pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Czynniki sukcesu polskich przedsiębiorstw na rynkach Unii Europejskiej

Dane szczegółowe:
Wydawca: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Rok wyd.: 2006
Ilość stron: 266 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373782617
ISBN: 978-83-7378-261-7
Data: 2010-05-04
Cena wydawcy: 36.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Książka ta została napisana na podstawie badań najlepszych polskich przedsiębiorstw konkurencyjnych na rynkach Unii Europejskiej. W wyniku badań stwierdzono, że największa grupa naszych przedsiębiorstw utrzymuje się na rynkach UE dzięki przewadze kosztowej (głównie w sektorach o średnio zaawansowanej technologii), a następnie dzięki specjalnym relacjom z odbiorcami, przewadze czasowej, renomie oraz jakości.
Zasadniczym nurtem rozważań w niniejszej książce jest ocena źródeł przewagi konkurencyjnej polskich przedsiębiorstw na rynkach UE. Chodziło o stwierdzenie, w jakim stopniu źródłem ich konkurencyjności są niższe koszty pracy, a w jakim wykształcenie zbiorów konkurencyjnych technologii oraz umiejętności, a więc tzw. kluczowych kompetencji. Badanie wiązek umiejętności pozwoliło na stwierdzenie, że ok. 30% polskich przedsiębiorstw jest konkurencyjnych na rynkach UE dzięki wykształceniu kluczowych kompetencji, co stwarza trwałą bazę przewagi konkurencyjnej.
Pogłębione badania czynników konkurencyjności rynkowej wybranych polskich przedsiębiorstw oraz badania zasobowych źródeł tej przewagi dają podstawę do budowy rynkowych strategii konkurencji oraz strategii rozwoju konkurencyjnych zasobów i umiejętności przedsiębiorstw dążących do ekspansji międzynarodowej.

Książka "Czynniki sukcesu polskich przedsiębiorstw na rynkach Unii Europejskiej" - Zdzisław Pierścionek, Stefania Jurek-Stępień (red.) - Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Książka posiada 266 stron i została wydana w 2006 r.

Spis treści:

Wstęp
Rozdział 1. Współczesne koncepcje konkurencyjności przedsiębiorstwa
1.1. Klasyfikacja koncepcji konkurencyjności przedsiębiorstwa
1.2. Najważniejsze koncepcje konkurencyjności przedsiębiorstwa oraz ich relacje
1.2.1. Charakterystyka zasobowych koncepcji konkurencyjności przedsiębiorstwa
1.2.2. Informacja oraz technologie informacyjne jako źródło konkurencyjności przedsiębiorstwa
1.2.3. Uczenie się organizacji, wiedza i zarządzanie wiedzą jako zasadnicze źródła konkurencyjności przedsiębiorstwa
1.3 Podsumowanie

Rozdział 2. Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw w świetle wybranych badań krajowych i zagranicznych
2.1. Ocena konkurencyjności dużych polskich przedsiębiorstw na podstawie zrealizowanych badań krajowych
2.1.1. Badanie nt. niematerialnych zasobów firmy jako źródła sukcesu na rynku
2.1.2. Badania nt. wpływu prywatyzacji na zdolności przedsiębiorstw do konkurencji
2.1.3. Badania nt. determinant konkurencyjności polskich przedsiębiorstw w perspektywie globalizacji gospodarki
2.1.4. Badania nt. potencjału konkurencyjności polskich przedsiębiorstw w procesie dostosowywania gospodarki polskiej do wymogów Unii Europejskiej
2.1.5. Badanie nt. funkcjonowania polskich przedsiębiorstw na rynkach Wspólnoty Europejskiej
2.1.6. Badania nt. konkurencyjności polskich przedsiębiorstw w kontekście integracji z UE
2.1.7. Badania nt. najbardziej konkurencyjnych polskich przedsiębiorstw
2.1.8. Badanie zrealizowane przez firmę doradztwa biznesowego Deloitte Touche
2.2. Aktywność eksportowa małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce
2.3. Konkurencyjność przedsiębiorstw teleinformatycznych funkcjonujących w Polsce i eksportujących na rynki UE w badaniach krajowych
2.3.1. Firmy teleinformatyczne nagrodzone w konkursach i rankingach międzynarodowych
2.3.2. Firmy teleinformatyczne nagrodzone w konkursach i rankingach krajowych
2.4. Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw w świetle badań prowadzonych przez instytucje europejskie
2.4.1. Rodzaje i charakter badań
2.4.2. Charakterystyka wybranych badań oraz interpretacje konkurencyjności
2.4.3. Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw i sektorów

Rozdział 3. Charakterystyka zbioru badanych przedsiębiorstw oraz zastosowanych metod badawczych
3.1. Źródła informacji, metoda poszukiwań oraz kryteria wyboru polskich przedsiębiorstw
3.2. Charakterystyka wyselekcjonowanej zbiorowości przedsiębiorstw
3.2.1. Grupa dużych przedsiębiorstw
3.2.2. Grupa małych i średnich przedsiębiorstw
3.2.3. Grupa przedsiębiorstw z sektora IT
3.3. Charakterystyka zastosowanych metod badawczych

Rozdział 4. Analiza rynkowych czynników konkurencyjności polskich przedsiębiorstw utrzymujących się na rynkach Unii Europejskiej
4.1. Zastosowana metoda analizy
4.2. Ocena rynkowych czynników konkurencyjności przedsiębiorstw pod względem częstości wskazań
4.3. Ocena rynkowych czynników konkurencyjności przedsiębiorstw pod względem liczby przyznanych punktów
4.4. Ogólna ocena rynkowych czynników konkurencyjności przedsiębiorstw
4.5. Identyfikacja typu strategii i zakresu dyferencjacji

Rozdział 5. Analiza źródeł przewagi konkurencyjnej polskich przedsiębiorstw na rynkach Unii Europejskiej
5.1. Opis metod statystycznych zastosowanych w ramach przeprowadzanej analizy
5.2. Ocena potencjalnych źródeł rynkowej przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw pod względem częstotliwości wskazań
5.3. Ocena potencjalnych źródeł rynkowej przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw pod względem liczby przyznanych punktów wagowych
5.4. Ogólna ocena potencjalnych źródeł rynkowej przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw
5.5. Podsumowanie

Rozdział 6. Analiza kluczowych kompetencji polskich przedsiębiorstw eksportujących na rynki Unii Europejskiej
6.1. Metody identyfikacji kluczowych kompetencji
6.2. Cele, założenia oraz metoda badawcza
6.3. Identyfikacja i ocena kluczowych kompetencji badanych przedsiębiorstw

Rozdział 7. Struktura sektora polskich przedsiębiorstw konkurujących na rynkach Unii Europejskiej
7.1. Zróżnicowanie rynkowych czynników konkurencyjności w układzie: przedsiębiorstwa usługowe i przedsiębiorstwa produkcyjne
7.2. Struktura źródeł konkurencyjności w układzie: przedsiębiorstwa usługowe i przedsiębiorstwa produkcyjne
7.3. Analiza rynkowych czynników przewagi konkurencyjnej w wybranych sektorach

Rozdział 8. Formy oraz zewnętrzne uwarunkowania międzynarodowej konkurencyjności polskich przedsiębiorstw
8.1. Metody wejścia przedsiębiorstw na rynki zagraniczne
8.2. Charakterystyka metod wejścia polskich przedsiębiorstw na rynki Unii Europejskiej
8.3. Mezo- makro- i mikroekonomiczne uwarunkowania międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstw
8.4. Międzynarodowa konkurencyjność polskich przedsiębiorstw

Rozdział 9. Czynniki konkurencyjności polskich przedsiębiorstw na rynkach Unii Europejskiej – podsumowanie

Bibliografia
Załącznik. Ankieta oraz kwestionariusz wywiadu. Czynniki sukcesu polskich przedsiębiorstw na rynkach UE

I. Informacje o czynnikach powodujących konkurencyjność Państwa produktów (usług) na rynku UE
II. Dane o źródłach rynkowej przewagi konkurencyjnej Państwa przedsiębiorstwa
III. Informacja o konkurencyjnych umiejętnościach Państwa przedsiębiorstwa i ich zestawach
IV. Dane o stabilności udziału w rynku UE
V. Metoda wejścia na rynek UE i obecności na tym rynku
VI. Ogólne dane o Państwa przedsiębiorstwie