonych w latach 2009 i 2010 wśród wybranych grup społecznych pracujących i uczących się w Warszawie. Rozdział 4. zawiera analizę i ocenę inicjatyw podejmowanych przez różne instytucje w zakresie edukacji finansowej w Polsce. Pracę kończy zbiór pożądanych kierunków zmian w zakresie edukacji finansowej w Polsce. Niniejsza publikacja jest podsumowaniem badań prowadzonych przez Zakład Rynku Usług Finansowych Katedry Ubezpieczeń Gospodarczych Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie w latach 2008-2010.

Książka "Edukacja i świadomość finansowa" - Małgorzata Iwanicz-Drozdowska - oprawa miękka - Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Książka posiada 310 stron i została wydana w 2011 r.

Spis treści:

WSTĘP ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska )

1. ROLA I ZNACZENIE EDUKACJI FINANSOWEJ ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska, Agnieszka K. Nowak )

1.1. Edukacja finansowa i pojęcia powiązane ( M. Iwanicz-Drozdowska, A. K. Nowak )

1.2. Wykluczenie finansowe ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska )

1.3. Nadmierne zadłużenie ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska )

2. ANALIZA PRZYKŁADOWYCH INICJATYW Z ZAKRESU EDUKACJI FINANSOWEJ W WYBRANYCH KRAJACH WYSOKO ROZWINIĘTYCH ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska, Radosław Kitala, Anna Matuszyk, Agnieszka K. Nowak )

2.1. Zakres badań ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska )

2.2. Kanada ( Agnieszka K. Nowak )

2.2.1. Inicjatywy promujące korzystanie z konta bankowego

2.2.2. Inicjatywy uczące, jak zarządzać finansami osobistymi

2.2.3. Inicjatywy umożliwiające rozwiązywanie problemów osób nadmiernie zadłużonych

2.2.4. Inicjatywy promujące płatności bezgotówkowe

2.3. Wielka Brytania ( Agnieszka K. Nowak )

2.3.1. Inicjatywy promujące korzystanie z konta bankowego

2.3.2. Inicjatywy uczące, jak zarządzać finansami osobistymi

2.3.3. Inicjatywy umożliwiające rozwiązywanie problemów osób nadmiernie zadłużonych

2.3.4. Inicjatywy promujące płatności bezgotówkowe

2.4. Stany Zjednoczone Ameryki Północnej (USA) ( Agnieszka K. Nowak )

2.4.1. Inicjatywy promujące korzystanie z konta bankowego

2.4.2. Inicjatywy uczące, jak zarządzać finansami osobistymi

2.4.3. Inicjatywy umożliwiające rozwiązywanie problemów osób nadmiernie zadłużonych

2.4.4. Inicjatywy promujące płatności bezgotówkowe

2.5. Australia ( Anna Matuszyk )

2.5.1. Inicjatywy promujące korzystanie z konta bankowego

2.5.2. Inicjatywy uczące, jak zarządzać finansami osobistymi

2.5.3. Inicjatywy umożliwiające rozwiązywanie problemów osób nadmiernie zadłużonych

2.5.4. Inicjatywy promujące płatności bezgotówkowe

2.6. Republika Federalna Niemiec (Niemcy) (Radosław Kitala )

2.6.1. Inicjatywy promujące korzystanie z konta bankowego

2.6.2. Inicjatywy uczące, jak zarządzać finansami osobistymi

2.6.3. Inicjatywy umożliwiające rozwiązywanie problemów osób nadmiernie zadłużonych

2.6.4. Inicjatywy promujące płatności bezgotówkowe

2.7. Republika Austrii (Austria) ( Radosław Kitala )

2.7.1. Inicjatywy promujące korzystanie z konta bankowego

2.7.2. Inicjatywy uczące, jak zarządzać finansami osobistymi

2.7.3. Inicjatywy umożliwiające rozwiązywanie problemów osób nadmiernie zadłużonych

2.7.4. Inicjatywy promujące płatności bezgotówkowe

2.8. Irlandia ( Małgorzata. Iwanicz-Drozdowska )

2.8.1. Inicjatywy promujące korzystanie z konta bankowego

2.8.2. Inicjatywy uczące, jak zarządzać finansami osobistymi

2.8.3. Inicjatywy umożliwiające rozwiązywanie problemów osób nadmiernie zadłużonych

2.8.4. Inicjatywy promujące płatności bezgotówkowe

2.9. Szwajcaria ( Radosław Kitala )

2.9.1. Inicjatywy promujące korzystanie z konta bankowego

2.9.2. Inicjatywy uczące, jak zarządzać finansami osobistymi

2.9.3. Inicjatywy umożliwiające rozwiązywanie problemów osób nadmiernie zadłużonych

2.9.4. Inicjatywy promujące płatności bezgotówkowe

3. ŚWIADOMOŚĆ FINANSOWA POLAKÓW – WYNIKI BADAŃ

ANKIETOWYCH ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska, Radosław Kitala, Anna Matuszyk, Agnieszka K. Nowak )

3.1. Ogólne założenia ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska )

3.2. Badania wśród dorosłych ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska, Radosław Kitala, Anna Matuszyk, Agnieszka K. Nowak )

3.2.1. Wprowadzenie ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska )

3.2.2. Świadomość finansowa w środowisku medycznym ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska )

3.2.2.1. Charakterystyka badanej grupy

3.2.2.2. Analiza wyników badania

3.2.2.3. Wnioski

3.2.3. Świadomość finansowa wśród informatyków ( Radosław Kitala )

3.2.3.1. Charakterystyka badanej grupy

3.2.3.2. Analiza wyników badania

3.2.3.3. Wnioski

3.2.4. Świadomość finansowa wśród studentów ( Anna Matuszyk, Agnieszka K. Nowak )

3.2.4.1. Charakterystyka badanej grupy

3.2.4.2. Analiza wyników badania

3.2.4.3. Wnioski

3.2.5. Podsumowanie ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska )

3.3. Badania wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych ( Radosław Kitala, Anna Matuszyk, Agnieszka K. Nowak )

3.3.1. Wprowadzenie ( Agnieszka K. Nowak )

3.3.2. Charakterystyka badanej grupy ( Radosław Kitala, Agnieszka K. Nowak )

3.3.3. Analiza wyników badania ( Radosław Kitala, Anna Matuszyk, Agnieszka K. Nowak)

3.3.4. Wnioski ( Radosław Kitala, Anna Matuszyk, Agnieszka K. Nowak)

4. DZIAŁANIA W ZAKRESIE EDUKACJI FINANSOWEJ W POLSCE ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska, Radosław Kitala, Anna Matuszyk, Agnieszka K. Nowak )

4.1. Wprowadzenie ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska )

4.2. Analiza inicjatyw edukacyjnych podejmowanych przez instytucje publiczne i podmioty niekomercyjne ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska )

4.3. Analiza inicjatyw edukacyjnych podejmowanych przez podmioty komercyjne ( Radosław Kitala, Anna Matuszyk, Agnieszka K. Nowak )

4.3.1. Zakres analizy ( Agnieszka K. Nowak )

4.3.2. Wyniki analizy i wnioski ( Radosław Kitala, Anna Matuszyk, Agnieszka K. Nowak )

PODSUMOWANIE

ZAŁĄCZNIK 1. ANKIETA SKIEROWANA DO OSÓB DOROSŁYCH

ZAŁĄCZNIK 2. ANKIETA SKIEROWANA DO UCZNIÓW SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH