pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Dziecko w świecie wartości. Tom 1. Aksjologiczne barwy dziecięcego świata

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2010
Oprawa: miękka
Ilość stron: 220 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788375872323
ISBN: 978-83-7587-232-3
Data: 2007-07-04
Cena wydawcy: 18.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Książka jest 14 tomem z serii "Nauczyciele-nauczycielom". Ujmuje ona problematykę wartości w szerokim zakresie. Ukazuje ich znaczenie dla edukacji, wydobywa istotne cechy samego pojęcia "wartości", przedstawia "typy omówień” funkcjonujące w literaturze i mowie potocznej, systematyzuje klasy wartości i przybliża, na podstawie wnikliwie opracowanych wyników badań, aksjologiczne barwy dziecięcego świata. To właśnie może stanowić o jej sile oddziaływania i użyteczności w wychowywaniu zarówno w szkole, jak i rodzinie. Końcowa część książki prezentuje sposoby wprowadzania dziecka w świat wartości rodzinnego domu, w którym stanowią one "nieodzowną busolę życia”.

Część pierwsza jest syntetycznym ujęciem dotyczącym sposobów definiowania pojęcia "wartości” i poszukiwania jego istotnych cech z punktu widzenie różnych dyscyplin naukowych. Akcentuje znaczenie rozpoznawania i wyjaśniania wartości za pomocą odpowiednio dobranych technik i narzędzi.

Część druga akcentuje nieobecne jak dotąd w pedagogicznej aksjologii widzenie świata wartości przez dziecko
Część trzecia prezentuje cechy rodziny jako pierwotnego środowiska życia, w którym dziecko przyswaja pewne wartości, zaś wybory, których musi dokonywać dziecko, mogą być tylko wówczas korzystne, jeżeli będą prowadzić do samoakceptacji i więzi z podstawowymi wartościami: miłością, życzliwością i zrozumieniem.

Książka "Dziecko w świecie wartości. Tom 1. Aksjologiczne barwy dziecięcego świata" - Kazimierz Denek, Urszula Morszczyńska, Wojciech Morszczyński, Stanisław C. Michałowski - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 220 stron i została wydana w 2010 r.

Spis treści:

Wstęp
Introduction

Część pierwsza
Wartość jako źródło edukacji
Wstęp
I. Istota wartości
II. Kategorie wartości
III. Wartości poznawcze
IV. Wartości uniwersalne
V. Podstawy klaryfikacji wartości
VI. Techniki klaryfikacji wartości
VII. Porządek wartości
VIII. Rola wartości w edukacji
IX. Czy mamy do czynienia z kryzysem wartości
Przypisy
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Summary

Część druga
Aksjologiczne barwy świata dziecięcego
Wstęp: człowiek, pedagogika i wartości
I. Doświadczanie i poznawanie wartości
Aksjologia a badanie wartości w naukach humanistycznych
O subiektywizmie potocznym i rzeczywistym wartości
Pojęcie wartości
Doświadczanie a poznawanie wartości
II. Świat wartości i dóbr
Klasy wartości
Wartości dóbr
Wartości ugruntowane organicznie
Wartości duchowe
Hierarchia wartości
III. Dobro i zło w dziecięcym świecie
Odcienie dobroci i zła
Kontury dobra i zła w dziecięcym świecie
Dobroć dziecka w oczach dzieci
IV. Wartości cenione i antywartości odrzucane przez dzieci
Założenia teoretyczne i metodologiczne badań dziecięcych systemów wartości
Konstrukcja ankiety do badania preferencji aksjologicznych
Dziecięcy świat wartości a preferencje aksjologiczne dorosłych
V. Oceny, normy i powinności
Oceny
Ocenianie w szkole
Normy
Normy moralne a reguły słusznego czynu
Normy i powinności w szkole
VI. Słowniczek określeń wartości
Przypisy
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Summary

Część trzecia
Życie w rodzinie a budowanie świata wartości
Wstęp
I. Rodzina miejscem i rozwoju dziecka
II. Dziecko najcenniejsza wartością osobową
III. Budowanie hierarchii wartości w relacjach rodzinnych
IV. Wychowanie „mądrościowe” w rodzinie, czyli o dobrym wykorzystaniu wiedzy
V. Wartości i komunikacja w rodzinie. Projekty – scenariusze – warsztaty
Aneks 1 – Odpowiedzi, które zaprzeczają uczuciom
Aneks 2 – Jaka jest twoja natychmiastowa reakcja?
Aneks 3 – Potwierdzanie uczuć
Aneks 4 – Widziane oczami rodziców – część I
Aneks 5 – Widziane oczami rodziców – część II
Aneks 6 – Widziane oczami dziecka – część I
Aneks 7 – Widziane oczami dziecka – część II
Przypisy
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Summary