pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Cele i wartości współczesnego przedsiębiorstwa

Autor książki:

Jan Komorowski

Dane szczegółowe:
Wydawca: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Rok wyd.: 2011
Oprawa: miękka
Ilość stron: 401 s.
Wymiar: 175x250 mm
EAN: 9788373786349
ISBN: 978-83-7378-634-9
Data: 2011-07-14
Cena wydawcy: 41.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Autor książki wychodzi z założenia, że dla menedżerów głównym problemem zarządzania przedsiębiorstwem jest właściwy wybór celów. Stwierdza, że cele finansowe będące pochodną "maksymalizacji zysku na rzecz właścicieli kapitału", jako idee pochodzące z okresu XIX-wiecznego kapitalizmu, nie odpowiadają współczesnym przedsiębiorstwom. Dyskusja na temat celów sprowadza się w istocie do konstruowania mechanizmu rozwoju przedsiębiorstwa. Autor uważa, że w określeniu celów punktem wyjścia jest analiza podmiotowości przedsiębiorstwa i wartości, jakimi się ono kieruje. Wśród uwarunkowań rozwoju przedsiębiorstwa traktowanego podmiotowo dostrzega się jego osobowość, wolność gospodarowania, autonomię decyzji i ich racjonalność, kulturę wewnętrzną przedsiębiorstwa, zawieranie kompromisów, dążenie do równowagi, współpracę ze środowiskiem działania itd. Wykorzystanie wiedzy psychologicznej i socjologicznej umożliwia rozwiązywanie zagadnień zarządzania oraz finansów przedsiębiorstwa i prowadzi do rozwoju nowego kierunku ekonomii behawioralnej, opartej na filozofii personalizmu.

Książka "Cele i wartości współczesnego przedsiębiorstwa" - Jan Komorowski - oprawa miękka - Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Książka posiada 401 stron i została wydana w 2011 r.

Spis treści:

Spis treści

Wstęp

Rozdział I. W poszukiwaniu istoty współczesnego przedsiębiorstwa

1.1. Behawioryzm jako główny nurt rozwoju teorii przedsiębiorstwa

1.2. Przedmiotowe podejście do przedsiębiorstwa a utylitaryzm koncepcji teoretycznych

1.3. Właściwości przedsiębiorstwa a środowiskowe uwarunkowania działalności gospodarczej

1.4. Ramy podmiotowości przedsiębiorstwa a jego wewnętrzna kultura

1.5. Samodzielność jako kluczowa wartość przedsiębiorstwa

Rozdział II. Środowiskowe uwarunkowania działalności przedsiębiorstwa

2.1. Elementy otoczenia współczesnego przedsiębiorstwa a stosunki rynkowe

2.2. Konkurencja a współdziałanie interesariuszy

2.3. Wartości związane ze środowiskiem działania przedsiębiorstwa

2.4. Rozwój przedsiębiorstwa w warunkach otwartej gospodarki

2.5. Oddziaływanie państwa na potencjał rozwojowy przedsiębiorstw

Rozdział III. Kluczowe czynniki rozwoju współczesnych przedsiębiorstw w ujęciu behawioralnym

3.1. Innowacyjność w przedsiębiorstwie a orientacja na nowoczesność

3.2. Inwestycje przedsiębiorstwa a postęp organizacyjno-technologiczny

3.3. Stosunki międzyludzkie w mechanizmie rozwoju przedsiębiorstwa

3.4. Pierwiastek ludzki a kultura wewnętrzna przedsiębiorstwa

3.5. Wymiar finansowy funkcjonowania przedsiębiorstwa a bariera redukcjonizmu

3.6. Gotowość do podejmowania ryzyka a odpowiedzialność w biznesie

3.7. Sekwencja strategicznych wartości w zarządzaniu rozwojem przedsiębiorstwa

Rozdział IV. Czynniki kształtujące wybór celów w przedsiębiorstwie

4.1. Kwestia celowości w prowadzeniu działalności gospodarczej

4.2. Wielowymiarowy układ celów przedsiębiorstwa

4.3. Założenia metodyczne budowy systemu celów w przedsiębiorstwie

4.4. Rzeczowa i finansowa forma celów przedsiębiorstwa

4.5. Cele formalne i nieformalne a skuteczność zarządzania przedsiębiorstwem

4.6. Cele przedsiębiorstwa jako wyraz kompromisu interesów

Rozdział V. Praktyczne następstwa wyboru celów finansowych w przedsiębiorstwie

5.1. Ewolucja poglądów na temat maksymalizacji zysku przedsiębiorstwa

5.2. Wartość ekonomiczna przedsiębiorstwa jako cel zarządzania

5.3. Filozoficzny wymiar wartości a cele przedsiębiorstwa

5.4. Cele przedsiębiorstwa w koncepcji personalizmu filozoficznego

5.5. Zagadnienie równowagi przedsiębiorstwa w świetle wyboru celów

5.6. Wyznaczanie struktury celów w ramach polityki wyników finansowych

Rozdział VI. Zagadnienie rozwoju w strukturze celów współczesnego przedsiębiorstwa

6.1. Rozwój sfery realnej jako czynnik wzmacniający potencjał ekonomiczny przedsiębiorstwa

6.2. Współzależność procesu rozwoju przedsiębiorstwa i nowoczesności produktów

6.3. Rozwój w programie inwestycji przedsiębiorstwa

6.4. Rozwój przedsiębiorstwa a kwestia racjonalności i optymalizacji

6.5. Cele przedsiębiorstwa zorientowane na rozwój jako wyraz antycypacji przyszłości

6.6. Proces rozwoju przedsiębiorstwa a pomnażanie wartości ekonomicznej

Rozdział VII. Realizacja celów przedsiębiorstwa w globalnym środowisku działania

7.1. Intelektualny nurt globalizacji

7.2. Środowisko działalności gospodarczej przedsiębiorstwa a globalizacja

7.3. Globalizacja jako czynnik stwarzający wyzwania dla polskich przedsiębiorstw

7.4. Kluczowe dylematy przedsiębiorstw w warunkach globalizacji

7.5. Wartości wzmacniające potencjał rozwojowy przedsiębiorstwa w globalnym środowisku działania

7.6. Bilans współzależności przedsiębiorstwa z globalnym otoczeniem

Bibliografia

Spis tablic i rysunków