pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Absencja na lekcjach religii w szkole z perspektywy doświadczeń młodzieży. Analiza socjologiczna

Autor książki:

Wioletta Szymczak

Dane szczegółowe:
Wydawca: Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL
Rok wyd.: 2025
Oprawa: miękka
Ilość stron: 274 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788382881974
ISBN: 978-83-8288-197-4
Data: 2025-07-22
45.36 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 7 dni

Opis książki:

Publikacja stanowi studium zjawiska rezygnacji młodzieży z lekcji religii w szkole. Jest to opracowanie oparte na badaniach jakościowych – 41 indywidualnych wywiadach przeprowadzonych w 15 lokalizacjach. Oferuje ono wieloaspektowy wgląd w motywy, konteksty oraz konsekwencje decyzji młodych ludzi związanych z rezygnacją z uczestnictwa w lekcjach religii, które jednocześnie charakteryzują się jako osoby religijne.

                                                                                                         (z recenzji ks. dr hab. Wojciecha Sadłonia, UKSW)

Książka "Absencja na lekcjach religii w szkole z perspektywy doświadczeń młodzieży. Analiza socjologiczna" - Wioletta Szymczak - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 274 stron i została wydana w 2025 r. Cena 45.36 zł. Zapraszamy na zakupy!

Spis treści:

Przedmowa
Wstęp


R O Z D Z I A Ł I
Absencja ad intra: doświadczenia, uwarunkowania, opinie młodzieży
1. Lekcja religii w szkole
1.1. Idea i wizja, adresaci, zasady uczestnictwa
1.2. Merytoryczna zawartość, sposób prowadzenia
1.3. Umiejscowienie w szkolnym podziale godzin w kontekście innych zajęć/obowiązków
1.4. Pragmatyka, specyficzne okoliczności, szkoła jako przestrzeń
2. Rówieśnicy i nauczyciele katecheci
2.1. Uczniowie uczestniczący i rezygnujący: klimat wokół lekcji
2.2. Katecheci: relacje z młodzieżą i postawy wobec zajęć
2.3. Wielość czynników: studia przypadków


R O Z D Z I A Ł II
Uwarunkowania absencji: religijność, potrzeby i problemy młodzieży
1. Religijność badanych, opinie o religijności rówieśników
1.1. Wierzący, praktykujący, zaangażowani
1.2. Wierzący, praktykujący „według siebie”, z komponentą wątpliwości, kryzysów
1.3. Wierzący, kiedyś praktykujący
1.4. Wierzący, kiedyś praktykujący, z komponentą krytycznego nastawienia do Kościoła
1.5. Wierzący, deklarujący brak praktyk religijnych / własne sposoby praktykowania
1.6. Wierzący, niepraktykujący
2. Potrzeby i problemy młodzieży, oczekiwania wobec dorosłych
2.1. Kondycja psychiczna w kontekstach relacji
2.2. Dorośli, rodzice i relacje z nimi

R O Z D Z I A Ł III
Uwarunkowania absencji: podmioty socjalizacji religijnej i ich oddziaływanie
1. Rodzice, rodzina
1.1. Wierzący, praktykujący, przekonujący
1.2. Wierzący, praktykujący tradycyjnie, niemotywujący
1.3. Wierzący, praktykujący sporadycznie, zdystansowani
1.4. Wierzący, niepraktykujący, zdystansowani, niezainteresowani
1.5. Niewierzący, niepraktykujący, krytyczni
2. Kościół
2.1. Wokół przynależności, wspólnoty, tradycji
2.2. O księżach w Kościele
2.3. O Internecie i mediach jako źródłach opinii


Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel